Dacia Logan MCV 1.6 mpi

Op de AutoRAI, zie andere rij impressie, waren we best onder de indruk van de Dacia Logan MCV. Niet omdat het nou zo’n super wagen leek, maar vooral voor wat betreft ogenschijnlijk veel waar voor het geld. De vanaf prijs is ca. € 10.000,-. Tuig je de wagen helemaal op met de sterkste motor het meest luxe uitrustingsniveau en alle opties (airco, radio/CD, elektrische ramen achter, LM velgen, etc.) dan kom je op ca. € 16.000,-. Je krijgt in alle gevallen een zeer ruime wagen die als optie (€ 600,-) met een derde zit rij kan worden uitgerust. En met mijn 1,85 meter kon ik op de AutoRAI op alle zitrijen uitstekend zitten.
Kennelijk werd ons enthousiasme opgemerkt want aan ons werd gevraagd of we een proefrit wilden maken, waarop wij bevestigend antwoordden. Vorige week werden wij gebeld en afgelopen zaterdag hebben we een proefrit gemaakt in een Dacia Logan MCV 1.6 mpi. Deze motor (90 pk) is de middelste, er is ook een 1.4 mpi (75 pk) en een 1.6 16V (105 pk).
De wagen had slechts 75 km op de km-teller staan en moest nog voorzien worden van kentekenplaten. Een erg verse dus. Dat verklaart wellicht waarom de motor moeite had met de wagen. Gas intrappen bij lage toeren, niemand thuis. En bij hoge toeren, meer lawaai en nog steeds niet bijzonder. Lange aanloopstrook naar snelweg gaf net voldoende snelheid om met 100 km/h in te voegen. Harder dan 140 km/h ging niet. De radio klonk beroerd. Het was zo te zien een erg eenvoudige Blaupunkt (mijn ervaring is dat die normaal erg goed klinken) zonder toonregeling (die kon ik niet vinden in elk geval) en het was letterlijk doffe ellende wat uit de speakers kwam. Enkele afwerkingmissers: bobbel (van binnenuit) op portierbeplating (kennelijk tijdens productieproces gebeurt), portierbekleding sluit niet mooi aan op het portier, de airbag afdekplaat aan de bijrijders zijde zit zeer slordig, etc.
Veel erger was het comfort van de vering. On-Frans en erg stug. Met elkaar praten op een klinkerweg gaf vibrato in onze stemmen. Dat heb ik nog nooit meegemaakt behalve dan op de fiets. Vreemd genoeg voelde de wegligging op de vele rotondes alsof je met een slagschip onderweg bent, er zit een bepaalde logheid in de wagen. Wellicht door de lange wielbasis. We werden beide een beetje weeïg in onze maag. Mijn vrouw vroeg of het raampje open mocht, ondanks dat de airco aanstond en het niet echt warm was in de wagen. Ik voelde het al aankomen en toen mijn vrouw zei ‘stop eens even’ stond ik zo stil, het portier ging open en mijn vrouw stortte haar lunch in de berm. Ik heb haar teruggebracht naar huis, we waren gelukkig niet ver meer. En heb alleen de wagen teruggebracht. De verkoper was in gesprek en ik heb de sleutels aan iemand anders afgegeven met de melding dat de verkoper mijn nummer heeft en dat ik snel naar huis ging om te kijken hoe het met mijn vrouw was. Ik heb niets meer gehoord van de Renault/Dacia dealer. En dat hoeft ook niet meer. Veel auto (ruimte) voor relatief erg weinig geld. Maar in details nog niet goed. Niet als je een Skoda gewend bent. Duidelijk een klasse minder in alles. Daarentegen ook weer zeer veel ruimte voor relatief erg weinig geld. Dus als je een nieuwe wagen wilt, veel ruimte hoog op je prioriteiten lijst staat en de rest niet, en je een heel laag budget hebt dan kun je deze wagen in overweging nemen. Anders niet doen.
 

SkodaMan

Actief lid
Duidelijk verhaal met een heldere conclusie. Het moet nu eenmaal uit de lengte of uit de breedte.:D
 

LenK

Forumguru
Iemand die verwacht dat de Oostblok kwaliteit wordt verbeterd onder invloed van de Franse slag, dat is een superoptimist.
€ 16000 voor een bak ellende is € 16000 te veel.
Net als een tijd geleden de Landwind uit China. Dat leek heel wat tot ie getest werd en oa uiterst onveilig bleek.
En laatst in autoweek werd nog de Ssang Yong Aycton (een flinke SUV met 2.4 motor voor € 23500) afgekraakt omdat ie uiterst beroerd reed.

Toch allemaal goedkoop=duurkoop gevallen. Voor niks gaat nog steeds alleen maar de zon op. En probeer zo'n vehicel na een paar jaar maar eens in te ruilen. Zo'n Ssang Yong na 3 jaar? Zou me niks verbazen als je niet meer dan € 10000 terug krijgt.
 

Okki

Donateur
Goede recentie!

Ben benieuwd wat de autobladen er van gaan schrijven, en vooral wat de 'gesponsorde' autoprogramma's voor mening gaan geven. Zal wel fantastisch zijn!:rolleyes:
 
Iemand die verwacht dat de Oostblok kwaliteit wordt verbeterd onder invloed van de Franse slag, dat is een superoptimist.
€ 16000 voor een bak ellende is € 16000 te veel.
Net als een tijd geleden de Landwind uit China. Dat leek heel wat tot ie getest werd en oa uiterst onveilig bleek.
En laatst in autoweek werd nog de Ssang Yong Aycton (een flinke SUV met 2.4 motor voor € 23500) afgekraakt omdat ie uiterst beroerd reed.

Toch allemaal goedkoop=duurkoop gevallen. Voor niks gaat nog steeds alleen maar de zon op. En probeer zo'n vehicel na een paar jaar maar eens in te ruilen. Zo'n Ssang Yong na 3 jaar? Zou me niks verbazen als je niet meer dan € 10000 terug krijgt.

Was jij niet diegene die de Dacia (zelfs ging aanprijzen) even met de Roomster ging gaan vergelijken om aan te geven dat de Roomster veel te duur was als ruimtewonder.......
 

Gieliovd

Forumguru
Dacia Logan MCV

Duidelijk verhaal met een duidelijke conclusie dat het toch niet helemaal je van het is.

Afgelopen week meegereden in een "gewone" Logan sedan, met een 1.4 MPI met 75 PK. Hij rijdt op gas (Niet G3, dat schijnt niet te kunnen :S). Ik vond het best allemaal meevallen in die auto. Het was niet te luid, helemaal niet al te traag, maar geen snelle auto. Daar koop je hem niet voor.

De mensen die er elke dag mee rijden vinden het een trage bak, maar goed die man heeft ook nog nooit een andere auto gereden als een lesauto.

Ik heb de MCV op de AutoRai ook bekeken, stond er echt verbaasd over wat voor auto er stond. Super ruime wagen met mooie deuren achterin, hoog etc. Al vond ik de deuren een beetje vreemd sluiten, met hun rand over de dakstijl heen.

Maar goed, als het met rijden zo tegenvalt dan ben je er natuurlijk ook niet blij mee. Ik had 2 maanden terug de eerste gezien op het parkeerterrein bij de Tesco supermarkt in Polen (Jelenia Gora).

Het motortje klonk goed, alleen kon deze man er niet mee rijden. Misschien had hij hem net nieuw.
 
Bovenaan Onderaan