DAB zenders weg geen bereik alleen FM

Significant

Nieuw lid
Sinds dit weekend het antenne symbool met een rode streep: volgens het boekje geen DAB ontvangst.
Prima, maar dit is op meerdere locaties (ook buitenland) en gaat niet over.
Op die locaties auto opnieuw gestart en ook radio aan/uit beidt geen soelaas.

Voor ik blond bij de dealer sta: wat kan ik nog zelf proberen?
 

DeNnZ

Forumguru
In onze Kodiaq hadden wij ook last van steeds minder wordende DAB ontvangst, totdat we uiteindelijk helemaal nooit meer ontvangst hadden.
Oplossing: Nieuwe 5F unit (onder garantie uiteraard).
 

RoelF

Forumguru
Gebruik je sinds kort een USB lader in de auto? Deze willen nog wel eens storing veroorzaken. Of is er iets anders veranderd?
 

Significant

Nieuw lid
In onze Kodiaq hadden wij ook last van steeds minder wordende DAB ontvangst, totdat we uiteindelijk helemaal nooit meer ontvangst hadden.
Oplossing: Nieuwe 5F unit (onder garantie uiteraard).
Mmm dat klinkt veelbelovend.

Gebruik je sinds kort een USB lader in de auto? Deze willen nog wel eens storing veroorzaken. Of is er iets anders veranderd?
Ja USB lader via de 12V plug. Die zit er echter al wel langer in
Verwacht dat het dan ook eerder problemen had moeten geven.

Met de vervanging al genoemd toch maar even bij Skoda vragen of ze weten hoe en wat. Tot die tijd wel even het USB stuk uitproberen.

Bedankt voor de feedback
 

Antera

Donateur
Heb je aanpassingen aan je auto laten doen misschien? Kan de oorzaak zijn zo niet dan is de kans groot dat de DAb antenne defect is of zelf je headunit. Uitlezen kan meer duidelijkheid hieromtrent geven
 

Significant

Nieuw lid
Blijkbaar zit er iets in de USB lader die op 12v geprikt zit naast de handrem.
Deze in gebruik hebbende valt dab op gegeven moment weg.
Dit is in lijn met eerdere suggestie van RoelF.

Vervolg vraag: hoezo geeft dit problemen? Wellicht dat ik DAB niet snap maar een auto wordt volledig EMI doorgestraald en gevoeligheid zou dus minstens hier naar voren gekomen moeten zijn.
 

Significant

Nieuw lid
Update:

Vandaag bij de dealer geweest. Er wordt nieuwe software besteld (???), welke komende week bij een nieuwe bezoek wordt geïnstalleerd.

Nog even geduld.
 

fanSkoda-VW

Donateur
DAB+ weg? Nee, bij mij (nog) niet.
Maar sommige stationsaanduidingen , zoals Radio 10, geven nu een ander plaatje.
Iets Cyrillisch (Russisch?) bij Radio 10. Bizar.

Hoe krijg je dat uit de knoop? Weet iemand dat?

En als er een storing is, dan kom ik niet verder dan het Skoda-logo, dan krijg ik nadat ik de boel aan de gang weer heb gekregen standaard de FM band.
Dus dat dan een keer de DAB+ écht weg is verbaast mij niet.

b.v.d. & grtssss
 

Significant

Nieuw lid
Vandaag software 1233 gekregen (hardware H50) maar eens kijken of dat verbeterd.

Wel typisch: software viel nog onder garantie. Mag toch hopen dat software updates gratis zijn na de garantie periode...
 

fanSkoda-VW

Donateur
Met behulp van tips hier de stationsaanduidingen op PC geladen en de nodige selectie op SD-card gezet.
Verder -dank zij de info hier- het fluitje van één Eurocentje om de logo's weer goed te krijgen.

Logo's die ik niet vond van Internet gehaald en met behulp van Irfanview aangepast en in 160 x 120 pixels als PNG opgeslagen.
En ook dat werkt.
Irfanview (WINDOWS) is een gratis programma, kijk er maar eens naar. Simpel en zéér effectief.
Géén reclame, géén rotzooi. Ik gebruik het al decennia. Handleiding ook op het net te vinden.

grtsss
 

fanSkoda-VW

Donateur
@Rallye Dat behoort wel te gebeuren, maar sommige logo's werden niet weergegeven.
Of de verkeerde.
Ik had ook kunnen proberen de betreffende zender te wissen en opnieuw in te stellen, maar dit leek mij fool-proof, oftewel Idiotensicher. Zoals de oosterburen mompelen.

grtss
 
Bovenaan Onderaan