DAB schakelt niet over naar FM

Hallo,

sinds vorige week in bezit van een Octavia Elegance Businessline. De DAB radio werkt op zich prima: geen storing, geen ruis.

Echter in tunnels valt de ontvangst volledig weg. Volgens de handleiding zou de radio dan automatisch over moeten schakelen naar dezelfde zender op FM.

Bij mij werkt dat echter niet, bij geen enkele zender.

Is er iemand bij wie dit wel werkt of is het een algemeen probleem?
 

Pollewop

Forumguru
Mijn ervaring is dat de signaalsterkte van FM en DAB ongeveer even hoog is, dus als er geen DAB signaal meer is dan zal het FM signaal ook te zwak zijn om op te pikken...
 

Cordoba

Forumguru
Sommige tunnels hebben voor een aantal zenders een systeem dat FM-zenders in de tunnels kan worden ontvangen. @Stationsweg Misschien even plaatsen in welke tunnel(s) je geen ontvangst hebt, zodat anderen het kunnen vergelijken.
 

paulus474

Senior Member
Mijn ervaring is dat de signaalsterkte van FM en DAB ongeveer even hoog is, dus als er geen DAB signaal meer is dan zal het FM signaal ook te zwak zijn om op te pikken...
DAB valt zéér snel weg, al bij de kleinste viaducten.
FM is hier normaal gesproken wel goed te ontvangen, maar bij mij schakelt hij ook niet automatisch over naar FM in geval van slechte DAB-ontvangst.
Wellicht is de tijd te kort om over te schakelen (in geval van die korte viaducten).
Heb de handleiding er overigens nog niet op nageslagen...
 

timg

Lid
Je dient deze optie ook aan te vinken bij de DAB settings (stond bij mij standaard uit). Werkt overigens prima (getest in Craeybeckxtunnel richting Brussel)
 

Rick

Senior Member
Ik heb het idee dat bijvoorbeeld 3FM wel over schakelt en 538 bijv niet. Maar zal er eens op letten. Heb dezelfde ervaring.
 

Cordoba

Forumguru
Veel tunnels hebben inderdaad de 'Hilversumse' zenders beschikbaar in de tunnel, maar lang niet allemaal de andere FM-zenders.

Schipholtunnel heb ik volgens mij wel gewoon radio ontvangst (helaas had ik vorige week toen ik er door kwam juist mijn eigen muziek aan, en niet de radio, dus al een poosje niet getest). Overigens bedoeld ik dat ik normale FM-ontvangst heb (heb geen DAB).
 

Barrokok

Actief lid
Ik had excact het zelfde topic willen beginnen, heb namelijk de zelfde ervaring. Er wordt niet geschakeld tussen DAB en FM.

Ik woon aan de grens en bij sommige zenders valt de DAB ontvangst daar volledig weg, terwijl deze met FM prima zijn te ontvangen. Er wordt helaas niet overgeschakeld.

De optie staat ingeschakeld in het menu, iemand nog tips of truuks?
 

Gieliovd

Forumguru
A4 Schipholtunnel
A2 Leidsche Rijntunnel
Als het goed is zit er in de A2LR gewoon een FM versterker/extender hoor.

A73 Roertunnel en Swalmentunnel zit het ook in.

En de nieuwe A4 tunnel tussen Delft en Schiedam krijgt er ook een, nog even geduld ;) Ik ben nog even aan het bedenken hoe we die tunnel gaan onderhouden als 'ie er staat.
 
Vandaag werkte omschakeling wel in de tunnel bij Utrecht voor Radio1.
Het display gaf ook andere informatie: nu staat er (FM) in het scherm, waar gisteren een doorgestreept zendersymbool werd getoond (zie bijlage).

Prima dat het nu wel werkt, maar geen idee wat er anders is.
 

Bijlagen

  • Dab.jpg
    Dab.jpg
    378,6 KB · Weergaven: 62
Bovenaan Onderaan