DAB radio

Hoi allemaal,

Ik zou graag in mijn Oktavia een DAB radio in willen bouwen.
Ik heb nu een columbus radio/navigatie er in zitten.
Hoor graag jullie ideeën.

Gr John
 

hemi24

Forumguru
Columbus unit voor in het dashboardkastje op de kop zien te tikken die DAB ondersteund..?
 

Cordoba

Forumguru
het meest simpele is zo'n apparaat dat je via je bestaande USB-aansluiting koppelt met je bestaande media unit. De DAB radio wordt dan gezien als een externe CD-wisselaar (commando 'volgende' betekent dan volgende DAB radiostation, verder blijft je bestaande unit dus gewoon bruikbaar.

Voorbeeld van DAB via USB: linkje
 
Laatst bewerkt:

RodeKo

Actief lid
Unit is: 5Q0035874C deze zou DAB ondersteunen. Ik kan maar niet vinden of mijn MY2018 Amundsen standaard DAB ondersteund. het lijkt wel zo (ik heb zenders die een stuk beter en helderder klinken dan anderen; maar krijg nergens een DAB logo..
 

hemi24

Forumguru
Ik zou bijna willen zeggen dat als je een dubbele witte fakra stekker hebt én een zwarte fakra, dat je dan een versie hebt met DAB+…

@RodeKo : wat staat er als je de band selecteert in de radioweergave?
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

RodeKo

Actief lid
Ik zou bijna willen zeggen dat als je een dubbele witte fakra stekker hebt én een zwarte fakra, dat je dan een versie hebt met DAB+…

@RodeKo : wat staat er als je de band selecteert in de radioweergave?
Band kan ik niet selecteren. Links onderin heb ik die mogelijkheid niet...? Ik heb IMG_4761_S.jpeg
 

RodeKo

Actief lid
Kun je zenders als Q-music Non-stop of Radio538 Top 50 ontvangen?
zie ik niet in de lijst staan. maar boven in staat ook alleen "FM" dus.. lijkt er op dat DAB niet vrijgeschakeld is ofzo..
het is een ambiance business uit 2018..

Heb geen tools om de unit los te maken; dat is wel even handig denk ik..
 

RodeKo

Actief lid
Ik vind net:
1. Amundsen MY16 unit 5Q0035864A (without DAB) or 5Q0035874A (with DAB)
2. Amundsen MY17 unit 5Q0035864B (without DAB) or 5Q0035874B (with DAB)
3. Amundsen MY18 unit 5Q0035864C (without DAB) or 5Q0035874C (with DAB)
4. Columbus MIB2 unit 3V0035020x (with DAB, with regular Bluetooth, without LTE Modem)
5. Columbus MIB2 unit 3V0035021x (with DAB, with premium Bluetooth, with LTE Modem)
6. Columbus MIB2 unit 3V0035043x (without DAB, with regular Bluetooth, without LTE Modem)
7. Columbus MIB2 unit 3V0035044x (without DAB, with premium Bluetooth, with LTE Modem)
8. Columbus MIB2.5 unit 565035020x (with DAB, with regular Bluetooth, without LTE Modem)
9. Columbus MIB2.5 unit 565035021x (with DAB, with premium Bluetooth, with LTE Modem)
10. Columbus MIB2.5 unit 565035043x (without DAB, with regular Bluetooth, without LTE Modem)
11. Columbus MIB2.5 unit 565035044x (without DAB, with premium Bluetooth, with LTE Modem)

Ik heb het type met dikke letters; dus geen DAB Daar baal ik wel van.. :( Is het makkelijk die unit om te zetten naar het type dat daar achter staat (met DAB)?

Ik zie vrij veel van die units op eBay staan en ook bij onderdelen aanbieders in NL. Ik vraag me alleen af of ik dan ook een andere antenne nodig heb. en wat er dan omgeprogrammeerd dient te worden.
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Unit omstreken zal ca. 5 minuutjes werk zijn, maar vrijwel zeker dat je de DAB-antenne mist met bijbehorende kabel tot achteraan de unit…

Met een beetje pech zit er ook componentbescherming op de unit.
 

RodeKo

Actief lid
Unit omstreken zal ca. 5 minuutjes werk zijn, maar vrijwel zeker dat je de DAB-antenne mist met bijbehorende kabel tot achteraan de unit…

Met een beetje pech zit er ook componentbescherming op de unit.
O.K. dus moet je zo'n antenne hebben en component bescherming er af halen. Is dat te doen of een kansloze actie? :D
 

EdK

Forumguru
Je zzou eens een mail naar @Rainesh kunnen sturen om te vragen of hij dit voor je kan verwezelijken
Mot je alleen van Hilversum naar Den Haag moeten rijden..
 

RodeKo

Actief lid
Je zzou eens een mail naar @Rainesh kunnen sturen om te vragen of hij dit voor je kan verwezelijken
Mot je alleen van Hilversum naar Den Haag moeten rijden..
Thanks! Ga ik doen..

Update: kennelijk kan ik zijn profiel niet bekijken en een PM of ander bericht sturen.... :(
 

kylimo

Senior Member
Hoi allemaal,

Ik zou graag in mijn Oktavia een DAB radio in willen bouwen.
Ik heb nu een columbus radio/navigatie er in zitten.
Hoor graag jullie ideeën.

Gr John
Weet niet of je Carplay hebt of kan (laten) installeren, maar toen ik aan DAB toevoegen dacht ben ik toch voor activatie van Carplay gegaan. Ook zeer goed radiogeluid, ook mijn favoriete zenders in het buitenland en natuurllijk meer opties dan alleen radio. Ok, komt wat datagebruik bij, maar in mijn situatie krijg ik dat maandelijk toch nooit op.

Greoten Boy
 
Bovenaan Onderaan