DAB probleem Bolero en software aanpassingen

Hoi Allemaal,

Sinds kort rijd ik in een mooie Karoq rond, toch wil ik de auto nog wat verbeteren/personaliseren.

Zoals al gemeld in mijn voorstel bericht heb ik problemen met de DAB, misschien dat iemand hier een idee over heeft wat het kan zijn:
De Bolero radio heeft dan wel DAB+, maar ik ervaar er weinig van: DAB ontvangst is 3x niets, ik kan zenders zoeken, dan vind hij wat, echter als ik radio luister dan is er geen DAB signaal meer! (Ik ben al diverse dingen tegen gekomen om te kijken of ik het probleem zelf kan oplossen, maar nog geen oplossing gevonden. De radio is al voorzien door mij van nieuwe firmware (P0480), er zit niets aangesloten op de USB aansluiting, etc.) Kortom, ontvangst is erg slecht...

Hiernaast wil ik nog wat aanpassingen doen aan de auto:
-Ik zit er aan te denken om de sigarettenaansteker achterin te vervangen door een dubbele USB aansluiting.
Hiernaast ook nog de nodige software matige aanpassingen:
-Needle sweep
-Achterlichten aan met dagrijverlichting
-Panoramadak dicht bij afsluiten
-Spiegel kantelen bij inschakelen achteruit ( rechtse spiegel)
-Automatisch alarmlicht bij noodstop
-Heartbeat op de start/stop knop
-Skoda Surround activeren
-Bochtverlichting met knipperlicht en met sturen
-Sleutel herkenning kofferklep activeren
-Ramen blijven bedienen voor bepaalde tijd met deur open en contactuit
-Ventilatorstand zichtbaar wanneer climate in auto stand staat
-Hill Hold Activeren
-Ledstrips interieur andere kleuren instellen
En iets minder nodig, maar leuk om misschien extra te hebben:
-Rijschoolmodus activeren
-Video in motion vrijschakelen
-Perfomance monitor vrijschakelen
-Off Road display
-Hoeveel liter nog tot volle tank
-Mirrorlink tijdens het rijden
-Full-link

Zijn er nog meer aanpassingen die jullie me kunnen aanraden?

1983jeroen

Forumguru
Ik heb een deel van deze aanpassingen ook laten doen door @Antera
- Skoda surround heb ik ook, maar vind het waardeloos klinken
- Offroad is soms handig om de temperatuur in de gaten te houden
- Hoeveel liter tot volle tank gaat bij mij alleen per 5 liter en is daardoor vrij nutteloos. Heb het zelfs weer weggehaald in het menu voor de MFD
- De rest van de aanpassingen zijn wel leuk voor zover het allemaal kan op jouw auto.

Houd er rekening mee dat de achterlichten van de auto wel branden, maar de kentekenverlichting niet en ook een eventuele aanhanger niet mee doet met de achterlichten bij dagrijverlichting

hemi24

Forumguru
Houd er rekening mee dat de achterlichten van de auto wel branden, maar de kentekenverlichting niet en ook een eventuele aanhanger niet mee doet met de achterlichten bij dagrijverlichting

Afhankelijk van de variant die toegepast wordt…

Hoeft namelijk niet zo te zijn!

Antera

Donateur
Kijk eens op me website www.vcds-coding.nl

Hier even wat opmerkingen

-Needle sweep ( alleen analoge tellers)
-Panoramadak dicht bij afsluiten
-Spiegel kantelen bij inschakelen achteruit ( rechtse spiegel) alleen model tot 2020
-Skoda Surround activeren ( Alleen op de MIB2 / Columbus)
-Sleutel herkenning kofferklep activeren ( alleen voor model met electrische achterklep)
-Ledstrips interieur andere kleuren instellen ( Alleen met bcm software minimaal 253)
-Video in motion vrijschakelen ( Alleen columbus)
-Mirrorlink tijdens het rijden
-Smart link ( alleen vanaf de MIB2 +/- 2015/2016)

Ik ben nog steeds bezig om het DAB probleem van de Bolero radio opgelost te krijgen...
Duurt pas iets van 3 maanden sinds de eerste keer dat ze er naar keken bij de dealer waar ik de auto heb gekocht...
Probleem is ook al bij de Skoda dealer gemeld door hen, en daar zou het opgelost worden met het befaamde "er is een update van de software voor de radio"... (Die stond er dus al op, had ik ze ook al aangegeven).
Nu is die Skoda dealer verder aan het kijken geweest gelukkig, en kwamen ze met de melding dat het tussen de radio en de versterker moest zitten... Dus daar is de dealer nu vanwege mogelijk hoge kosten zelf mee bezig geweest (1 dag zoeken, afgelopen maandag).
Uiteraard is het er anders uitgekomen dan wat Skoda had genoemd... Volgens hun is de versterker kapot, want de kabel naar de radio hebben ze gecontroleerd en de antenne in de achterruit... Dus versterker besteld... Nu hopen dat dat eindelijk mijn probleem op gaat lossen. Ben benieuwd! (zelf had ik die versterker zien zitten toen ik een achteruitrij camera heb gemonteerd)... Voor diegene die graag onderdeel nummers willen weten: 5E5.035.577.B

Nadat dit probleem is opgelost ga ik weer eens verder kijken naar aanpassingen van de auto.
Heb wel al aardig wat veranderd via Ali... waaronder de achteruitrij camera, maar ook:
-Stickers voor op de dorpel bij alle deuren
-Ventiel dopjes met Skoda logo erop
-Ventilatie roosters voor onder de voorstoelen
-Led lampjes voor de lampen achter (die ondanks dat de gehele auto led verlichting zou hebben schijnbaar nog steeds gewone lampjes heeft) Dit zijn dan: knipperlicht, achteruitrijlicht en de lampjes in de bumper achter.

De Ali achteruitrij camera, led lampen zijn allemaal later erbij gekomen (vanaf het moment dat ik de auto kocht was het probleem met de DAB al aanwezig...)
Dus al deze dingen zijn het niet (en moet trouwens de led lampjes nog vervangen, heb ze namelijk nog achterin liggen...)
Ook een 12V adapter naar USB heb ik niet in de auto, dus daar zou het ook niet aan kunnen liggen. Ik heb naast de Karoq ook een VW Polo AW met dezelfde generatie radio... Die ontvangt op hetzelfde moment als ik niets heb gewoon alle zenders... Dus het is ook de plek niet waar ik de problemen heb.
Kortom, ik ben benieuwd naar de versterker... Waar ik over gebeld zou worden, maar dat is weer eens niet gelukt blijkbaar.

Rallye

Forumguru
De ”versterker” moet dan de antenneversterker zijn? Anders had je bij FM toch ook last? Of bedoelen ze de multimedia unit?

Met versterker bedoel ik de DAB antenne versterker die achter het plastic van de achterklep verborgen zit net onder de achterruit.
Er zit geloof ik ook ergens een aparte FM antenne (met versterker) voor FM ontvangst. Die auto zit vol met ontvangers hoor! Ik weet er minimaal 3 te vinden als het er niet meer zijn. En het leuke is ook dat DAB dus blijkbaar helemaal niet zijn antenne heeft in de haaievin boven op het dak! Dat nemen een heleboel mensen gelijk maar aan, of dat de DAB in de achterbumper zit met de ontvanger (antenne), maar dat is dus ook niet zo.

uitgevonden via de site mib-helper.com. Daar voer je de string in van de huidige software van je radio, en dan zie je daar of er een nieuwere versie al bekend is, inclusief nog allerlei andere dingen.

De DAB versterker is vervangen... En ja, het is ontzettend verbeterd! Ik heb voor het eerst zo goed als alle zenders die ik in onze Polo kan ontvangen (voor zover ik weet).
Wel valt het me op dat ik op plekken op de A1 alsnog stilte krijg (of dat hij de FM probeert)... Dat is jammer, maar verder lijkt het nu stukken beter.
Wat dan wel jammer is, is dat de garage de schroeven uit het kastje, om bij de radio te komen, allemaal (7x) in het dashboardkastje had gestopt... Die moet ik dus zelf maar terugplaatsen.
Hopelijk is dat het enige probleem wat ik ervaar de eerst komende jaren.

EdK

Forumguru
op plekken op de A1 alsnog stilte krijg
Dat hoeft niet vanuit je wagen te komen.
Rij met me bedrijfswagen door geheel nederland en ook hier heb ik wel eens uitval van de DAB zender waarna hij wel naar FM overschakelt.
Maar waar ik dat met de bedrijfswagen heb rij ik ook wel eens prive en ook met die heb ik er wel eens last van.
Tunnels en aquaducten wil de DAB ook uitvallen, maar goed dat hadden we vroeger ook met de FM omdat het signaal niet de tunnel werd ingestuurd wat met FM op bepaald moment wel is gebeurd.
En zal waarschijnlijk in toekomst ook wel met het DAB signaal gaan gebeuren

Dus ja DAB is zeker niet heilig

@EdK Klopt helemaal wat je aangeeft dat DAB niet overal goede ontvangst heeft...
Ik heb het in onze Polo ook wel eens gehad dat hij weg viel, echter ik denk dat dit minder tot nu toe is voorgekomen dan bij de Karoq.
Maar dit kan ook een probleem zijn van de athmosfeer en allerlei andere omstandigheden... Ik had vanmorgen namelijk geen enkele storing op het gehele stuk van de A1 en zelfs eigenlijk helemaal onderweg niet! Dus het lijkt nu toch echt verleden tijd dat ontbreken van de DAB ontvangst.

• Leuk
Waarderingen: EdK
Bovenaan Onderaan