DAB ontvangst probleem na aansluiten dashcam(achter)

Michelv.

Forumguru
Na veel geknoei om de kabel voor de achter Dashcam op een knappe manier naar achter te leggen heb ik na het aansluiten aan de Dashcam die voor gemonteerd zit problemen met de ontvangst van DAB(zelfs de FM is dan niet braaf).
Een hele tijd de gedachte gehad dat ik tijdens het monteren van de dashcam aan de achterklep iets kapot getrokken(beschadigd) zou hebben, dus al de hele week lopen pielen aan de FM/DAB versterker die bij een golf 7 in de achterklep zit, en zo nu en dan heb ik dan weer DAB ontvangst, en later weer niet. Vanochtend heb ik de kabel van de dashcam die in lengte veels te lang is en die ik boven in de achterklep weg had gewerkt los gehaald(lussen eruit), daarop weer DAB ontvangst en was ik blij en dacht ik het probleem getackeld te hebben (helaas voor korte duur :mad:).

En toen in een helder moment de stekker van de achter dashcam uit de voor dashcam getrokken en zie daar, volle bak DAB. :yeehaa:

Maar hoe kan ik nu voorkomen dat het opnieuw de DAB ontvangst gaat verstoren na aansluiten van de achter dashcam, valt zoiets af te schermen?

AndreM

Forumguru
@Michelv. lijkt erop dat de kabel van de Dashcam teveel signaal door laat en daarom het DAB signaal verstoord.
Het enige wat ik kan bedenken is de kabel in te wikkelen met aluminium folie, daar kan dan geen signaal meer doorheen komen.

WV62

Lid
Als ik het goed lees heb je de overtollige kabel in de achterklep opgerold.
Mocht dit zo zijn gaat de opgerolde kabel als spoel weken lees magnetisch veld.
Dit verstoord het DAB signaal.
Oplossing kabel in de achterklep kort houden en eventueel onder het dashboard oprollen.
Het beste is dit soort kabels inkorten.

Michelv.

Forumguru
@Michelv.
Het enige wat ik kan bedenken is de kabel in te wikkelen met aluminium folie, daar kan dan geen signaal meer doorheen komen.
Heb ik ook gelezen na wat research, ook feriet clamps schijnen te helpen(die heb ik inmiddels besteld) en zal dan tevens het laatste eind omwikkelen met alu folie.

Als ik het goed lees heb je de overtollige kabel in de achterklep opgerold.
Mocht dit zo zijn gaat de opgerolde kabel als spoel weken lees magnetisch veld.
Dit verstoord het DAB signaal.
Oplossing kabel in de achterklep kort houden en eventueel onder het dashboard oprollen.
Het beste is dit soort kabels inkorten.

Niet echt op een rolletje maar ruim gelust, kabel is helaas niet in te korten( niet gebruikelijke stekkertjes aan de uiteindes).

Bedankt voor de input

WV62

Lid
Probeer de overlengte vd kabel in het midden te nemen en dan oprollen.
Op deze wijze worden magnetische velden geëlimineerd.
Voorbeeld overlengte is 3 meter.
Neem de kabel op 1.5 meter en rol beide helften tegelijkertijd op.
Inpakken in aluminiumfolie heeft geen zin dit laat magnetische velden door.

AndreM

Forumguru
Inpakken in aluminiumfolie heeft geen zin dit laat magnetische velden door.

Als je aan de folie een massa verbinding maakt heb je daar geen last van.
Bij grote kantoor en repro printers wordt het moederboard ook ingepakt met metalen platen om te voorkomen dat de magnetische velden van de motoren invloed hebben.

fanSkoda-VW

Forumguru
Om te voorkomen dat je door een kabel op te rollen een magnetisch veld opwekt kan je het volgende doen (proberen):
Neem het midden van de overtollige lengte en rol dat op, zie voor verduidelijking: https://nl.wikipedia.org/wiki/Bifilair
Zo heft het ene magnetische veld het andere op.
Eventueel nog in alu-foli inpakken, en eventueel dat dan nog aan massa leggen.

grtss

EdK

Forumguru
En toen in een helder moment de stekker van de achter dashcam uit de voor dashcam getrokken en zie daar, volle bak DAB. :yeehaa:
Zelfde verhaal als met de 12V naar usb adapters die je radiosignaal kunnen verstoren.
Maw niet voldoende afgeschermd
Kunt inderdaad proberen de kabel af te schermen met alu folie en camera waar mogelijk.
Bestaat ook aluminium tape die voor luchtkanalen word gebruikt toepassen, misschien makkelijker verwerkbaar

De storing kan ook op het 12V boordnet "geinjecteerd" worden door de matige kwaliteit van de voedings omvormers in de dashcam, cq de USB voedingsadapter. Dan werkt alleen storings onderdrukking met ferrietclamps in de voedingslijn, zo dicht bij de storingsbron als mogelijk.

WV62

Lid
Beste forumleden,
Standaard aluminiumfolie of aluminium tape houden geen magnetisme tegen ook al maak je een bevestiging aan de carrosserie.
Wel zijn er speciale EMI (elektro magnetische inteferentie) folien en tapes verkrijgbaar welke deze straling reduceren.
Deze folien zijn hiervoor speciaal ontwikkeld.

Michelv.

Forumguru
De dashcam wordt gevoed door een aparte voeding direct vanaf de zekeringkast. Met alleen de voorste dashcam aan niks geen probleem met de DAB storing, heb ik het dan mis dat het niet aan de voeding ligt of zie ik het verkeerd?

WV62

Lid
Ik neem aan dat min aansluiting een fysieke kabel is en niet over de carrosserie is aangesloten

Michelv.

Forumguru
360.jpg

Constante en geschakelde + in de zekeringkast aangesloten en de - aan de carroserie vastgezet

WV62

Lid
Dit kan wel eens het probleem zijn.
Indien er tussen diverse carrosserie delen een overgangsweerstand is (verbinding tussen carrosserie delen) ontstaan er storingen bijvoorbeeld door bewegende carrosserie delen tijdens het rijden.
Probeer een min kabel teggen.

WV62

Lid
Nog even een vraagje het kastje zit bij de camera of onder het dashboard.
Indien het laatste hoeft er geen separate kabel naar achteren gelegd te worden

Cordoba

Forumguru
Beste forumleden,
Standaard aluminiumfolie of aluminium tape houden geen magnetisme tegen ook al maak je een bevestiging aan de carrosserie.
Wel zijn er speciale EMI (elektro magnetische inteferentie) folien en tapes verkrijgbaar welke deze straling reduceren.
Deze folien zijn hiervoor speciaal ontwikkeld.

Alu houdt geen magnetisme tegen, maar laat wel de lading wegvloeien, daarnaast verandert het imaginaire deel van de impedantie, dus dat alu folie geen invloed heeft is iets te kort door de bocht, net zoals dat een kooi van faraday niet persé van magnetisch materiaal hoeft te zijn.

Bovenaan Onderaan