Cupra Formentor - Review - Cars by Bram

Tuner111

Forumguru
210663567_103034465379477_6527422521103549437_n.jpg


Bij de vag groep dachten ze, zou het geen leuk idee zijn dat we Cupra van bij Seat wegtrekken en het eens de kans geven om te bewijzen dat Cupra een geheel eigen merk kan worden? Een nieuw logo en een hele nieuwe frisse designtaal later en de Cupra Formentor is geboren. Het eerste kindje binnen het Cupra label.

209366861_103033782046212_996591317894220069_n.jpg


En wat een kindje! De Cupra Formentor straal kracht uit met zijn mooie lijnen. Zijn prachtige neus en sterke brede heupen. Ook het interieur valt helemaal niet tegen met zijn mooi afgewerkte dashboard in leder en knappe koperen stiksels. Het stuurtje licht lekker in de hand en het digitale klokkenwerk maar het af. Wel zie je hier en daar een iets mindere materialen gebruikt zijn, maar dat maakt het totaal plaatje niet minder knap.

209113242_103034588712798_5197043021680297511_n.jpg


Ik heb mogen sturen in de 1.5 TSI versie met 150 pk die gekoppeld zit aan een 7traps DSG-automaat. En deze heeft me erg verrast. De wagen is vrij direct en voelt zoals hij er uit ziet sportief aan. Hij is ook heel goed instelbaar door de verschillende rijstanden (comfort,sport & individueel). Hou je dus van een comfortabele wagen kan je dat gewoon instellen. Maar ook het tegenovergestelde kan zeker als je hem in de sport stand zet. En als dat nog niet hard genoeg is voor je kan je de DCC-dempers (adaptieve demping) op standje beenhard instellen ook. Zo is er voor iedereen wel een instelling die bij je past.

De Formentor komt ook met verschillende motoropties. Zo kan je kiezen tussen een 1.5 TSI met 150 pk zowel manueel als met de 7trap dsg of de 2.0 TSI Met zowel 190,245 of 310 pk versie die allemaal gekoppeld zijn aan een DSG-automaat. De 310 pk versie heeft altijd een 4Drive systeem. Ook is er een Plug-in Hybrid versie die een totaal vermogen heeft van 245pk. En komt er een zeer gelimiteerde oplagen (7000 stuks) met een 5 cilinder die je ook kan vinden in de Audi RS3

209975802_103033865379537_3261030421265760480_n.jpg


Ook zit er in deze Formentor alle gekende veiligheid systemen zoals je adaptieve cruise control, dodehoek assistent, rijstrook assistent en je noodstop assistent. Deze werken allemaal zoals het hoort. Ook het infotainment systeem in deze Formentor is het nieuwste wat de vag groep te bieden heeft. Al zit er hier en daar toch nog wat kleine foutjes in waardoor hij af en toe is hapert of blijft hangen. Maar ik ben er zeker van met enkele updates dat deze er wel zullen uit gaan. Ook heeft dit systeem draadloze Apple carplay of andriod auto en dat is zeer fijn als het goed werkt. Bij me viel de verbinding zo nu en dat even uit. En dat is toch wel vervelend, dus blijft ik nog wel effe aan de kabel.

208814069_103034138712843_7278554193946844153_n.jpg



Dan kom ik weer op hetzelfde probleem als in alle andere nieuwe vag wagens de Touch bediening van je airconditioning. Deze kan je gewoon niet bedienen zonder ernaar te kijken, je moet je aandacht van de weg halen en naar het infotainment systeem kijken om zeker te zijn wat je juist gedaan hebt. Neen, geef mij maar fysieke knoppen die je gewoon blind kan bedienen.


Conclusie

Kortom deze cupra krijgt van me een zeer goed rapport mee. Het is eens een wagen die buiten de vag lijntjes kleur. En eens durft een design statement neer te zetten. Van hier ben ik en ik wil gezien worden. Ook de rijkarakteristieken stellen echt niet teleur, en geven je een lekkere sportieve wagen!

Van mij krijgt deze Cupra Formentor een 8 op 10!

+ Zeer knap uiterlijk
+ Sportieve rijkarakteristieken
+ Zeer instelbaar naar jouw keuze

- Wanneer gaat vag inzien dat touch knoppen niet werken?
- het infotainment systeem heeft nog wat foutjes hier en daar

Meer Foto's

Wil je meer Cars by Bram zien en lezen volg me dan zeker hier :
https://www.youtube.com/channel/UCfd4ykcQOCA2SSA9v2tVSuA
https://www.instagram.com/carsbybram
https://www.facebook.com/Carsbybram
 
Laatst bewerkt:

leon-cupra

Forumguru
Mooie review.
Formentor is toch wel voor mij persoonlijk de knapste SUV in zijn segment.
Enkel gezien de prijs mocht hij er binnenin wat met mooiere materialen afgewerkt zijn. Je zit eigenlijk in een hele dure Leon.
En achterbumperonderdelen in het grijs vind ik persoonlijk niets. In combinatie met een andere donkere kleur matcht het wel redelijk maar neem je vb dat prachtig rood-bordeaux, trekt die achterkant op geen hol :nono:
8EEA62AE-7CA4-4723-A6FD-70354DB5C0F8.png
 

Tuner111

Forumguru
Dat van het achterste vindt ik ook, al vindt ik hem in het rood niet mooi. De Formentor staat het mooiste met donkere kleuren :)
 

leon-cupra

Forumguru
Ik vind lichtgrijs enorm knap op de Formentor. Die achterkant komt er dan enorm mooi uit. Die achterkant met die rode doorlopende lichten … enorm dik :jaja:
 

MarcoO2

Forumguru
Voor mij knallen die rode lampen er op dat grijs juist weer veel te veel uit. Over the top.
 

leon-cupra

Forumguru
In het echt valt dat veel beter mee.foto is ook niet de mooiste die ik gevonden had. Onlangs een zilverkleurige Leon gezien … bijzonder knap. (Vind ik dan ;))
 

sitechris

Donateur
Grappig, mijn conclusie van Formentor (2.0 TSI) was ook 8 op 10. Fijne auto, maar in NL wel heel erg duur. De plugin-hybride zou die 8 overigens niet krijgen, omdat de motor wel wat suboptimaal is. Dan zou ik lekker voor de Octi RS gaan (met zelfde pluginmotor) wat ik in de basis een net wat betere auto vind en ook paar duizend goedkoper.
 

Tuner111

Forumguru
Ja over de pluginers kan ik me niet uitspreken aangezien ik deze nog niet gereden heb..

Graag had ik wel eens de 310 versie gaan rijden om eens het verschil te voelen :)
 

sitechris

Donateur
310 versie heeft sowieso 4Drive. Dat scheelt al wel. En motorisch is het echt wel een groot verschil, de 2.0 TSI is een veel sportievere motor. Blijft gaan tot de redline. En veel sneller. Zeker als je met de plugin ook nog eens de accu leegrijdt en de 1.5 TSI het moet doen.
 
Bovenaan Onderaan