Cupping en slijtage voorbanden

pr0mo

Lid
verrassend die verhalen over cuppen en slijtage. Ik heb mijn O3 sinds 10 april 2015 en heb er inmiddels 33k km mee gereden. Waarvan 30k met zomerbanden 18'. Dr liggen Pirelli onder...geen cuppen, lekker stil en na 30k km nog 4,5 mm profiel. Nu rijd ik niet als Max Verstappen, maar ook niet als mn oma...Voor de winter staat ie op 16' Ilias met winter-Conti's...wel wat comfortabeler maar toch veel minder mooi...

Heb je een torsie achteras?
 

CDK

Forumguru
Die slijtage is wel heel bizar, dus of je auto spoort niet qua uitlijning of je rijd constant zeer zwaar overbeladen met camber slijtage als gevolg.... Maar als dit het moment is waarop je het als berijder pas is gaan opvallen dan is een lichte vorm van scholing in een heropvoedingskamp wellicht aan te bevelen ;)
 
Ik gebruik dit topic maar even om een nieuwe vraag over cuppen te stellen.
Momenteel heb ik met mijn Greenline last van een cuppende linker voorband. De voorbanden zitter er nog geen 10.000km op (Michelin Premacy 3). Als ik met de hand over de band voel, voel ik de opstaande 'kammen' die helaas ook voor een vervelend geluid beginnen te zorgen. Rechts voel ik die kammen niet of nauwelijks.

Kan dit komen door uitlijning of is dit het gevolg van een slechte schokbreker?
 

Jan Krukas

Senior Member
Dit is echt teveel uit spoor auto is niet goed uitgelijnd!!!
Een voorwiel aangedreven auto heeft altijd wat uit spoor
Maar dit is wat veel van het goede denk ik.riskitalltowin
Zou dit toch nog maar eens na laten kijkenals ik jou was .
 
Laatst bewerkt:

riskitalltowin

Actief lid
In mijn geval was het de combinatie van de verlaging met Pirellis. Nu Dunlops gekregen voor de laatste 10000km van de lease...
 

Jan Krukas

Senior Member
Was zowel links als rechts. Blijkbaar wel gekend euvel bij Pirellis

Ik heb nooit problemen gehad met deze banden.binnen is uit en buiten toe spoor
Als hij goed is uitgelijnd slijten de banden redelijk vlak af dit hangt ook van de banden
Spanning af is deze te hoog slijt hij in het midden en als hij te laag is de buiten zijde
 

riskitalltowin

Actief lid
Ik zou zeggen laat je auto door een kundig persoon uitlijnen na het verlagen, zodat je een juiste combinatie van sporing én wielvlucht hebt...

Zonder in detail te gaan, origineel af fabriek verlaagd en toegelaten. Geen aftermarket toestand bij een of ander raar geval.
 

riskitalltowin

Actief lid
Ik heb nooit problemen gehad met deze banden.binnen is uit en buiten toe spoor
Als hij goed is uitgelijnd slijten de banden redelijk vlak af dit hangt ook van de banden
Spanning af is deze te hoog slijt hij in het midden en als hij te laag is de buiten zijde

Toespoor zorgt voor slijtage aan de binnenkant van de band, uitspoor aan de buitenkant.

Ik heb ook nog nooit zulk slijtagebeeld op mijn banden gehad, enkel deze Pirelli's vertoonden na pakweg 50000km dit beeld. Mijn eerste idee was te veel negatief camber door de verlaging. Toespoor kan natuurlijk ook.

Wat we nooit echt zullen weten, maar waarschijnlijk een gevolg van allerhande factoren opgeteld:
  1. Camber
  2. Toespoor
  3. Pirelli's
  4. Uitlijning - hoewel op limiet toch nog in orde
  5. Bandendruk
 

riskitalltowin

Actief lid
Maar op het einde van de rit: het zal me een worst wezen. LM betaalt de banden en op 140000km heb ik nu in totaal 4 banden verbruikt van de 12. Het zou nogal erg moeten lopen mocht ik de 150000km niet meer halen met de 8 resterende.
 

hemi24

Forumguru
Zonder in detail te gaan, origineel af fabriek verlaagd en toegelaten. Geen aftermarket toestand bij een of ander raar geval.
En ook originele componenten kunnen foutief gemonteerd en ingesteld zijn...

Persoonlijk vind ik de laatste opmerking wel tekenend
 

riskitalltowin

Actief lid
En ook originele componenten kunnen foutief gemonteerd en ingesteld zijn...

Persoonlijk vind ik de laatste opmerking wel tekenend

Uitlijning is door dealer gecontroleerd en was in orde. Mss heeft die ook nog fouten gemaakt.

Verlagen doe je met verstand en hou je je veer demper karakteristiek in het oog, maar ook de invloed op je wielstand. Als je dan af fabriek verlaging neemt, welke eigenlijk niet verschillend is van een greenline, ja dan ga ik er van uit dat iemand met verstand heeft beslist dat het kan. Verder heeft zijn fabriek een QM systeem.

Mijn opmerking is tekenend dat wel, maar ik heb hier niemand geschoffeerd. De tijden dat er veren werden afgeslepen is voorbij, niet?
 

boontjeRS

Forumguru
Ik heb 2 weken geleden terug mn zomerbanden opgestoken en mn voorste banden na 16000km achter gestoken en omgekeerd. Na een ritje op de snelweg begon de auto te daveren boven de 120km/u. Dus terug uitbalanceren dacht ik, laten doen en juist 15gram bij rechtsachter. Terug ritje op snelweg, terug daveren. Deze morgen dan maar geprobeerd door on voorste wielen terug achteraan en achterste vooraan geplaatst. Probleem opgelost!!!! Geen cupping of goed zichtbare verschil nochtans te zien tss voor en achter behalve iets meer versleten wegens voorwielaandrijving. Weer iets bijgeleerd bij deze! :-)
 
Bovenaan Onderaan