Cupping en slijtage voorbanden

Borrie1973

Actief lid
heb nu sinds eind mei 2014 mijn verlaging en rij hier met veel plezier mee. April dit jaar alle vier de banden laten vervangen, omdat de eerste banden mogelijk te hoge bandenspanning hadden en hierdoor teveel op het midden versleten waren. Een aantal weken geleden begon het ineens op te vallen dat mijn banden cupping geluiden gingen geven.
Toch maar even laten checken bij de garage en bleek dat alle 4 cupping vertoonden. Ook bleken de voorbanden WEER teveel slijtage op het midden te hebben, terwijl ik de bandenspanning verlaagd had naar 2.3bar ipv 2.5 bij de vorige set.
Toch maar de auto laten uitlijnen en bleek idd weer de voorwielen verkeerd te staan (ook met het uitlijnrapport na uitlijnen). Heb op dit moment conti's sportcontact5 met bandenmaat 225 40 r18. Op dit moment hebben de banden 15k gelopen met normaal weggebruik en zitten ze al redelijk dicht bij de slijtindicator.

Heeft iemand hier ook ervaring mee??
 

Cordoba

Forumguru
Dat de banden zover versleten zijn bij slechts 15k km lijkt snel, maar wordt waarschijnlijk volledig veroorzaakt door de slechte uitlijning. Dat er teveel slijtage in het midden van de band is, is ook bijzonder, omdat slechte uitlijning (toespoor) van de voorwielen eigenlijk altijd extra slijtage aan de rand van de band veroorzaakt. Het merk en/of type banden heeft met jouw probleem weinig te maken. Pas als de uitlijning én de bandenspanning in orde is, kun je een oordeel over de banden geven.
Is de auto na verlagen ook volledig gecheckt op de uitlijning (voor- en achteras)?
 

rouwehand

Senior Member
@Borrie1973 , bij mij met dezelfde banden en een juiste uitlijning krap 20K gelopen. Met 2 mm profiel, maar snel de voorbanden vervangen. Achter was nog ruim voldoende ca. 4,5 mm.
Volgens de bandenexpert een normale slijtage bij deze banden.

Sinds Oktober zitten de winterbanden eronder.
 

Borrie1973

Actief lid
Na de verlaging bij Antera heeft hij gelijk een uitlijning in Breda gehad, middels afspraak Antera. Toen kon ik nog niks over de banden zeggen, omdat ik niet de eerste gebruiker was. Na de winterbanden gelijk met de 4 banden begonnen in april dit jaar.
2.3 bar is toch niet teveel?? De garage zei dat volgens het slijtageprofiel mijn banden te hoge bandenspanning zouden hebben gehad.
 

pr0mo

Lid
Vorige keer heeft de garage mijn 18" op 2.0 bar gezet. Slijtpatroon is aan de voorkant bij mij nu goed.

Achteras (torsieas) is nog om te huilen. Zowel met 18" zomerbanden als 16" winterbanden beginnen mijn achterbanden als een idioot te cuppen. Na 7000km begint de boel al te zingen. Echt om gek van te worden.
 

hemi24

Forumguru
Ik ga mee met pr0mo: 2,0 tot 2,1 bar is genoeg voor een normaal slijtagepatroon...
Cuppen aan de voorbanden is wel redelijk uniek voor een voorwielaangedreven auto.
Mijn Golf7 vertoont tot dusverre weinig abnormale slijtage aan de zomer- en winterbanden (beide 16")
 

seerd

Lid
Ik heb bij ongeveer 18dkm nieuwe banden nodig. 225/40 28. Het zijn de conti sport dan. Ze zijn in het midden dan glad en cuppen ook. Spelen met spanning helpt iets. Maar verder vind de dealer en de LM het heel normaal. Ik vind het bijzonder snel.
 

hemi24

Forumguru
Ik heb bij ongeveer 18dkm nieuwe banden nodig. 225/40 28. Het zijn de conti sport dan. Ze zijn in het midden dan glad en cuppen ook. Spelen met spanning helpt iets. Maar verder vind de dealer en de LM het heel normaal. Ik vind het bijzonder snel.

Te hoge spanning met hoogstwaarschijnlijk teveel toe- of uitspoor (afhankelijk van welke kant het cuppen optreedt: buiten of binnen...)
 

huso

Lid
Klinkt herkenbaar. Ik heb diverse auto's gehad en gezien bij anderen op Conti sportcontact banden met hetzelfde probleem. Heb bij aanschaf van mijn Octavia direct Michelins laten monteren en inmiddels 20000km gereden zonder extreem cuppen of slechte/overmatige slijtage. Advies van mijn kant: Nooit meer Conti!
 

Joske

Forumguru
oh!

ze staan op continental sportcontact.... :lezen: dat lees ik nu pas

ik heb alleen maar ervaring met de versie 2.. man man wat een k*tband was me dat en dan nog wel gewoon in 16inch.

Zou me niets verbazen dat het aan de banden ligt.
 
  • Leuk
Waarderingen: huso

riskitalltowin

Actief lid
79b7cde0ec22f9e5140a272aa826716d.jpg


Toen heb ik ze laten vervangen. Uitlijning laten controleren en was ok
 

Joske

Forumguru
brrrrr

wat een slijtage-patroon zeg... gelukkig zien mijn Michelins er na 25000 kilometer ten minste nog normaal uit!

(ze liggen hier momenteel in de garage, dus ik kan ze goed bestuderen)
 

riskitalltowin

Actief lid
Lease wagen trouwens, na circa 50000 km op zomerband. Op 120000 km 2 nieuwe winterbanden en 2 nieuwe zomerbanden. Telkens vooraan. Nog 8 banden in contract voor de volgende 30k km
 

wietze

Lid
verrassend die verhalen over cuppen en slijtage. Ik heb mijn O3 sinds 10 april 2015 en heb er inmiddels 33k km mee gereden. Waarvan 30k met zomerbanden 18'. Dr liggen Pirelli onder...geen cuppen, lekker stil en na 30k km nog 4,5 mm profiel. Nu rijd ik niet als Max Verstappen, maar ook niet als mn oma...Voor de winter staat ie op 16' Ilias met winter-Conti's...wel wat comfortabeler maar toch veel minder mooi...
 
Bovenaan Onderaan