Cuppende banden

Cordoba

Forumguru
Cuppen komt vooral voor bij stationwagens, volgens sommigen zou dit komen omdat bij stations de last op de achteras sterk kan verschillen per rit (niet alleen verschil in inzittenden, maar gewicht in de kofferbak kan fors verschillen), waarbij de bandenspanning in de praktijk nooit aangepast wordt bij de actuele belading. Een mooi voorbeeld: voor vertrek op een autovakantie worden de banden op spanning gezet voor een maximaal beladen auto, en als men aangekomen is op de vakantiebestemming, wordt steeds rondgereden met die maximale bandenspanning, terwijl er veel gewicht uit de auto is verdwenen bij de lokale vakantietripjes.

Bandenmerk en model kan ook veel verschil maken in het cuppen, sommige merken zijn daar veel gevoeliger voor dan andere merken.
 

Eltjo

Forumguru
Ook bij grotere Skoda’s dus. Dan kan ik me mooi aan die duurdere merken optrekken.

Aai maar eens aan de rand van de band in de looprichting over de blokjes heen en weer terug.
Er is altijd wel een zaagtand te voelen. En die hoor je des te beter als je een bocht maakt.
 

hemi24

Forumguru
Je kunt het heel snel zien:
Rij maar een hal binnen met een geflinderde betonvloer, terwijl het buiten nat is.
Of kijk maar goed naar het profiel door bij droog weer door het zand te rijden en vervolgens weer een stuk op verharding.

In beide gevallen zie je heel goed waar de band contact heeft met de ondergrond.
 

LenK

Forumguru
Gecupte banden van achter naar voor leggen geeft meer lawaai was mijn ervaring (vanwege oren richting lawaai?).
Omgekeerd zou het dus kunnen verminderen.

Itt iemand hiervoor heb ik bij de laatste 5 VAG auto's allemaal cuppen ervaren op de achterbanden.

Ik heb ergens gelezen dat om de 10000 van achter en voor verwisselen een mogelijk medicijn zijn.
 

hemi24

Forumguru
Laatste keer wou de fastfitter er niet aan meewerken, mocht volgens de bedrijfsleider niet van Leaseplan Nederland…
Zogenaamd ivm monitoring van de slijtage.

Wat een kolder weer!!!
 

Cordoba

Forumguru
@hemi24 Als er serieus verschil is in profieldiepte tussen voor- en achteras zou ik in zo'n geval zelf de wielen wisselen, en dan met een smoesje naar de fastfitter: dan zit ie in één keer met een paar banden waar het profiel is toegenomen. :D
 

hemi24

Forumguru
Was ook mijn eerste reactie: om ze gewoon zelf om te wisselen!
Bij de winter-/zomerwissel ging men ook niet in op het verzoek om van as te wisselen om zo de banden een beetje gelijk op te laten slijten...
Zal wel weer één of andere bureautijger bij Leaseplan weer een geweldig idee gehad hebben!
 
Laatst bewerkt:

Eltjo

Forumguru
Tjonge, wat is probleem met die LM?
Mijn collega met leaseauto kreeg te horen dat als die b.v. naar D wilde dat hij een afspraak moest maken voor nieuwe winterbanden met meer profiel.
Naar zomer wisselen ging ook pas in juni ... nog net op tijd om weer naar winterbanden te wisselen.
 

Tees

Donateur
Pas naar zomerbanden in juni?!? Ik zou de LM wel door de telefoon heen sleuren... winterbanden zijn bij temperaturen van 20-30 graden (die in mei tegenwoordig ook geen zeldzaamheid meer zijn) toch wel echt heel veel minder goed dan zomerbanden. Nog te zwijgen over de onnodige slijtage van de banden...
 

hemi24

Forumguru
Als je pas in juni gaat/kunt wisselen, heb je zelf als berijder ook een beetje liggen slapen..!

:sterretjes:
 

EdK

Forumguru
Ik zou de LM wel door de telefoon heen sleuren...
Waarom weer zo agressief ???
Op dat moment moet je ze even melden dat je ze wel aansprakelijk gaat stellen als er op de weg iets gebeurd en jij daar letsel aan overhoud !!
En dat je dit nu telefonisch meld maar dat de aangetekende brief binnenkort door hun ontvangen kan worden...
Moet je opletten hoe snel je opeens kunt wisselen..... :lezen:
 

hemi24

Forumguru
Leasemaatschappij meldt het vroeg genoeg, als het weer tijd is m te wisselen, als je pas in Juni terecht kunt, heb je als berijder echt wel een paar maanden onder een steen gelegen hoor!!!
 

Eltjo

Forumguru
Ik heb ergens gelezen dat om de 10000 van achter en voor verwisselen een mogelijk medicijn zijn.
Ik jaren terug ook en dat heb ik toen ook wel gedaan totdat ik winterwielen had. Aangezien ik 25-30 dkm per jaar rijdt, was het daarna een kwestie van na de wielenwissel op een andere plek terug monteren.

Nuance betreffende de wissel in juni; de locale Ford dealer had toen pas tijd en dat was weken later dan de vraag van de collega. Wellicht geeft de LM dat ook aan en had die ook evt. i.o. elders kunnen gaan.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan