Cuppende banden

foxman

Forumguru
He luitjes,

Ik heb 2 vragen. Op dit moment maken mijn voorbanden best veel geluid. Volgens de garage komt het door cuppende banden. Als ik nu de banden wissel ben ik er dan vanaf? En mijn 2e vraag is weet iemand waar ik nieuwe matten kan halen? Degene die ik nu heb zijn niet mooi meer.

Verstuurd vanaf mijn SM-A217F met Tapatalk
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Hebben die banden ook wel eens achterop gezeten dan? In de regel hebben alleen de niet aangedreven banden last van cuppen.
 

Japanese Power

Donateur
Heb je toevallig banden met V-profiel? Heb ik 1 x onder een auto gehad en van de LM vervroegd mogen omruilen voor nieuwe set voor en achter met “normaal” profiel. Werd helemaal dol van het geluid van de vullende banden.
 

hemi24

Forumguru
Heeft niet zozeer met de vorm van het profiel te maken, eerder met de samenstelling van het rubber.
 

Smeeuwis

Donateur
Als banden eenmaal gecupt zijn kom je er nauwelijks nog vanaf. Je kan het zelf voelen: met je vlakke hand over het loopvlak glijden. Als je dan dwars op het loopvlak een lichte golving voelt zijn ze gecupt. Vaak zijn ook de profielblokken verschillend in hoogte t.o.v. elkaar en dat voel je door randjes als je hand er over heen gaat.

Je kan gecupte banden laten trimmen bij een gespecialiseerd bedrijf, als er nog voldoende profiel op zit.

Cuppen ontstaat meestal op de niet aangedreven as inderdaad, en is vaak een gevolg van te lang met te lage spanning rijden of verkeerde uitlijning. Mocht je dus kiezen voor vervangen van de banden, laat dan meteen de uitlijning controleren en houdt de bandenspanning regelmatig bij. Sommige bedrijven geven zelfs het advies om de spanning iets hoger te zetten dan voorgeschreven, omdat de huidige spanningen vaak zijn afgestemd op comfort. Vooral bij bredere banden kan dat tot cuppen leiden, omdat het loopvlak als het ware dan iets hol gaat staan. De band staat dan als het ware alleen op de zijkanten van het loopvlak en het midden is dan minder zwaar belast. De belasting zou evenredig verdeeld moeten zijn. 10-15% hoger wordt dan wel geadviseerd.
 

Smeeuwis

Donateur
p.s.: banden wisselen van voor naar achter heeft bij gecupte banden in de regel geen enkele zin. De normale slijtage corrigeert de 'cups' echt niet meer. Sterker nog, als je ze achter zou zetten kan het geluid zelfs verergeren. De laadruimte is een enorme klankkast namelijk... Bij de voorwielen zit meer isolatiemateriaal.
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb één keer last gehad van cuppende banden, zowel lichtjes voor maar vooral achter, en dat was bij Goodyear Efficient Grip banden, die daar heel gevoelig voor bleken te zijn. Ik heb het destijd opgelost door kruislings te wisselen, daardoor gaat het zaagtand slijtage patroon precies de andere kant op en wordt het na verloop van tijd weer stiller.
 

Smeeuwis

Donateur
Ik heb één keer last gehad van cuppende banden, zowel lichtjes voor maar vooral achter, en dat was bij Goodyear Efficient Grip banden, die daar heel gevoelig voor bleken te zijn. Ik heb het destijd opgelost door kruislings te wisselen, daardoor gaat het zaagtand slijtage patroon precies de andere kant op en wordt het na verloop van tijd weer stiller.
Dat kan inderdaad helpen, mits de banden geen voorgeschreven draairichting hebben. Want bij kruislings wisselen gaat links ook naar rechts en v.v. en dan draaien ze andersom. Zie ook dit topic van vandaag https://www.skodaforum.nl/forum/i/michelin-pilot-sport-draairichting.45422/#post-987263
 

hemi24

Forumguru
Niet als je ze van de velg laat halen bij het kruislings wisselen van banden met richtingsgebonden profiel…
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Tees

Donateur
Ik vraag me alleen af of het in dit geval veel nut heeft om banden kruislings te wisselen zónder de draairichting om te draaien (zoals @hemi24 aangeeft). Ik denk dat je dan de cupping niet gaat weghalen
 

Smeeuwis

Donateur
Dat is waar, maar is het idee niet dat je juist de draairichting wisselt om de verkeerde slijtage omgedaan te maken? Als je ze van de velg haalt dan blijft de draairichting gelijk.
Niet als je ze van de velg laat halen bij het kruislings wisselen van banden met richtingsgebonden profiel…
 

foxman

Forumguru
Dank jullie wel. Het betreft hier 4 seizoenen banden van Michelin. Ik vermoed dat ze al eens van achteren naar voren zijn gezet. Ik moet er toch nieuwe banden op zetten.

Verstuurd vanaf mijn SM-A217F met Tapatalk
 

hemi24

Forumguru
@Smeeuwis : draairichting zou waarschijnlijk de snelste remedie zijn, maar dat gaat natuurlijk niet bij banden met een richtinggebonden profiel.

Over het algemeen zit bij een voorwielaangedreven auto de zaagtand slijtage aan de binnenkant van de achterbanden.
Ga je kruislings wisselen waarbij de banden van de velg worden gehaald, krijg je deze dus aan de voorzijde buiten terug.
Andere optie is om gewoon van achter naar vóór te wisselen waarbij de wielen aan dezelfde zijde van de wagen blijven.
 

Eltjo

Forumguru
Hier het e.a. over het wisselen van positie van banden op de auto.

Uit ervaring kan ik zeggen dat l/r wisselen goed helpt om extreem gecupte banden te voorkomen.
Daarom monteer ik de banden bij een winter/zomer wissel op een andere plaats. Is het niet om cuppen te voorkomen, dan is het wel om ze gelijkmatig te laten slijten.

Een band omdraaien op de velg heeft natuurlijk alleen zin als je b.v. met 2 draairichtingsgevoelige banden op een as verder gaat.
Zo had ik 4 dezelfde banden, waarvan 2 rechter die na 60 dkm en voor/achter wisselen meer en scheef gesleten waren dan de linker banden. Dus een linker band op de velg laten omdraaien, de oude op een as en 2 verse banden op de andere as. Zo konden ze nog meer km’s mee.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Cuppen: waar het aan ligt zou ik niet weten, maar ik heb zeker bij de laatste 5 gereden auto's (dat wil zeggen: sinds medio 1995) nooit enig probleem ondervonden met cuppende banden. En voordien trouwens ook niet voor zover ik me herinner; mogelijk is er wel zoiets aan de hand geweest bij mijn tweede VW kever (1974-1977), maar dat weet ik niet zeker meer. Daarna uitsluitend voorwielaandrijvers gehad.
Wat het "wisselen" van de banden betreft: ik begon aan elke nieuwe auto uiteraard met 4 gelijke banden, waarvan de voorste sneller slijten vanwege de voorwielaandrijving. En als die aan vervanging toe zijn, dan is mijn standaardprocedure al sinds medio jaren '80 (na een interessante sessie bij VVCR in Rijssen) dat de achterbanden naar voren gaan en het nieuwe paar achterop wordt gelegd. De eerste jaren gaf dat regelmatig ongenoegen bij en discussie met de bandenmonteurs - maar hé, ik bepaal dat toch zeker zelf, dus ze hadden er maar aan te wennen. Er is strikt genomen dus geen sprake van echt omwisselen van voor- en achterbanden, maar de systematiek bevalt me prima en heeft tot heden dus niet tot gecupte banden geleid.
 

Cordoba

Forumguru
@Canon-Eye die kever (1974-1977) had die al wel radiaal banden, of had die nog diagonaal banden? De Golfjes, Passats en dergelijke uit die tijd hadden wel radiaalbanden, maar van de oudere modellen met achterwielaandrijving uit die tijd, was dat volgens mij nog niet zo standaard, ik denk dat vanaf 1970 men geleidelijk overgegaan is van diagonaal banden (vaak met binnenband) naar tubeless radiaal banden.
 

Canon-Eye

Forumguru
die kever (1974-1977) had die al wel radiaal banden, of had die nog diagonaal banden?
Ik had zelfs de diagonaalbanden van mijn privé-NSU Prinz4 eind jaren '60 al vervangen door radiaalbanden (met of zonder binnenband, dat weet ik niet meer) en heb dat voor mijn dienstauto's waar nodig bij aflevering ook laten doen, met toestemming van de baas uiteraard.
Dus ja, ook de kever 1200N van 1970 en de 1300 van '74 stonden op radiaalbanden; eerst "De Regenband" (zo adverteerde Uniroyal toen), later Michelins.
Mijn eerste Audi 80D (1985, vierkantig model) werd helaas op Conti radiaals geleverd (even niet opgelet bij het bestellen), maar die zijn per eerste gelegenheid vervangen door Michelin...
 

Eltjo

Forumguru
Misschien ligt het er aan dat je het minder snel opmerkt en niet zo’n zeikerd ben als ik..
Ook draagt jouw methode er toe bij dat je evt. gecupte achterbanden daarna voor opslijt.
Achter cuppen banden meer, vooral bij lichtere en lichter beladen voorwielaandrijvers.
 
Bovenaan Onderaan