Cruisecontrol hendel niet herkent

Ik heb een fabia uit 2003.
Mijn CC werkt niet. Geen controlelampje tijdens het aanzetten van de auto of tijdens het gebruiken.
Ik heb 3 verschillende hendels geprobeerd, instrumentenpaneel vervangen en ingeleerd *wijzermotortjes waren defect.
Nieuwe remschakelaar geplaatst en alle zekeringen doorgemeten en zekering 28 voor de zekerheid vervangen.

Hij blijft code 17677 geven.
Als ik naar de stekker t10s kijk lijkt er geen kabel in pin 9 te zitten. (Aan de hendel) De CC stond ook niet geactiveerd in de ecu.

Kan het zijn dat hij alleen een CC voorbereiding had? Al vraag ik me af, waarom verkopen ze een auto met cruisecontrolhendel als die niet eens volledig geïnstalleerd is?
Heeft iemand dit al eens gehad?
Voor mijn man is t noodzakelijk ivm versleten rug en lange autoritten naar t werk *1000km per week.

Hakar

Donateur
Becky, kan het zijn dat jouw Fabia nooit CC heeft gehad?
Of heeft het voorheen wel gewerkt?

Tipje welke hoop ik duidelijkheid geeft.
Af fabriek wordt er een sticker in je auto geplakt met daarop een hoop codes.
Meestal onder de kofferbak mat aan de linkerkant.

Ik ben nog even zoekende of ik een lijstje voorhanden heb welke code wat betekend.

Edit, gevonden, maar te groot om als bijlage te plaatsen.
Lijst is ook te vinden op de volgende link.

VAG Option Codes

Tis even puzzelen in slechts 283 bladzijden maar als de sticker er nog in zit zou je moeten kunnen uitvlooien of de auto af fabriek CC had.

Laatst bewerkt:

Hakar

Donateur
Nog een aanvulling.
Op mijn sticker in de kofferbak staat bijvoorbeeld de code 6Y0 wat betekend dat er geen cruise control waarschuwingssysteem in zit.
De CC zelf zit er wel in, maar kan ik op de deels beschadigde sticker niet terug vinden.
Kan dus zo zijn dat wanneer die sticker er nog wel in zit, de code 6Y0 er wel op staat, maar bijvoorbeeld de code 8T1 (cruise control) niet.

Geen 8t1 zo te zien.... dus heeft er van origine geen werkende CC ingezeten....? ook raar... zet er dan geen CC hendel in....

Na alles wat ik heb laten doen/gedaan heb, zou alleen een kabeltrekken van de hendel naar de ecu dan voldoende moeten zijn?

Hakar

Donateur
Ik denk / vermoedt dat je Fabia wel een CC heeft, maar dat dit niet op de sticker staat. Ik vraag me namelijk af waarom de 6Y0 wel vermeld staat.

Als er geen CC in zou zitten hoeft er ook niet op de sticker te staan dat er geen waarschuwingssysteem in zit.

Nog even terug naar die code die jenoemt, die kan ik niet linken aan de CC.
Afgaande op de site van Gerrit Speek zou dit met een injector te maken hebben.
Zie HIER en specifieker uitgelegd Nog een hier

Ik weet iets van stroom, maar weinig van electronica, heb dus geen idee of er verband bestaat tussen de code en het niet werken van een CC.

Vraag is waar heb je de auto mee uitgelezen?
Metertje via Ali, of wat uitgebreider van Ali, of met VCDS?
Metertjes van Ali ben ik al meerdere keren mee op mijn plaat gegaan, is leuk, maar uiteindelijk ben je toch andere programmatuur nodig.

Ik weet niet of je erbij kunt, maar in de bibliotheek hierboven staat een lijst met forumleden die zich ooit bereid hebben gesteld om andere leden te helpen bij het opsporen van storingen.
VCDS

Ow ja, met het rekken van een kabel ergens vandaan zo naar de ECU zou ik wel heel voorzichtig zijn.........

Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Misschien heb je het al gezegd hier maar als je in zuiden van het land woont dan misschien eens langsrijden bij VAG Techniek ( op afspraak)
Zij leveren en bouwen in en coderen bv ook cruise control.

Zelf had ik een bedrijfs caddy zonder CC en wilde er ook CC in hebben.
Met VCDS had ik gezien dat ik deze wel kon aanzetten, maar goed zat er niet in.
Eerst dealer gevraagd of ze deze konden inbouwen, maar die konden dat niet, was hij te oud voor !
Dus gemaild met Vag Techniek in Neunen en na opgeven kenteken van de wagen kreeg ik als antwoord dat het geen probleem was om in te bouwen.
Is uiteindelijk gebeurd in 45 min en 5 uur rijden ( retour )
Dus maw zij kunnen je zo vertellen of het is in te bouwen en wat de kosten zijn...

Ik ben bij een garage geweest die officiele software gebruikt voor het uitlezen. Net als de dealer. Daarnaast laat ik kabels door een ervaren auto-electriciën plaatsen. Maandag ga ik erheen. Als het goed is mist er een kabel in de stekker zover ik kan zien. (Pin 9 van de t10s stekker zou het moeten zijn)

Mijn aliexpress reader werkt niet op skoda (ook niet op onze vorige *zelfde type van 2001). Ik gebruik hem voor mijn boodschappenautootje ;)

Misschien heb je het al gezegd hier maar als je in zuiden van het land woont dan misschien eens langsrijden bij VAG Techniek ( op afspraak)
Zij leveren en bouwen in en coderen bv ook cruise control.
.............
Dus maw zij kunnen je zo vertellen of het is in te bouwen en wat de kosten zijn...
Ik ga eens nabellen anders maandag als we er hier niet uitkomen. De CC staat aan in t systeem nu iig (stond gek genoeg uit)
Daarbij ging er bij mijn oude skoda gewoon een lampje aan... dat vind ik wel apart dat dat lampje nu niet aanwezig is

Thnx voor alle tips en meedenken!

Laatst bewerkt door een moderator:

Hakar

Donateur
Garage met goede software goed punt
Wel even zekeringetje in de kabel, maar dat zal de kabeltrekker ook weten.
Ali is voor de leuk, verder niet, goede software is duur maar dan kun je er ook wat mee als je je dat kunt veroorloven. (ikke niet en ben daarom blij met mensen die anderen daarmee willen bijstaan)

Heel veel succes met straks hopelijk een werkende CC.

Zou leuk zijn om te weten of het gelukt is.

Ik laat het weten of het gelukt is. Sowieso is de aliexpress obd2 reader vooral voor de voor de hand liggende dingen. Zo wist ik bij mn andere auto dat er een misfire was en kwam ik erachter dan mn bobine kapot was. Dan is t wel handig of de egrklepmelding eruit halen voor de apk ;)
Mijn fabia herkent hem alleen helaas niet. Bij de garage kwam een hele waslijst aan fouten, vermoeden was dat de ecu zelf ook niet helemaal meer in orde is. Hij rijd verder helemaal top en geeft geen dashboard lampjes, dus voor nu ga ik er niets mee doen

Zo hebben nog verder gedoktert. Gezien de claxon niet werkt en er origineel een cruisecontrol volledig op zit, is de kans heeeul groot dat het in de sleepring/clockspring zit. Die wil ik dus gaan vervangen. Alleen nog een momentsleutel en bijpassen multitorx 12 tands ergens lenen laten we hopen dat dit het euvel verhelpt

Hakar

Donateur
Als eerste uiteraard de tip om zeer voorzichtig om te gaan met de airbag, en instructies voor demontage op te volgen.

Het trekken van een kabel rechtstreeks naar de ECU gaf geen oplossing?

• Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan