Cruise control

Ron321

Lid
Rij nu een paar maanden met mijn Octavia.
Tot nu toe alleen maar meegelezen hier op het forum maar nu mezelf voorgesteld omdat ik een vraag heb.

Ik kan maar niet wennen dat de cruise control niet uitschakelt als je de koppeling intrapt.
Is dit aan te passen met VAGCOM VCDS?
 

EdK

Forumguru
Tsja en zo zie je maar weer hoe een ieder het weer ervaart.
Vind het juist ergggg fijn dat als ik al in 3 met CC rij en dan doorschakel van 3 naar 4 en van 4 naar 5 en dat ik dan niet tekens weer na schakelen me CC moet activeren....
Heb me al bij me vorige wagens aangeleerd dat ik met de vinger de CC uitzet op schakelaartje ( ff tegen duwen )
 

Ron321

Lid
Tijdens het opschakelen pakt de CC niet soepel op dus daar gebruik ik het sowieso niet en ik vind het zwaar irritant bij het terugschakelen. (het schakelaartje vind ik ook onhandig ;))
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik maak al zo'n 30 jaar intensief gebruik van een cruisecontrol: begonnen met een achteraf ingebouwde VDO Tempostat die in totaal zo'n 14 jaar dienst heeft gedaan in 3 opeenvolgende auto's totdat ik in 2002 een auto kreeg waarin er af fabriek eentje zat (Fabia 1). Dus ja, ik ben heel erg gewend aan het uitschakelen bij koppeling intrappen, en dus ook aan het gebruik van het Resume-knopje om de laatst ingestelde snelheid weer te kunnen oppakken.

Maar door omtandigheden heb ik een paar maal een rit gemaakt met een VW-vervanger van de normale Mercedes-buurtbus. Die VW-bus heeft dus de huidige VAG-cc die alleen uitschakelt als je met je vinger tegen het palletje duwt óf als je de rem aanraakt. De eerste minuten dacht ik "Hé, wat gebeurt er nou?", maar na een tijdje begon ik er toch aan te wennen.
Je kunt er namelijk ook gewoon bewust gebruik van maken, bijvoorbeeld als je een eind voor een rotonde de cc handmatig hebt uitgezet om op de motor te remmen en dan bij het verlaten van de rotonde weer vanaf 2 naar 5 of 6 moet schakelen. Direct bij het verlaten van de rotonde druk je dan alvast op "Resume" en dan hoef je alleen nog maar op te schakelen, daar hoef je geen gas meer bij te geven want dat doet-ie zelf.
Met de cc-oude stijl in mijn Fabia moet ik dan dus wachten met de cc resumen totdat ik weer in de hoogste versnelling zit.

Het is vooral een kwestie van je erop instellen en even uitvogelen hoe je hem voor je kunt laten werken.
 

peterhuppertz

Forumguru
Dat is bizar.
Ik kan me herinneren dat mijn handgeschakelde Octavia 1 dat wel deed. Ik herinner me dat nog omdat de auto die ik daarvoor had dat NIET deed, en ik was er juist zo blij mee dat de Octavia dat wel deed.

Na de Octavia 1 alleen nog maar automaten gereden; dan heb je dat probleem niet. ;)
 

Cordoba

Forumguru
Toevallig vanmiddag proefgereden met een Fabia III, en ik moet er ook aan wennen. Als je terugschakelt naar een lagere versnelling (bijv. om de bocht van de afrit van de snelweg te nemen) dat de CC daarna weer naar de oude snelheid terug wil.

Ik ben bang dat het via VCDS of VCP niet zomaar te wijzigen valt. Wat misschien nog wel een optie is, is om de schakelaar van de koppeling parallel te schakelen met die van de rem, zodat wanneer één van beide pedalen gebruikt wordt de CC uitschakelt (en dan heb je dus weer de oude versie wat het gebruik betreft).
 

Duijzer

Donateur
Wat misschien nog wel een optie is, is om de schakelaar van de koppeling parallel te schakelen met die van de rem, zodat wanneer één van beide pedalen gebruikt wordt de CC uitschakelt

Let dan wel ff op dat je niet alles schakelt, en dus je remlichten gaan branden als je koppelt...
 

Marcooctavia

Forumguru
Rij nu een paar maanden met mijn Octavia.
Tot nu toe alleen maar meegelezen hier op het forum maar nu mezelf voorgesteld omdat ik een vraag heb.

Ik kan maar niet wennen dat de cruise control niet uitschakelt als je de koppeling intrapt.
Is dit aan te passen met VAGCOM VCDS?

Dit is niet aan te passen met Vcds.

Marco.
 

Cordoba

Forumguru
Let dan wel ff op dat je niet alles schakelt, en dus je remlichten gaan branden als je koppelt...

Ik kan me vergissen, maar volgens mij zijn dat 2 verschillende schakelaars (of is het bij de nieuwe generatie 1 schakelaar), maar anders moet het met een diode op te lossen zijn. (ik ga er even vanuit dat de canbus niet tot in de schakelaar voor de pedalen loopt, maar dat er nog een stap tussen zit)
 

Rallye

Forumguru
Ik heb er ook al eens een opmerking over gemaakt: bij een gewone CC is dit buitengewoon vervelend. Ik heb er tijdens een rit ket de leenauto van de garage (ik had toen zelf nog een Octi II, die waarvan de CC normaal werkt) zelfs bijna iemand mee van de weg gedrukt. Uitzetten met een knopje is onhandig, uitzetten met de rem vervelend voor de medeweggebruikers.

Voor een ACC werkt dit perfect, want die remt zelf af voor voorliggers. En ik gebruik de ACC af en toe net als @EdK zijn CC, bi) het opschakelen. Bij een ACC werkt dat prima.
 

Duijzer

Donateur
Dat denk ik toch niet. Wordt de remlichtschakelaar dan niet geactiveerd door de hoofdremcilinder ipv het rempedaal?
Bij de meeste auto’s niet. Achter het rempedaal zit een schakelaartje dat de remlichten schakeld. Heb het bij een vorige auto wel eens stuk gehad. Het gekke is dat je geen foutmelding in de display krijgt, dus je moet het maar net zien of er door iemand op gewezen worden. Hij meet wel de lampjes door, maar niet of ze daadwerkelijk gaan branden als je remt....
 
Bovenaan Onderaan