Ik maak al zo'n 30 jaar intensief gebruik van een cruisecontrol: begonnen met een achteraf ingebouwde VDO Tempostat die in totaal zo'n 14 jaar dienst heeft gedaan in 3 opeenvolgende auto's totdat ik in 2002 een auto kreeg waarin er af fabriek eentje zat (Fabia 1). Dus ja, ik ben heel erg gewend aan het uitschakelen bij koppeling intrappen, en dus ook aan het gebruik van het Resume-knopje om de laatst ingestelde snelheid weer te kunnen oppakken.
Maar door omtandigheden heb ik een paar maal een rit gemaakt met een VW-vervanger van de normale Mercedes-buurtbus. Die VW-bus heeft dus de huidige VAG-cc die alleen uitschakelt als je met je vinger tegen het palletje duwt óf als je de rem aanraakt. De eerste minuten dacht ik "Hé, wat gebeurt er nou?", maar na een tijdje begon ik er toch aan te wennen.
Je kunt er namelijk ook gewoon bewust gebruik van maken, bijvoorbeeld als je een eind voor een rotonde de cc handmatig hebt uitgezet om op de motor te remmen en dan bij het verlaten van de rotonde weer vanaf 2 naar 5 of 6 moet schakelen. Direct bij het verlaten van de rotonde druk je dan alvast op "Resume" en dan hoef je alleen nog maar op te schakelen, daar hoef je geen gas meer bij te geven want dat doet-ie zelf.
Met de cc-oude stijl in mijn Fabia moet ik dan dus wachten met de cc resumen totdat ik weer in de hoogste versnelling zit.
Het is vooral een kwestie van je erop instellen en even uitvogelen hoe je hem voor je kunt laten werken.