Cruise control uitschakelen

Sven85

Nieuw lid
Ik heb vorige week een Kodiaq uit 2020 aangeschaft en kom er nu achter dat ik de standaard cc alleen via rem of the ' off' button kan uitschakelen. In de audi die ik hiervoor had kon ik dit ook doen door de hendel naar achter te tikken, waarna ik via de set knop de nieuwe snelheid weer kon bevestigen. Bij de Skoda is het: naar voren - groot licht , naar achter - geen reactie. Valt mij een beetje tegen voor zo'n auto. Hoor graag hoe het zit. bvd
 

Canon-Eye

Forumguru
Heb je een apart hendeltje voor de cruisecontrol, of zit de cc geintegreerd in de RAW- en grootlichthendel?
Ik vermoed het laatste, gezien je opmerking over grootlicht.

Welnu, bij diverse vorige VAG-auto's had ik dat ook en als ik me goed herinner zit er dan aan de bovenzijde van de hendel een knopje*) of schuifje waarmee de de cc tijdelijk of helemaal kunt uitschakelen: tijdelijk door het tegen de veerdruk in te drukken tot het eerste weerstandspunt (bij loslaten veert het terug), voor helemaal uit druk je het door de klik heen en veert het knopje niet terug. Als je de cc weer nodig hebt, moet je het knopje weer door de klik heen naar links trekken en dan kun je 'm weer instellen met "set".

*) Was bij mij een zelfde type knopje als waarmee je op de andere hendel de intervalsnelheid van de ruitenwissers instelt.
 

PizzaPieter

Donateur
Wat @Tees en @Canon-Eye zeggen. Kleine hendel helemaal naar rechts is CC helemaal UIT (waarschijnlijk kun je dan ook de km stand zien). Als hem echter een tikje geeft, dan laat ie de snelheid los, maar vergeet hem nog niet. Gebruik hem dagelijks vele malen :-)
 

hemi24

Forumguru
Aangezien @Sven85 het heeft over “standaard cc” en geen ACC heb ik het idee dat zijn Kodiaq helaas niet het aparte hendeltje heeft en enkel de bediening op de hendel voor de richtingaanwijzers/grootlicht…

Overigens: hendel naar je toe halen is de steunfunctie van het grootlicht en van je af drukken is permanent grootlicht.
 
Laatst bewerkt:

Sven85

Nieuw lid
@Canon/Hemi, klopt , zit 1 hendel. Dus geen ACC. Is dus idd of richtingaanwijzers of grootlicht…
Ik kan in instructies alleen volgende vinden:

Snelheidsregeling onderbreken​

▶Na het intrappen van het rempedaal
▶Na een ESC-ingreep

Wel staat er bij het schuifje 'cancel' Regeling onderbreken (tegen de veer-​

druk in, geen idee wat dat betekend.​

Ik vraag het wel nog wel even aan de garage, wellicht een ander type cc erin laten bouwen dan. Tijdens het rijden schuifjes verzetten of remmen is natuurlijk niet te doen voor een paar seconden de cc uit. Jammer maar helaas!
 

hemi24

Forumguru
Heel simpel: “cancel” zit tussen beide eindstanden van het schuifje bovenop de hendel, dus tussen “on” en “off”…
 

PizzaPieter

Donateur
Maak anders even een foto van de richtingaanwijzer hendel, maar als het deze is: het gaat om knopje A, BOVENOP de hendel. 1761056580626.png
Als je die naar LINKS zet, is de CC ingeschakeld (dan kún je hem gaan bedienen met knop B en C).
Als je die hélemaal naar RECHTS zet (hij 'klikt' dan) dan is de CC uitgeschakeld en zal de CC niet werken.
Als je de CC ingesteld heb op 100kmu en je wilt hem even uitzetten (want het wordt drukker of je neemt een afrit), dan druk je knopje A een stukje naar rechts, maar niet helemaal. Gewoon even voelen, dat merk je snel genoeg. Dan gaat de ingestelde snelheid eraf. Hij onthoudt die snelheid wel, maar hij blijft geen gas meer geven
 

Sven85

Nieuw lid
Dank je, duidelijk ja. Ik vind het 'op cancel zetten' echter niet prettig werken op de drukke NLse wegen. Het is geen vloeiende beweging voor mij, zoals dat met een tikje aan de hendel wel is. Ik zal eens tzt eens kijken of er een andere cc opgezet kan worden. Er zijn wel wat specialisten. Wel een beetje armoedig dat een Audi a6 uit 2008 een prettigere cc heeft dan een 10 jaar jongere top-suv van Skoda!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

hemi24

Forumguru
Wel een beetje armoedig dat een Audi a6 uit 2008 een prettigere cc heeft dan een 10 jaar jongere top-suv van Skoda!

Beetje armoedig dat je een Kodiaq zonder ACC hebt gekocht, anders had je gewoon je “vertrouwde” extra hendeltje weer terug gehad… :arghh:
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

jesse_s93

Forumguru
@Sven85 "Ik vind het 'op cancel zetten' echter niet prettig werken op de drukke NLse wegen."

Of je moet na de post van @hemi24 en @PizzaPieter direct in de auto zijn gestapt om het annuleren van de cruise control te testen op de weg, of je hebt al een oordeel gevormd voordat je het überhaupt in de praktijk heb geprobeerd. Om 15:41 had je namelijk nog geen idee hoe het annuleren werkte. Ik ben van mening dat je het eerst moet ondervinden voordat je er een mening over kunt vormen.

Ter referentie. Ik heb nooit ACC gehad dus ook nooit een extra hendel. Ik vond de oplossing van de cc juist erg prettig, aangezien de bedieningsknoppen precies daar zitten waar je ook je hand op het stuur laat rusten. Toen ik de Octavia kocht met ACC moest ik juist wennen aan het gebruik van de aparte hendel. Nu ik daaraan gewend bent, werkt dat ook prima. Het is alleen anders.

Resumé, voordat je geld gaat investeren in nieuwe schakelaars en knoppen zou ik adviseren om er gewoon eens mee te gaan rijden en het te proberen.
 
Laatst bewerkt:

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Beetje armoedig dat je een Kodiaq zonder ACC hebt gekocht, anders had je gewoon je “vertrouwde” extra hendeltje weer terug gehad… :arghh:
Als je gebruikt koopt, zoals TS heeft gedaan ('20-er) zit er in wat de 1e eigenaar heeft gekozen.
Dus je reactie is hier niet echt op z'n plaats.
 

jesse_s93

Forumguru
@Peter-036 dan laat je die auto toch staan en koop je een andere die wel die hendel heeft. Zat keuze op de occasion markt. Als je een auto koopt dan neem ik aan dat je daarmee gaat proefrijden en test je de voor jouw cruciale functies uit. Als dat dan niet bevalt, zou voor mij de auto afvallen. Ik snap daarin de reactie van @hemi24 wel.
 

Tees

Donateur
Prettig is natuurlijk subjejctief. Ik vind t prima werken, maar kan me ook voorstellen dat t ff wennen is.
Helemaal eens hiermee! Ik vind het een zeer prettig werkende bediening. Mijn F1 had nog een oudere versie hiervan, dat werkte echt niet prettig. Misschien een paar weken mee rijden en dan nog eens oordelen?
 

EdK

Forumguru
ALS je lange vingers hebt dan bedien je dat hendeltje met hand aan stuur zonder problemen met de wijsvinger.
Ik vind het een zeer prettige bediening
Caddy heeft bediening nu op stuur en rij er nu 4 jaar mee , maar vind dit omslachtig tov het simply clevere skoda systeem
 

Canon-Eye

Forumguru
geen idee wat dat betekend
Het werkt precies zoals ik beschreef in post #3, overeenkomend met de afbeelding in post #2 die geplaatst werd terwijl ik zat te typen.

Je hebt als het goed is daar altijd een hand aan het stuur en - zoals @EdK ook al aangaf - dan hoef je maar een vingertop uit te steken om met "cancel" de cc-werking te onderbreken zonder dat hij de ingestelde snelheid vergeet. Het is wellicht even wennen, maar ik heb dat van 2002 tot 2018 in 4 verschillende opvolgende auto's nooit als lastig ervaren.
 

Pindasaus

Forumguru
Samenvattend: Svens mening is niet goed :LOL: grapje hoor

Mocht je er niet aan kunnen wennen, dan is het misschien een optie om met VCDS of OBDeleven in te stellen dat de cruise control uit springt als je de koppeling in trapt. Ik weet niet of dat kan. Vroeger was dat standaard, tegenwoordig gaat de cruise control weer verder waar hij was als je het pedaal op laat komen.
 

Arjan1985

Forumguru
Gefeliciteerd met de nieuwe auto. Dat is altijd fijn.
Het is net wat je gewend bent inderdaad. Soms mocht ik in de Porsche van de baas rijden, die had zo’n hendel die jij beschrijft vanuit je Audi. Ik had er altijd ruzie mee. En het oogt ook rommelig zo’n extra vis hengel onder je richting aanwijzer.
Gewoon ff vingeren met de wijsvinger op het cancel schuifje. Straks wil je niet anders meer.
Mocht het toch niet wennen wellicht kun je dan een ander stuur nemen waar ze op je stuur zitten zoals VW.
 
Bovenaan Onderaan