Cruise Control - uitschakelen met koppelingspedaal?

AndreM

Forumguru
kan het nog eenvoudiger??:pieker:

Ja dat kan, gewoon "niet" je CC gebruiken. :D

Maar of de aparte hendel alleen voor een ACC is betwijfel ik.
Want diezelfde hendel zit ook in de gefacelifte Citigo en daar is geen ACC in leverbaar.
 
Laatst bewerkt:

leon-cupra

Forumguru
Ja dat kan, gewoon niet je CC gebruiken.

Maar of de aparte hendel alleen voor een ACC is betwijfel ik.
Want diezelfde hendel zit ook in de gefacelifte Citigo en daar is geen ACC in leverbaar.
dan is het veranderd met de facelift want bij onze twee 03s is het gewoon 1 hendel en geen aparte.
 

Canon-Eye

Forumguru
Blijkbaar zijn er genoeg klachten over gekomen, want bij de nieuwe O3 zit er nu een apart hendeltje voor de CC.
Ach, er is helemaal niets mis met de knopjes op het hendeltje in de Fabia 2 (en tal van andere modellen). Zitten op precies de goeie plek om moeiteloos met de linker ringvinger te bedienen zonder de hand van het stuur te nemen en ja, je kunt 'm er ook mee uitzetten door het palletje bovenop tot de aanslag te duwen.

Maar ja, iets dat goed functioneert ongewijzigd overnemen in nieuwe modellen kan nu eenmaal niet, want da's geen "vooruitgang" natuurlijk.
En dan gaat de baas zich misschien afvragen waarom hij eigenlijk van die dure ontwerpers in dienst heeft, dus dat risico kun je niet nemen... :pardon:
 

Leandro

Senior Member
Heb dit zelf afgelopen zomer gehad bij een huur polo.

Het had zo zijn voor en nadelen. Op een bergweg kan je cc op 60 zetten en in zijn 4 rijden, stijg je flink dan zet je hem in zijn 3 en trekt hij gewoon weer door. Maar bij uitvoegen etc af en toe best vaak gehad "Ow fuck hij gaat er weer op". Laat hem namelijk best lang uitrollen in een lagere versnelling.

Uit eindelijk vond ik het wel fijn en een kwestie van wennen. Heel kort de rem aantikken of op het hendeltje uitzetten was geen probleem voor mij.
 

Frenkie

Forumguru
Ja, maar dan rem je niet af op de motor, oftewel je rijdt geen 500-800 meter met 0-verbruik.
Dan schiet je dus (ook letterlijk, als je niet uitkijkt) je doel voorbij... :pardon:
Correct. Maar zoals ik in een eerder bericht al zei, ik ben het met jou eens dat je net zo makkelijk (of eigenlijk makkelijker) de CC kan cancellen met het knopje waardoor de auto gewoon uitrolt. Ik had het in dit bericht alleen over de mogelijkheid (die ik zelf dus eigenlijk nooit gebruik).
 

Canon-Eye

Forumguru
Op een bergweg kan je cc op 60 zetten en in zijn 4 rijden, stijg je flink dan zet je hem in zijn 3 en trekt hij gewoon weer door.
Kwestie van smaak, denk ik.
Zelf kies ik na het op- of terugschakelen liever bewust voor al dan niet het resume-bultje indrukken - is na ruim een jaar of dertig intensief CC-gebruik gewoon "part of the process". Ik heb liever dat de auto een bewust gegeven commando uitvoert, dan dat ik hem tot de orde moet roepen als hij spontaan vasthoudt aan een eerder gegeven instructie die ik niet meer van toepassing vind. Dat geldt trouwens ook voor mijn computer - alle auto-correctie en auto-aanvullen-opties staan uit omdat die meer dan de helft van de tijd precies doen wat ik niét wil.
Het blijven tenslotte apparaten zonder eigen oordeelsvermogen...
 

Mr. Horizon

Senior Member
Was toch wel leuk om te zien dat er zo veel gereageerd werd.
Ik rijd al jaren op de snelweg bijna volledig op de CC. Versnellen en vertragen via knopjes op CC hendeltje.
Dat gebruik van de CC is mij dus niet vreemd. Het ontkoppelen om sneller te vertragen dat deed ik dan met de koppeling. Zoals ik in mijn eerste post al melde, zal wel een kwestie van gewenning zijn. En dat is een kwestie van tijd.
Gaat goed komen :D
 

NinYes

Lid
Ik heb binnenkort een afspraak bij de dealer, onder andere om de cruisecontrol uit te laten schakelen bij bediening van de koppeling. Betreft een nieuwe Superb 1.8tsi
Ik ben dus ook al een paar keer onaangenaam verrast doordat de auto er opeens tussenuit peert, terwijl je verwacht af te remmen. Vooral de combinatie lage versnelling en krachtige motor zorgt voor hartritme storingen....

zal wel een kwestie van gewenning zijn. En dat is een kwestie van tijd.

Het is kwestie van tijd, totdat het een keer fout gaat, vrees ik.
Mijn ervaringen met de dealer zal ik posten.
 

Cordoba

Forumguru
..
Ik ben dus ook al een paar keer onaangenaam verrast doordat de auto er opeens tussenuit peert, terwijl je verwacht af te remmen. Vooral de combinatie lage versnelling en krachtige motor zorgt voor hartritme storingen....

Ik ken het effect in de overtreffende trap bij een slOpel: gewoon zonder cruise control rijden en terugschakelen voor de bocht, geeft de ECU regelmatig plotseling zoveel gas bij in de lagere versnelling dat je zelfs harder de bocht in gaat, waar je verwachtte op de motor af te remmen. :nailbiting:

@Canon-Eye Wat het afremmen op de motor met 0-verbruik betreft: de afstand die je noemt (tot 800 meter) lijkt me wel erg groot, of je moet dat doen als je met 150 km/u op de Autobahn de Ausfahrt nadert. Op 80 km wegen, laat ik bij het naderen van kruisingen/rotondes bewust de auto eerst een stuk (100-200 m)uitrollen met een laag verbruik (typisch enkele tienden liters/100 km), waarbij de snelheid nauwelijks afneemt om daarna vooral op de motor af te remmen tot de gewenste snelheid en in de versnelling waarbij ik direct weer kan accelereren als er ruimte is.
 

Canon-Eye

Forumguru
Wat het afremmen op de motor met 0-verbruik betreft: de afstand die je noemt (tot 800 meter) lijkt me wel erg groot,
Nee, die afstand klopt wel - mijn TTom geeft immers de afstand tot de rotonde aan dus ik weet vrij exact wanneer ik hem uitschakel.

Als ik bij 80 in 5 de cc uitschakel op 500m voor de rotonde, dan zou ik zonder bij te remmen alsnog met 50 de rotonde opdenderen, wat in de meeste gevallen (hier in de buurt) te snel is. Er is ook een 100km stuk dat op een rotonde eindigt, daar zet ik de cc inderdaad al op ruim 700m uit (als er geen verkeer achter me zit zelfs nog wel eerder, dan kom ik dus van ca. 104 (echte) km/u ook nog rond de 50 uit, zelfs teruggeschakeld in 2 over de laatste 50 à 75 meter.

Hoe dat komt: welnu, het remmend effect van zo'n 1.2TDI (3 piepkleine cilindertjes) is zeeeer veel minder dan wat we vroeger gewend waren in zo'n Mercedes 200D of 240D (zakelijk nogal eens mee gereden) - als je daarin van het gas ging zat je bij wijze van spreken zowat met je gebit om het stuur...

Ook de oude regel van "bergafwaarts in dezelfde versnelling als waarin je die helling OP zou rijden" gaat bij de moderne gedownsizede turbomotoren (diesel én benzine) ook allang niet meer op. In een artikeltje over caravanrijden kwam ik dat onlangs toch weer tegen, maar dat idee is echt achterhaald.

Zo reden we (solo) door Noorse tunnels die tot meer dan 800 meter onder de zeespiegel lopen, kilometerslange hellingen van 7-8 procent, daar knorde hij heel genoeglijk in z'n 4 (en soms 5, als ik de 1800 toeren verantwoord kon vasthouden qua snelheid) naar boven zonder merkbare inspanning. Maar naar beneden in de 3e versnelling ging niet zonder zeer regelmatig kortstondig flink bij te remmen, want daar liep hij dwars doorheen. En om nou in z'n 2 af te dalen ging me dan weer te lang duren...
 

Cordoba

Forumguru
@Canon-Eye Een diesel remt meer op de motor (hogere compressieverhouding) dan een benzine, maar mogelijk dat het ontbreken van een turbo op mijn benzinemotor het verschil oplevert. Als ik bij 80 in 5 het gas loslaat en op de motor afrem, denk ik dat ik na 200 m rond de 50 km/u zit. (overigens ga ik vaak met een snelheid van rond de 50 km/u de rotondes van provinciale wegen over (onder voorwaarde dat ik vooraf kan zien of er ruimte is, en ik met die snelheid de rotonde kan nemen). Ik heb nu vakantie, maar over anderhalve week als ik weer mijn standaard routes rij, zal ik eens kijken op welke afstanden ik wat doe.
 

Canon-Eye

Forumguru
@Cordoba als je het verschil wilt ervaren, maak dan maar eens een proefritje in zo'n F2 Greenline. Die verhoudingen liggen echt anders dan vroegâh, toen er nog geen turbo's waren. Ik kan me ook mijn Audi 80D uit 1985 nog goed herinneren - 1.6 liter diesel van 54 pk. 30% meer cilinderinhoud dan de huidige en veel sterker afremmend van het gas af...
 

Rallye

Forumguru
@Cordoba: we dwalen wat af, maar mij valt het bij Opels altijd op dat ze niet zozeer extra gasgeven als wel erg lang na gasloslaten op hetzelfde toerental blijven hangen, alsof er een zwaar vliegwiel aan de motor hangt. Dat kan overigens ook het effect veroorzaken dat jij constateert.
 

Cordoba

Forumguru
@Rallye Bij mijn slOpel was hetzelfde effect als bij het dodelijk ongeluk met Marco Bakker destijds (in elk geval volgens de bewering): ECU ontving soms op myterieuze wijze 'vol-gas-commando' terwijl er geen gas werd gegeven (diverse componenten zoals pedaalsensor vervangen, diverse dealers mee bezig geweest, nooit opgelost, en was in die periode bij meer Opels).

@Canon-Eye Het lijkt er dus inderdaad op dat de turbo het verschil maakt (waardoor er ook minder compressie door het blok zelf nodig is), ik heb zelf de voorloper van datzelfde blok gehad in mijn eerste auto: Golf D uit '79 met 50 pk 1.5 blok.
 
Bovenaan Onderaan