Cruise Control - uitschakelen met koppelingspedaal?

Mr. Horizon

Senior Member
Net overgestapt van saab 9-5 naar octavia en nu al een paar keer verrast door het niet uitschakelen van de CC als ik de koppeling intrap. Volgens mij functioneerde dit bij mijn Golf VI ook precies zo. Nu dacht ik alvast terug te schakelen en trapt de CC vervolgens een versnelling lager de motor op z'n staart om de ingestelde snelheid weer op te zoeken.
Is dit normaal bij de OIII? En kan je dit eventueel aanpassen dat de CC ook uitschakelt als je de koppeling intrapt? Misschien slechts een kwestie van gewenning, maar dat is precies de uitdaging: ik ben er aan gewend dat dit anders werkt.
Alvast bedankt voor de feedback!
 

hemi24

Forumguru
Even de tijd geven en je bent weer aan het automatisch oppakken gewend...
Ik mis het na recentelijk de O3 ingeleverd te hebben...

(eigenlijk mis ik de skoda in het algemeen, en is het zwaar behelpen met de Kia Cee'd sw...)
 

Rallye

Forumguru
Ja, dit is normaal bij een OIII. Maar wel erg vervelend inderdaad. Ik ben er ook al eens door verrast bij een leenauto, omdat het bij mijn toenmalige OII net als bij jouw Golf VI zo was dat je na het intrappen van de koppeling via resume zelf de snelheid weer op kon laten pakken. Ook handig om het overige verkeer niet met de remlichten te confronteren als je even wilt inhouden. Ik heb niet gehoord dat het weg te programmeren is.......

Bij mijn huidige eigen OIII is het probleem minder groot. Ik heb daar namelijk ACC, die bij het hernemen de auto voor je in de gaten houdt.....
 

Haderach

Senior Member
Bij een opel astra sport tourer gebeurd net hetzelfde. Ik ben er ondertussen aan gewend, maar vind het nog steeds vervelend. Bij de opel vervalt de hervatting als je de koppeling +-3sec ingedrukt houd.
Maar beginnen uitbollen door rap terug te schakelen is er niet meer bij zonder extra handeling.
 

Canon-Eye

Forumguru
Maar beginnen uitbollen door rap terug te schakelen is er niet meer bij zonder extra handeling.
Ik begin met uitbollen altijd door met één vingertop vanaf het stuur tegen de schakelaar de cc uit te schakelen. Terugschakelen komt - als het al nodig is, bv. bij nadering van een rotonde of zo - pas een meter of 500 later aan de orde, zo kun je langer vaart houden met 0-verbruik.
Maar vaak genoeg hoef ik alleen maar even kortdurend in te houden voor een voorligger en dan kan ik met diezelfde vingertop de resumeknop indrukken zonder tussentijds aan koppeling en versnellingshendel te zijn geweest.
Terugschakelen is toch net iets meer werk... ;)
 

Renkie

Forumguru
Ik merkte dit toevallig ook op dit weekend. Bij oudere VAG auto's was het heel normaal dat de CC uit ging als je de koppeling intrapte. Geen idee waarom dat nu ineens anders is.

En bij auto's uit de jaren 90/00 had je soms nog dat als de ECU als "automaat" ingesteld stond het koppelingspedaal ook niet werkte om de CC uit te zetten maar volgens mij werkt het nu "by design" gewoon niet.
 

Frenkie

Forumguru
Ik begin met uitbollen altijd door met één vingertop vanaf het stuur tegen de schakelaar de cc uit te schakelen. Terugschakelen komt - als het al nodig is, bv. bij nadering van een rotonde of zo - pas een meter of 500 later aan de orde, zo kun je langer vaart houden met 0-verbruik.
Maar vaak genoeg hoef ik alleen maar even kortdurend in te houden voor een voorligger en dan kan ik met diezelfde vingertop de resumeknop indrukken zonder tussentijds aan koppeling en versnellingshendel te zijn geweest.
Terugschakelen is toch net iets meer werk... ;)
Ik ben het met bovenstaande volledig eens. Als ik het idee krijg dat het voor me iets langzamer rijdt of dat ik de auto wil laten uitrollen (afrit snelweg of zo), dan is met een tikje op de schakelaar de cc uit gezet. Is in mijn optiek makkelijker dan remmen of koppeling voor zoiets. Hervatten gaat ook zeer snel, dus dit is ook geen belemmering.
 

Rallye

Forumguru
Bij mijn O2 was het knopje vervelend om te bereiken. Bovendien moest je hem dan niet volledig uitzetten (dan werkt de resume niet) maar tegen de uitstand aanhouden. Teveel voor mijn oog-handcoördinatie, als ik ook nig op de weg wilde kijken. Rempedaal is voor het achteropkomend verkeer verveldn, dus dan de koppeling. Werkte altijd uitstekend. Ik zie geen enkel nut van het niet uit kunnen zetten van de cc met de koppeling.
 

Canon-Eye

Forumguru
Bij mijn O2 was het knopje vervelend om te bereiken. Bovendien moest je hem dan niet volledig uitzetten (dan werkt de resume niet) maar tegen de uitstand aanhouden. Teveel voor mijn oog-handcoördinatie
Na 134k km in een O2 kan ik alleen maar zeggen dat mijn hand het volledig op de tast af kon.
Koppeling aantikken kon trouwens niet eens in mijn geval - had een dsg6...

Enkele auto's geleden had ik een Polo met retrofit VDO-Tempostat. Het hendeltje daarvan paste niet op een handzame plek aan de stuurkolom, dus hebben we dat toen ingekort en zodanig in de middenconsole geplaatst dat ik er na het opschakelen naar de 5e versnelling met één vingertop vanaf de versnellingsknop bij kon om aan te zetten of te resumen. Kijk, in zo'n geval was een tikje op het koppelingspedaal wél makkelijker dan handmatig uitzetten.
 

Rallye

Forumguru
Goeie tip! Dat had ik tijdens de rit met de leenauto niet ontdekt. Ik zie nog geen nut voor de wijziging op zich trouwens......
 

Canon-Eye

Forumguru
het KAN wel met de koppeling. Je moet hem dan alleen een seconde of 5-10 ingedrukt houden.
Ja, maar dan rem je niet af op de motor, oftewel je rijdt geen 500-800 meter met 0-verbruik.
Dan schiet je dus (ook letterlijk, als je niet uitkijkt) je doel voorbij... :pardon:
 

AndreM

Forumguru
Wat ik hier nog niet heb gelezen. :nono:

Je kan de CC ook uitzetten door tijdens het rijden in z'n vrij te zetten, koppeling op laten komen en "hopla" de CC gaat dan uit.
Op deze manier hoef je niet je remlichten aan het achterop komend verkeer te laten zien.
Zit je ook niet met dat kleine 'K' knopje te tobben en doe je dit te gehaast dan gaat je richtingaanwijzer ook nog eens onbedoeld knipperen.

Blijkbaar zijn er genoeg klachten over gekomen, want bij de nieuwe O3 zit er nu een apart hendeltje voor de CC. :thumbsup:
 

leon-cupra

Forumguru
Wat ik hier nog niet heb gelezen. :nono:

Je kan de CC ook uitzetten door tijdens het rijden in z'n vrij te zetten, koppeling op laten komen en "hopla" de CC gaat dan uit.
Op deze manier hoef je niet je remlichten aan het achterop komend verkeer te laten zien.
Zit je ook niet met dat kleine 'K' knopje te tobben en doe je dit te gehaast dan gaat je richtingaanwijzer ook nog eens onbedoeld knipperen.

Blijkbaar zijn er genoeg klachten over gekomen, want bij de nieuwe O3 zit er nu een apart hendeltje voor de CC. :thumbsup:
kan het nog eenvoudiger??:pieker:
Aparte hendel is enkel voor ACC. Een gewone CC is nog steeds een hendel icm de pinkers.
 
Bovenaan Onderaan