Cruise control schakelt niet uit na intrappen koppeling

JdV

Lid
Cruise control schakelt niet uit na intrappen koppeling. Dit lijkt me niet ok. Wel bij intrappen rempedaal. Ik schakel de cruise control dan maar uit met de schakelaar aan de stuurkolom.

1. Het lijkt me niet normaal (Bij mijn Superb schakelde de cruise control wel uit na intrappen koppeling
2. Wat zou het probleem kunnen zijn?

Iemand hier die zijn licht over kan laten schijnen?

Thanxs
 

JeSko

Forumguru
Is normaal meende ik, bij Superb mk2 was het volgens mij nog niet het geval, vanaf latere modellen van de VAG groep is het zo dat intrappen koppeling geen invloed meer heeft op de CC. Wat imo gwn handig is, je kan dan namelijk met een manuele schakelen zonder de ingestelde snelheid te verliezen, klein tikkie op de rem of de hendel schakelt de boel echt uit.
 

CharlesTucker

Forumguru
Dit is inderdaad normaal bij de O3. Ik vind het zelf onhandig, maar zoals je hierboven ziet heeft niet iedereen hier dezelfde mening over. De ontwerper is het kennelijk met @JeSko eens, jij en ik niet :giggle: (maar het went snel is mijn ervaring).
 
  • Leuk
Waarderingen: JdV

hemi24

Forumguru
Is inderdaad normaal en ik moet zeggen, als je eraan bent gewend, werkt het ook best wel prettig!
 
  • Leuk
Waarderingen: JdV

Captain Hook

Forumguru
[edit]
Bij onze Roomster (uit 2010) gaat de cc wel uit, als je de rem aanraakt.
Of het knopje van de cc zelf gebruikt...

[ik dacht nog terug aan onze O2 die we daarvoor hadden] :bloos:
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: JdV

CharlesTucker

Forumguru
Ik vond het ook opmerkelijk na het ophalen van de O3 en inleveren van de O2 (waarbij de cc net zo werkte als bij jouw Roomster, en de Superb van de TS), maar goed, so be it.
 
  • Leuk
Waarderingen: JdV

hemi24

Forumguru
VW heeft het al veel langer (al vanaf Golf 5, dacht ik); bij Skoda hebben de auto’s met het MQB platform het ook. De O2’s die ik heb gehad, schakelden ook met het koppelingspedaal uit.
 
  • Leuk
Waarderingen: JdV

Rallye

Forumguru
Klopt. Ik heb het ook hier al eens benoemd na mijn eerste proefrit met een O3 - kostte toen iemand op de A18 bijna zijn achterbumper.

Bij een ACC past dit want de auto houdt zelf afstand. Bij een gewone CC is het onwenselijk inderdaad.
 
  • Leuk
Waarderingen: JdV

EdK

Forumguru
Daar het in beginnen zo was bij de VAG wagens dat als je koppelings pedaal intrapte dan schakelde de CC uit.
Dit had ik ook bij de RR en volgens mij ook bij de Yeti ( weet niet 100% zeker )
Maar vanaf dat ik de Fabia 3 en later ook de Caddy (3jaar terug ) van werkgever kreeg blijkt het dat de CC niet meer uitschakelt bij aanraken koppellings pedaal.
Gevaarlijk ??? Nee het is wennen en in je grijze massa ( brein ) moet een ander kunstje geleerd worden.
Voordeel van het niet uitschakelen van de CC bij koppeling intrappen is dat je nu bij optrekken gewoon kunt doorschakelen met de CC aan.
Dus je staat bij een verkeerslicht en deze gaat op groen en je CC staat ingesteld op 110 dan rij je weg en je schakelt de CC in en haalt voet van gaspedaal en je schakelt lekker door naar de hoogste versnelling zonder steeds de CC in te hoeven schakelen...

Maar goed het is dus een gewennings proces en vermoed dat je over een maand dit uiteindelijk prettig vind op deze wijze
 

1983jeroen

Forumguru
Super fijn vind ik ook.
Vorige auto's moest ik wel na iedere keer schakelen de cc weer activeren. Toen vroeg ik me juist af waarom die niet gewoon aan kon blijven staan
 
  • Leuk
Waarderingen: JdV

JeSko

Forumguru
Btw: ik lees net op Audiforum dat de CC bij latere modellen wel nog met de koppeling uitgeschakeld kan worden, maar dan moet de koppeling langer dan 10 seconden ingedrukt blijven. Weet niet of dit klopt, misschien het testen waard.
 

hemi24

Forumguru
@JeSko : klopt, werkt ook zo bij Skoda, temeer omdat na 10 seconden de snelheid dusdanig veranderd is dat heractivatie niet wenselijk is.
Daarnaast uit oogpunt van veiligheid, aangezien 10 sec. best wel een lange tijd is.
 

Canon-Eye

Forumguru
Vorige auto's moest ik wel na iedere keer schakelen de cc weer activeren.

Tijdens het op- of terugschakelen heb je doorgaans geen constante snelheid en ben je dus niet aan het cruisen, waarmee de cruisecontrol dus feitelijk even functieloos is. Eenmaal weer terug in de hoogste versnelling (bv. na een onderbreking vanwege een rotonde of zo) volstaat het om d.m.v. "Resume" weer naar de laatst-ingestelde snelheid op te trekken.

Ik kon het regelmatig goed vergelijken, want mijn F2c (2011) had de klassieke CC met onderbreking door de koppeling, maar mijn wekelijkse buurtbusrit moest af en toe worden gereden met een VW (als de gebruikelijke Sprinter in onderhoud was) en die had de nieuwere "blijf ingeschakeld" versie. Het went wel, maar echt prettig vond ik het toch niet. Ook al omdat het optrekken door de versnellingen heen nog wel eens werd gehinderd doordat een voorganger iets rustiger optrok dan "mijn" bus wilde, dus dan moest ik alsnog op de rem trappen. Vervelend! Dan doe ik het veel liever van meet af aan zelf met de voeten, zodat ik een meer vloeiende rijstijl kan aanhouden. Veel comfortabeler, vooral ook voor de passagiers.
 

1983jeroen

Forumguru
Ik rijd regelmatig met de caravan.
Dan moet je wat vaker schakelen om een constante snelheid te houden, vooral in het buitenland. Dan is het echt wel fijn dat de cc aan blijft
 

EdK

Forumguru
Wel of geen caravan er achter , het is kwestie van er even aan wennen en als dat is gebeurd dan wil je niet anders meer......
Moet gewoon even wat in de grijze massa wat wegslijten bij de mens voor hij gewend is aan het nieuwe...
 
Bovenaan Onderaan