Bij de cruise control bediening van mijn laatste 3 Skoda's (F1 2002, OII/DSG 2007 en FII 2011) en ook van een Golf waar ik onlangs een paar dagen mee heb gereden werkt(e) de SET/min (onderste dus) altijd als opnieuw instellen van de op dat moment actuele snelheid. De setRES/plus (bovenste, voor alle duidelijkheid) is de Resume-knop, oftewel herneemt de laatst-ingestelde snelheid - tenzij de cc geheel uitgeschakeld is geweest, want dan stelt hij daarmee eveneens de actuele snelheid in.
Deze methodiek komt ook nog overeen met de VDO Tempostat uit 1985 die een jaar of 16 in steeds opvolgende auto's is overgebouwd, én de Tempostat die we in 2004 in de Twingo lieten inbouwen. De bedieningshendel ziet er anders uit, maar deze schakelden volgens precies hetzelfde principe. Zelfs auto's als een Citroën C4 en andere bakken waar ik wel proefritten mee heb gereden werken ongeveer overeenkomstig, dus ik vermoed eigenlijk dat dit wel een soort van standaard is.
Het is ook eigenlijk wel logisch, want "resume" oftewel "hernemen" betekent doorgaans dat je vanaf een lagere snelheid weer naar de oorspronkelijk ingestelde snelheid wilt versnellen. Immers, voor bv. een snelle inhaalactie hoef je de cc helemaal niet uit te schakelen: gewoon gas bij geven en dan is na afloop het gas weer loslaten voldoende om terug te zakken tot de ingestelde snelheid.
In post 3 en 4 lees ik echter het tegenovergestelde: RES/plus zou instellen zijn en SET/min dus hernemen.
Ik rij geen OIII dus ik kan het zelf niet testen, maar voorlopig komt het bij mij nog niet helemaal geloofwaardig over dat de bestaande, tamelijk intuïtieve methodiek plotseling omgedraaid zou zijn.
Om nog even op de vraag van TS in te gaan, de handigste methode is volgens mij om de cc even te cancelen (duwtje tegen het knopje bovenop de hendel óf, als DSG-rijder zonder koppelingspedaal, desnoods een heel licht tikje op het rempedaal, maar dan flitsen de remlichten ook op...) zodat de auto gaat vertragen.
Dan bij het bereiken van de gewenste snelheid eenmaal kort op het SET/min knopje drukken.
<Edit> zojuist de owners manual van de OIII gevonden - zie pag. 147 daarvan...
Op basis daarvan deze post bijgewerkt.
Ook de CC in de OIII werkt gewoon zoals alle vorige Skoda's etc.