Cruise control knopje doet raar

OctaviaWest

Actief lid
Ik gebruik vaak de cruise control. Makkelijk om de juiste snelheid te behouden, niet alleen op de snelweg, maar ook op gewone wegen.

Wanneer de weg overgaat van 70 in 50 per uur druk ik een aantal keer op het "SET/-" knopje tot ik in de buurt van de 50 per uur kom. Dat deed ik ook met mijn vorige auto, de Golf V. Maar bij de O3 heb ik al een paar keer gehad dat wanneer ik op het min-knopje duw, de auto juist versnelt ipv van vertragen. Als ik dan nog een paar keer klik, dan gaat de snelheid weer naar beneden.

Heeft iemand van jullie dat gedrag al opgemerkt?
 
Dat heeft te maken dat het onderste knopje ook de knop is waarmee je terug gaat naar de reeds ingestelde snelheid. Voorbeeldje, je rijdt op de CC 100km per uur. Omdat je de snelweg verlaat druk je op de rem of de cancelknop op de CC. Daarna rijdt je 50km per uur en druk je op de min. knop. Hierdoor zal de CC versnellen naar 100 km per uur, omdat dit de laatste snelheid was die nog in het geheugen staat. Als je de CC middels bijvoorbeeld de rem uitzet zie je dat de laatste snelheid kleiner wordt in het CC scherm. Dit is de bewaarde snelheid.....
 

Noord26

Forumguru
Je gebruikt de CC verkeerd. De SET-knop die je naar zeggen meerdere malen moet bedienen om bijv rond de 50km/h uit te komen is de snelheid terug nemen die als laatste werd gebruikt voordat de CC eraf ging. Dat kan betekenen in zowel gas geven als uit laten rollen.

Lees je boekje er maar eens goed op na voor de CC. Het werkt heel logisch.
 

EdK

Forumguru
Set + en - hou ik tijdens rijden op CC gewoon continu ingedrukt zodra ik wil versnellen of minderen in snelheid
 

Canon-Eye

Forumguru
Bij de cruise control bediening van mijn laatste 3 Skoda's (F1 2002, OII/DSG 2007 en FII 2011) en ook van een Golf waar ik onlangs een paar dagen mee heb gereden werkt(e) de SET/min (onderste dus) altijd als opnieuw instellen van de op dat moment actuele snelheid. De setRES/plus (bovenste, voor alle duidelijkheid) is de Resume-knop, oftewel herneemt de laatst-ingestelde snelheid - tenzij de cc geheel uitgeschakeld is geweest, want dan stelt hij daarmee eveneens de actuele snelheid in.
Deze methodiek komt ook nog overeen met de VDO Tempostat uit 1985 die een jaar of 16 in steeds opvolgende auto's is overgebouwd, én de Tempostat die we in 2004 in de Twingo lieten inbouwen. De bedieningshendel ziet er anders uit, maar deze schakelden volgens precies hetzelfde principe. Zelfs auto's als een Citroën C4 en andere bakken waar ik wel proefritten mee heb gereden werken ongeveer overeenkomstig, dus ik vermoed eigenlijk dat dit wel een soort van standaard is.
Het is ook eigenlijk wel logisch, want "resume" oftewel "hernemen" betekent doorgaans dat je vanaf een lagere snelheid weer naar de oorspronkelijk ingestelde snelheid wilt versnellen. Immers, voor bv. een snelle inhaalactie hoef je de cc helemaal niet uit te schakelen: gewoon gas bij geven en dan is na afloop het gas weer loslaten voldoende om terug te zakken tot de ingestelde snelheid.

In post 3 en 4 lees ik echter het tegenovergestelde: RES/plus zou instellen zijn en SET/min dus hernemen.
Ik rij geen OIII dus ik kan het zelf niet testen, maar voorlopig komt het bij mij nog niet helemaal geloofwaardig over dat de bestaande, tamelijk intuïtieve methodiek plotseling omgedraaid zou zijn.

Om nog even op de vraag van TS in te gaan, de handigste methode is volgens mij om de cc even te cancelen (duwtje tegen het knopje bovenop de hendel óf, als DSG-rijder zonder koppelingspedaal, desnoods een heel licht tikje op het rempedaal, maar dan flitsen de remlichten ook op...) zodat de auto gaat vertragen.
Dan bij het bereiken van de gewenste snelheid eenmaal kort op het SET/min knopje drukken.

<Edit> zojuist de owners manual van de OIII gevonden - zie pag. 147 daarvan...
Op basis daarvan deze post bijgewerkt.
Ook de CC in de OIII werkt gewoon zoals alle vorige Skoda's etc.
 
Laatst bewerkt:

isonic125

Actief lid
Maar bij de O3 heb ik al een paar keer gehad dat wanneer ik op het min-knopje duw, de auto juist versnelt ipv van vertragen. Als ik dan nog een paar keer klik, dan gaat de snelheid weer naar beneden.

Heeft iemand van jullie dat gedrag al opgemerkt?

Waarschijnlijk heb je 70 op de CC gereden.
Daarna de CC eraf (remmen oid)
Als je daarna 50 rijd en de SET/- even indrukt gaat ie volgens mij 70-1 doen.
De SET/- iets langer indrukken dan pakt ie de huidige snelheid.
 

harry123

Actief lid
Waarschijnlijk heb je 70 op de CC gereden.
Daarna de CC eraf (remmen oid)
Als je daarna 50 rijd en de SET/- even indrukt gaat ie volgens mij 70-1 doen.
De SET/- iets langer indrukken dan pakt ie de huidige snelheid.
Nou, bij mij werkt het toch echt anders.

Onderste/min = set
Bovenste/plus = resume
 

isonic125

Actief lid
Dat is toch hetzelfde:
Bovenste (resume/+) zou weer 70 km/h zijn
Onderste (SET/-) is 70-1 km/h (op de een of andere manier lijkt de CC dan van de oude ingestelde snelheid uit te gaan)
Iets langer SET indrukken is dan de huidige snelheid instellen (in dit geval 50)

Of gaat hij altijd op de huidige snelheid als je SET indrukt (dus geen verschil in lang/kort indrukken).
Volgens mij is het me namelijk ook wel eens overkomen dat de CC op de een of andere reden toch in de 'oorspronkelijke' snelheid-1 gaat als ik op SET drukte.
Ik had het idee dat langer op SET drukken wel goed ging.
 
Laatst bewerkt:

OctaviaWest

Actief lid
Even verduidelijken. Ik druk op 'min' tijdens het rijden met CC (ik zet de cc dus niet eerst af). Onderaan in de maxidot wordt de ingestelde snelheid weergegeven. Nu en dan gaat deze omhoog (alsof ik op 'plus' zou drukken) terwijl ik dus op 'min' druk. En nee, ik druk niet verkeerd. Na nog een paar keer drukken gaat de snelheid dan wel weer omlaag. Het lijkt alsof het signaal van het knopje verkeerd geinterpreteerd wordt.
 

Cordoba

Forumguru
Lijkt dus op speling/los contact in de schakelaar. Ik zou er even mee langs de dealer gaan, en dit officieel melden. Als je over een paar maanden een echt probleem met de CC-hendel hebt, kun je dan in elk geval aantonen dat ie al langer kuren heeft.
 

MaRco2

Forumguru
Dat heeft te maken dat het onderste knopje ook de knop is waarmee je terug gaat naar de reeds ingestelde snelheid. Voorbeeldje, je rijdt op de CC 100km per uur. Omdat je de snelweg verlaat druk je op de rem of de cancelknop op de CC. Daarna rijdt je 50km per uur en druk je op de min. knop. Hierdoor zal de CC versnellen naar 100 km per uur, omdat dit de laatste snelheid was die nog in het geheugen staat. Als je de CC middels bijvoorbeeld de rem uitzet zie je dat de laatste snelheid kleiner wordt in het CC scherm. Dit is de bewaarde snelheid.....

Mmm, dat werkt bij mij precies andersom. Bij het instellen van de snelheid voor de eerste keer, maak het niet uit of je boven of onder klikt.

Snelheid verminderen onderaan klikken, versnellen bovenaan.

Als de cruise d.m.v. het klikknopje bovenaan (tevens geheel aan/uit zetten bij doordrukken) of remtikje, dan gaat hij dmv het indrukken van de bovenkant van het zijknopje naar de oude snelheid terug, onderaan ziet hij als nieuwe keuze en blijft hij daarop hangen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Dat heeft te maken dat het onderste knopje ook de knop is waarmee je terug gaat naar de reeds ingestelde snelheid. Voorbeeldje, je rijdt op de CC 100km per uur. Omdat je de snelweg verlaat druk je op de rem of de cancelknop op de CC. Daarna rijdt je 50km per uur en druk je op de min. knop. Hierdoor zal de CC versnellen naar 100 km per uur, omdat dit de laatste snelheid was die nog in het geheugen staat.
Dit is gewoon niet juist. Alleen het bovenste knopje hoort terug te grijpen op hetgeen er eventueel in het geheugen staat, te "hernemen" dus oftwel "RESume". Daarom heet die stand ook zo...
Het onderste knopje behoort nimmer iets anders te doen dan de op dat moment actuele stand in te stellen, te "SETten" dus, geheel en al onafhankelijk van hetgeen er op dat moment al of niet in het geheugen staat. Zó en niet anders hoort het te werken - het instructieboekje bevestigt dit en komt overeen met mijn langjarige en uitgebreide ervaring als fervent cc-gebruiker.
Alles wat hiervan afwijkt, wijst op een mankement en behoort dus gewoon onder garantie te worden opgelost. :jaja:
 
Bovenaan Onderaan