Cruise control hapert

Dag. Ik maak heel veel gebruik van de cruise control. Ook mijn vrouw. Ze meldde na terugkomst van een rit dat de cc het niet meer deed, maar soms wel. Dat leek me raar maar bleek inderdaad te kloppen. Een op de honderd keer of zo reageert hij wel. Contact spray in de stuurschakelaar gespoten. Hielp niet. Accuklem losgemaakt voor een reset. Hielp niet. Gespecialiseerde garage zag geen foutmeldingen in de computers van de auto. Afspraak gemaakt zodat dit door hun verder uitgezocht wordt. Maar misschien heeft een van jullie een tip die mij zelf dit probleem kan doen oplossen?!
 

jesse_s93

Donateur
Op de foto te zien lijkt het een Fabia II. Is de stuurkolomschakelaar degene met de afgeronde hoeken? Een veel voorkomend probleem is namelijk dat deze kapot gaat waardoor de stuurkolomenschakelaar vervangen dient te worden.

Deze schakelaar zit bv ook een in Up/Citigo en van een bekende met een Up uit 2013 is deze ook al vervangen.
 

EdK

Forumguru
Zou even een afspraak maken met VAG Techniek in Neunen een uur en 15 min van je vandaan.
Gasten daar zullen eerder een fout vinden en indien het tot reparatie of vervangen aan komt zal je stukje goedkoper uitzijn kwa uurloon en materiaal kosten
 

Erik_NL

Forumguru
de cruisecontrol laat het in toenemende mate afweten wanneer de accu het eind van zijn latijn nadert. Hetzelfde geldt voor de stuurbekrachtiging, die gaat dan ook haperen, maar aan de cruisecontrol merk je dat als eerste.
Check daarom de kwaliteit van je accu.
 
Gisteren de multifunctionele schakelaar waarmee ook de cruise control geregeld wordt, opengemaakt. Dat ging heel gemakkelijk en zonder demontage van het stuur e.d. Van het printje de contacten ontvet en met een loep goed bekeken (zie foto's 0160). Ik kon niet uitsluiten dat een loopbaan doorgesleten was. Ik gebruik de CC heel veel dus dat kon zo maar de reden zijn. Een superdun laagje soldeer op alle vlakke contacten aangebracht. Dit bleek het probleem niet op te lossen. Door het afschakelen van de minpool wilde ik vanmorgen de tijd weer goed stellen. Lopend door dat menuutje ontdekte ik een rare waarde van -99. Ik kon die waarde niet verstellen. Weet iemand wat die waarde voorstelt? Heeft die waarde iets met de CC te maken? De handleiding van de auto zegt daar niks over.
De handleiding suggereert dat de schakelaar bovenop drie standen heeft. Ik voel er maar twee. Is dat normaal? Dank voor de hulp zover.
 

Bijlagen

  • IMG_0160.JPG
    IMG_0160.JPG
    221 KB · Weergaven: 29
  • IMG_0164.JPG
    IMG_0164.JPG
    213,4 KB · Weergaven: 31
  • IMG_0167.JPG
    IMG_0167.JPG
    145,4 KB · Weergaven: 31
  • IMG_0169.JPG
    IMG_0169.JPG
    288,5 KB · Weergaven: 29

Canon-Eye

Forumguru
Het schakelaartje bovenop de hendel heeft 2 klikstanden (CC uit en CC aan) - de derde stand is, als ik me goed herinner, door er tegen de veerdruk in tegenaan te duwen en dient om de CC tijdelijk uit te schakelen met behoud van de ingestelde waarde. Staat vast wel in de handleiding beschreven vermoed ik, maar ik heb de F2c al bijna 5 jaar niet meer.

<edit>
Zie dit plaatje: https://www.cartronic.nl/producten/skoda-fabia-6v0-cruise-control/ met de layout van de posities. Vanuit On kun je naar Cancel tegen de veerdruk in - druk je door Cancel heen met een klik naar Off dan schakel je 'm helemaal uit.
 
Laatst bewerkt:

Eltjo

Forumguru
Zo was bij mijn Passats.
1678968187134.png Die hendels zijn niet duur via Autodoc, noem ze maar op en Aliexpress.
Bij de 1e Passat heb ik de hendel ook volgespoten met contactspray zonder resultaat.
Daarvan deed de resume het niet meer, dus gas ik altijd weer met de voet gas tot dat ik de snelheid opnieuw kon vastleggen.

Maar uitlezen lijkt mij nummer 1, dan komt er beter naar voren wat er aan de hand is. Want ook andere factoren, zoals een sensor hier of daar (ESP/ASR/automaatbak, ...), kunnen zorgen dat je geen snelheid meer kan vastleggen.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Die van @Eltjo is de versie zoals die in de F1 zat. De F2 heeft (net als de O2) een andere schakelaar, met bovenop een palletje dat zich zo gedraagt zoals @Canon-Eye aangaf. Ik vind de versie van de F2 veel fijner dan die van F1.
 

Cordoba

Forumguru
Het linkje van @Canon-Eye gaat wel naar de versie voor een Fabia 3 (2015-2019), de werking kan wel hetzelfde zijn, maar waarschijnlijk dat afmetingen net anders zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Dag allen. In mijn vraag een paar dagen geleden meldde ik al dat, na een simpele reset via losmaken van de min klem- ik de computer liet uitlezen bij een Bosch elektronica specialist. Geen foutmeldingen gevonden. Door een mogelijke slijtage van de contacten in de schakelaar te verhelpen kon ik concluderen dat het de schakelaar niet was. Wellicht stekkers in de stuurkolom of bij de pedalen. Vandaar de vraag vanmorgen naar die rare -99 waarde op het display. We zullen zien wat het wordt. Gerard
 

Eltjo

Forumguru
Je hebt helemaal gelijk, goed lezen blijft een vak.
Je kan via de bedrading niet testen of alle schakelcontacten het doen?
 
Bovenaan Onderaan