controle lampjes groen en rood branden samen op de regelbox van de laadkabel

luma

Nieuw lid
Tijdens het laden aan een gewoon stroomcontact in mijn woning , is het laden gestopt en zijn lampjes CenD gaan branden: " Storing in de wagen" schrijft de handleding. Ik heb contact genomen met de werkplaats, maar er is pas plaats einde maart 2026. Ofwel zijn de auto's dikwijls defect ofwel zijn er veel auto's, ofwel weinig personeel. Maar intussen mijn Superb combi IV plug in , niet laden. Wat is er aan de hand?

Antera

Donateur
Al geprobeerd aan een laadpaal ipv van een grannylader?

het is ook veel beter aan een laadpaal dan aan een grannylader omdat die eigenlijk bedoeld zijn voor alleen noodoplossing.

• Geweldig
Waarderingen: luma

luma

Nieuw lid
Mijn Superb is van okktober 2020 en werd steeds geladen aan een gewoon stopcontact. Na vele navragen bij leveranciers van laadpalen, kwam steeds het verdict dat best een gewoon stopcontact voldoende was.

Antera

Donateur
Klopt maar een gewoon wandcontactdoos kan maximaal 10A aan als piekvermogen maar niet continu. Laders zijn daarom niet goed voor deze toepassing en komt vaak voor de wandcontactdoos problemen gaat geven en soms zelfs zorgt voor gesmolten. Daarbij is de stekker dan ook aangetast en moet de lader vervangen worden. Gelijktijdige belasting hoger dan 6A kan voor schade zorgen.

Daarnaast is de grannylader ook niet ontwikkeld voor altijd ermee te laden, maar nogmaal dit is mijn ervaring als elektricien en als bedrijf die veel laadpalen verkoopt en problemen heb gezien :-)

Wat je ermee doet moet je zelf weten

• Leuk
Waarderingen: EdK
Zet hem eens op straat aan de lader. Als het daar niet lukt, weet je dat het aan de wagen ligt. Lukt het daar wel, weet je dat het aan de wandcontactdoos of jouw eigen kabel ligt.

Ikzelf gebruik sinds dag 1 alleen maar de wandcontactdoos omdat het tarief op straat het laden duurder maakt dan noodzakelijk is.
Daarnaast is laden op straat marginaal sneller dan via de contactdoos omdat het laadvermogen beperkt is aan de auto zijde.

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Klopt maar een gewoon wandcontactdoos kan maximaal 10A aan als piekvermogen maar niet continu.
En dat is eenvoudig niet correct: een schuko/wcd kan tot 16A aan, zelfs langere tijd, maar dan beter niet continu.
Dat heeft meestal te maken met de verbindingen die in een (wat oudere/versleten) wcd minder goed contact kunnen maken.
10A kan een gewone wcd/schuko veilig(!) wel 'voortdurend' aan.
Het laden van een PHEV hoeft op 10A ook niet (veel) langer te duren dan 10 (=20-24kWh) tot 16 (=32-38kWh) uur.
En hele volksstammen laden al jaren hun EV naar volle tevredenheid met een 'granny-loader'.
Edit:
Natuurlijk is het gebruiken van een CEE contactdoos veiliger, maar dan heb je op andere adressen niet veel aan je granny-loader.
En een verloopstekker is onder die omstandigheden (16A) een slecht idee!

• Leuk
Waarderingen: Tees
En dat is eenvoudig niet correct: een schuko/wcd kan tot 16A aan, zelfs langere tijd, maar dan beter niet continu.
Dat heeft meestal te maken met de verbindingen die in een (wat oudere/versleten) wcd minder goed contact kunnen maken.
10A kan een gewone wcd/schuko veilig(!) wel 'voortdurend' aan.
Het laden van een PHEV hoeft op 10A ook niet (veel) langer te duren dan 10 (=20-24kWh) tot 16 (=32-38kWh) uur.
En hele volksstammen laden al jaren hun EV naar volle tevredenheid met een 'granny-loader'.
Edit:
Natuurlijk is het gebruiken van een CEE contactdoos veiliger, maar dan heb je op andere adressen niet veel aan je granny-loader.
En een verloopstekker is onder die omstandigheden (16A) een slecht idee!

Ik denk dat er veel valt en staat met de kwaliteit en staat van de wandcontactdozen waar deze worden toegepast, waarmee de ervaring van jullie beiden in midden valt.

Het principe;
Laadvermogen met 1-fase 16 A: 230 V × 16 A ≈ 3,68 kW.

In mijn garage kan ik voor het laden van de wagen maar 2 van de 4 wandcontactdozen gebruiken omdat er bij 2 aansluitingen simpelweg teveel gekloot (afgesplitst) erachter zit.
1 van de beschikbare aansluitingen zou ik ook niet willen gebruiken vanwege de afstand tussen aansluiten wagen en contactdoos. Uiteraard kan je dit verlengen maar, dan zul je merken dat die kabel beter van uitstekend kwaliteit (minimaal 2,5mm² aderdikte) om die 16A continu er doorheen te jagen.

Lang verhaal kort:
16 ampère is prima te doen, zolang de infrastructuur eromheen maar van goede kwaliteit is. Anders laat het zich verleiden tot problemen die je had kunnen voorkomen.

9 van de 10 keer, als er problemen zijn, is de wcd het probleem en niet de kabel/lader. Die zijn (tegenwoordig) zo goed beveiligd dat ze zichzelf uitschakelen bij minste of geringste problemen.
Sommige wcd aansluitingen worden door de lader ook geweigerd (zoals in mijn situatie 2 van de 4).

OT: @luma
Welke lader heb je en zou je op een andere plek (andere aansluiting in/aan jouw woning) of op straat eens kunnen testen.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan