Condens/onderhoud

Eduardo

Forumguru
Beste Skoda-vrienden,

Ik ben benieuwd wat jullie van het volgende vinden:
Mijn vrouw heeft een Fabia combi TSI van 2013.
Vanwege haar werk rijdt ze maar hele korte stukjes met haar "Faab"...
Ik zou me kunnen voorstellen dat daardoor op den duur flink wat condens in de motorolie terecht komt. De Fabia heeft Variabele Onderhouds Interval (2 jaar/30.000km) en geeft netjes aan dat het volgende onderhoud over 12.000 km moet plaats vinden. Ze rijdt echter maar zo'n 5000 km per jaar.

Mijn vragen:
* in hoeverre heeft het zin om eens in de maand een wat langer stuk te gaan rijden in de Fabia ??
* Is het raadzaam om de motorolie eerder te vervangen ivm de vochtdelen ??

Alvast dank voor jullie expertise.
De dealer zegt stomweg te wachten tot de Fabia om onderhoud vraagt.

Niels83

Forumguru
Wat zijn korte stukjes. En is dat echt enige dat er mee wordt gereden.

Volgens mij moet een benzine hier wel aardig tegen kunnen.

Ik zou alleen bij de volgende beurt geen longlife er meer ingooien.

Spierings

Forumguru
De wagen houd rekening met de rijstijl, hierop berekend hij ook zijn onderhoudsinterval..

Maar het kan nooit geen kwaad om een wagen een warm te rijden en hem eens flink op het gaspedaal te trappen..

ertromp

Forumguru
Met 5000 km per jaar zou ik zeker over gaan op jaarlijks olie verversen incl. olie filter vervangen.
Ook zou ik toch 1x in de maand toch zeker een stuk snelweg pakken dus een wat langere afstand (40km) rijden maar dan ook zorgen dat de olie een keer 100 a 105 graden tipt

Niels83

Forumguru
Met 5000 km per jaar zou ik zeker over gaan op jaarlijks olie verversen incl. olie filter vervangen.
Ook zou ik toch 1x in de maand toch zeker een stuk snelweg pakken dus een wat langere afstand (40km) rijden maar dan ook zorgen dat de olie een keer 100 a 105 graden tipt

Ik vind het vooral interessant wat korte stukjes zijn. Als zijn vrouw 2 dagen in de week werkt, rijdt 25km per rit dat is best een aardig ritje. Ik werkte 4 dagen in de week 13km verderop heeft mijn auto nooit last van gehad, auto werd echt wel warm in die tijd. Is ook ca 5000km per jaar. Deed wel regelmatig stukje snelweg voor de afwisseling.

ertromp

Forumguru
Ik vind het vooral interessant wat korte stukjes zijn. Als zijn vrouw 2 dagen in de week werkt, rijdt 25km per rit dat is best een aardig ritje. Ik werkte 4 dagen in de week 13km verderop heeft mijn auto nooit last van gehad, auto werd echt wel warm in die tijd. Is ook ca 5000km per jaar. Deed wel regelmatig stukje snelweg voor de afwisseling.
Wat is "echt wel warm" ? Je zult echt een keer de olie flink warm moeten rijden

Niels83

Forumguru
En hoe lang duurt dat dan? En waarom moet dat? Heb 3 jaar in die oude ford gereden, en alleen maar olie bijgevuld.. motortje draaide na 2ton nog altijd perfect..

Ik snap dat roken niet gezond is omdat mij opa 95 werd met 2 pakjes per dag..

Er zijn wel erg veel fabeltjes over olie. Het is niet voor niets zo dat er wordt gezegd dat je om de 30k of 2 jaar moet verversen, dat is al een behoorlijk ruime marge.

Tuurlijk moet je de auto zo nu en dan wel eens goed uitlaten, al was het maar omdat het zonde is zo'n fijn autotje in de garage te laten staan.

Laatst bewerkt:

SVL

Lid
Ik denk dat de olie wel wat aankan , maar ben bijlange geen expert hierin .
Een collega van mij reed vroeger met een Renault R5 sport .
Hij gebruikte die enkel voor woon-werk verkeer en dat was +- 16km enkel .
Die auto was toen al 10 jaar denk en hij heeft er een 6 jaar mee gereden (lees afgebeuld) toen hij hem verkocht heeft .
In al die jaren nooit geen onderhoudsbeurt gehad en dat ding bleef gaan :D .

Cordoba

Forumguru
Zoals @ertromp aangeeft, als de koelvloeistof warm is, wil dat nog niet zeggen dat de olie warm is, dat duurt gewoon langer. Daarnaast is het ook nog eens zo dat het metertje op het dash gemanipuleerd wordt, en te snel aangeeft dat ie op temperatuur is. De tijd/afstand dat ook de motorolie op temperatuur is ook afhankelijk van motorblok, buitentemperatuur, rijstijl enz. en behalve de 40 km enkele rit die Erik noemt ook al 50 km regelmatig horen noemen. Daarnaast is alleen het net op temperatuur krijgen van de olie niet voldoende: die moet een poosje op temperatuur blijven, zodat het condenswater de tijd krijgt om te verdampen uit de olie.

Als je om de paar maanden een goede lange rit maakt, stook je wel behoorlijk wat water uit de olie, dus zal het effect aardig meevallen. Zoals anderen al gezegd hebben: gewoon jaarlijks onderhoud/oliewissel kiezen i.p.v. longlife.

Canon-Eye

Forumguru
De Fabia heeft Variabele Onderhouds Interval (2 jaar/30.000km) en geeft netjes aan dat het volgende onderhoud over 12.000 km moet plaats vinden.
Het antwoord heb je eigenlijk zelf al gegeven: na 2 jaar óf na 30.000 km, net welke van deze twee gebeurtenissen zich het eerste voordoet.
De auto zal zelf wel de resterende kms tot de volgende 30.000-mijlpaal blijven aangeven (tenzij er erg wild mee wordt gereden natuurlijk, dan wordt dat sneller minder), omdat hij nu eenmaal niet kan voorspellen hoe lang het gaat duren voor die kms gereden zijn.

Dus het is uiteindelijk heel simpel:
  1. Let op je display: als die aangeeft dat service/oliewissel nodig is, dan gewoon doen.
  2. Let op de datum: als er 2 jaar is verstreken sinds de laatste beurt, dan gewoon doen ongeacht de kilometers.
Uiteindelijk gaat het bij een beurt(je) niet alleen om de olie, maar ook om een check op andere essentiële zaken (remmen, banden, koel- en remvloeistof, e.d.) en daarvoor is een frequentie van 1x in de twee jaar niet overdreven.

ertromp

Forumguru
En hoe lang duurt dat dan? En waarom moet dat? Heb 3 jaar in die oude ford gereden, en alleen maar olie bijgevuld.. motortje draaide na 2ton nog altijd perfect..

Ik snap dat roken niet gezond is omdat mij opa 95 werd met 2 pakjes per dag..

Er zijn wel erg veel fabeltjes over olie. Het is niet voor niets zo dat er wordt gezegd dat je om de 30k of 2 jaar moet verversen, dat is al een behoorlijk ruime marge.

Tuurlijk moet je de auto zo nu en dan wel eens goed uitlaten, al was het maar omdat het zonde is zo'n fijn autotje in de garage te laten staan.

Ik denk dat de olie wel wat aankan , maar ben bijlange geen expert hierin .
Een collega van mij reed vroeger met een Renault R5 sport .
Hij gebruikte die enkel voor woon-werk verkeer en dat was +- 16km enkel .
Die auto was toen al 10 jaar denk en hij heeft er een 6 jaar mee gereden (lees afgebeuld) toen hij hem verkocht heeft .
In al die jaren nooit geen onderhoudsbeurt gehad en dat ding bleef gaan :D .

De huidige longlife oliën hebben een reinigende werking en kool etc lost op in de olie.
Zeker als er maar kleine stukken gereden worden of de motor wordt op basis van olietemperatuur niet af en toe lekker los gereden dan vervuilt de motor enorm door de kool en de oplosbaarheid van die dunne long life zooi.
Kettinggelijders/krukassen/drijfstangen /cilinderwanden/zuigers overal komt een rare dunne bruine film op (lijkt wel nicotine aanslag). Oliekanalen kunnen door die mix kool/olie zelfs verstopt gaan zitten!!!
Heb het zelf mogen zien bij gedemonteerde blokken in de garage van HBTTechniek. Onderschat het niet en als je maar echt max 5000 tot 15.000 per jaar doet ga over op jaarlijks verversen van de olie en het oliefilter.
Die ouderwetse motoren zijn echt niet te vergelijken met hedendaagse TSI's / TDI's

Eduardo

Forumguru
Even antwoord op jullie vraag wat "hele korte stukjes" zijn....
Mijn vrouw werkt hier in het dorp in de buurtzorg, dus vaak stukjes van slechts een paar honderd meter tot een paar km.
Ik probeer haar "Faab" maandelijks mee te nemen voor een wat langere rit (ong 25 km), maar ik twijfel of dat afdoende is. Als leek vraag ik me ook af of de condens in de olie verdampt bij langere afstanden en temperaturen.....

Cordoba

Forumguru
Eduardo, allereerst voor de ritjes van je vrouw is het ook van belang hoe lang ze per adres bezig is: als ze bij wijze van spreken in 5 minuten een paar steunkousen aan moet trekken en dan weer verder rijdt, mag je die ritjes voor de temperatuur bijna aan elkaar knopen (er is geen koude start, en de olie heeft al een redelijke starttemperatuur). Zo'n rit van 25 km zal waarschijnlijk net een klein beginnetje maken met het eerste water uit de olie verdampen, als je zo'n 25 km rit doet, net na een 3 km ritje (voor boodschappen of andere zaken) dan scheelt dat alweer. In het verleden zelf diesel gereden, en als ik korte ritten moest doen, probeerde ik die altijd vlak na elkaar te doen zodat de motor nog redelijk warm was bij de start voor het 2e ritje.

Cordoba

Forumguru
Dit komt op mij wat paranoïde over. Heb je hier bewijs voor? Wat zou het motief daarvan dan zijn?

Al decennia lang geeft de koelvloeistofmeter op het dash van een Vagauto te snel aan dat ie op bedrijfstemperatuur is (ik geloof dat ie boven de 72 graden al de standaard 90 graden aangeeft) en pas boven de 98? graden geeft ie aan dat ie boven de normale bedrijfstemperatuur zit. Dit alles om geen loze meldingen te krijgen omdat de temperatuur tijdens een normale rit gewoon een aantal graden op en neer wappert. Heeft niets met paranoïde te maken, overigens de ECU krijgt wel de echte temperatuur binnen. Niet alleen hier op het forum, maar op alle Vagfora zul je gelijksoortige berichten kunnen vinden.

Ik lees net van Peter-036 dat deze versie weer geen temperatuur meter heeft.

Rallye

Forumguru
OK. Maar dan geeft hij technisch gezien toch hopelijk niet "te snel" aan dat hij op temperatuur is. Hij geeft niet altjd de juiste temperatuur aan, maar tot serieuze motorschade zou dit niet mogen leiden. Zoals jij het opschreef ("te snel", "gemanipuleerd") lijken er kwade bedoelingen achter de weergave van de temperatuurmeter te zitten. Dat is dus niet zo?

Eduardo

Forumguru
Hartelijk dank voor alle feedback.
Natuurlijk stelde ik mijn vraag vanuit twijfels die ik heb/had tav het onderhoud bij dit gebruik.

Cordoba

Forumguru
OK. Maar dan geeft hij technisch gezien toch hopelijk niet "te snel" aan dat hij op temperatuur is. Hij geeft niet altjd de juiste temperatuur aan, maar tot serieuze motorschade zou dit niet mogen leiden. Zoals jij het opschreef ("te snel", "gemanipuleerd") lijken er kwade bedoelingen achter de weergave van de temperatuurmeter te zitten. Dat is dus niet zo?

Nee, ik zie tenminste geen reden om te denken dat het kwade bedoelingen zijn. Bij mijn weten is het vooral bedoeld om (ten onrechte) ongeruste vragen bij de dealer/garage te voorkomen. En motorschade: zoals al eerder gemeld ook door anderen loopt de olietemperatuur altijd wat achter bij de koelvloeistof tijdens het opwarmen. Bij normaal rijgedrag zul je niet snel motorschade oplopen als de koelvloeistof zo'n 70-80 graden is, maar als je echt wil planken is het beter om de auto wat langer warm te rijden.

Chatslet

Forumguru
Op zich is het met een ritje van 100km wel goed te doen. Gewoon zorgen dat je hem in het toerental houd waar de turbo lekker zijn werk doet. Dan hou je de olietemperatuur boven de 100 graden.

Eduardo

Forumguru
Het lijkt erop dat de auto zelf antwoord gaat geven op mijn vraag:
Volgens de boordcomputer moet het volgende onderhoud over 10.000 km plaats vinden.
Maar bovenin de display is hij nu gaan aftellen per dag, dus eergister stond er 9 op, gister 8 en vandaag 7.
Weet iemand wat dat betekent en wat er gebeurt als hij op nul staat ??

Bovenaan Onderaan