Concurrent voor de Octavia RS Combi: Ford Focus ST

sitechris

Donateur
Tot heden heeft de Octavia RS combi niet echt een concurrent. Want snelle combi's in de middenklasse zijn er eigenlijk niet. VW, Alfa, Opel, Peugeot etc leveren alleen snelle versies in coupés en hot hatches. En de BMW 3 serie en Audi A4 zijn toch duidelijk duurder en zitten een klasse hoger.

Maar......de Octavia RS krijgt een concurrent: De Ford Focus ST Wagon:

Wat vinden jullie ervan? Persoonlijk vind ik het exterieur van de combi in rood erg mooi. In tegenstelling tot de Focus hatch, die lijkt teveel op de Kia Rio 2002.

http://carscoop.blogspot.com/2011/09/iaa-2011-ford-introduces-new-focus-st.html

___JC___

Forumguru
Mwah, niet echt een schoonheid zo op het eerste gezicht. Maar die concurrent was er eigenlijk al een beetje in de vorm van de ST met 1.6 turbo motor met 180 pk en zels 20% bijtelling toch? Een aantal collega's van me zijn al gaan kijken, maar de meeste haken toch af op de looks en beperkte binnenruimte.

hemi24

Forumguru
Binnenruimte is inderdaad wel een beperkende factor bij de nieuwe Focus (Astra ook trouwens). Afwerking is bij Ford hier en daar ook behoorlijk knullig, met name de details, zoals stoelrails en binnenverlichting, om maar wat voorbeelden te noemen... Materiaalgebruik weet ook niet te overtuigen als je wat langer om je heen kijkt, voelt en klopt...

Qua wegligging is de Focus wederom "the car to beat..." als ik de tests en reviews mag geloven.

Bakkertje

Forumguru
Sjee wat een ongeloofelijk druk dashboard, alleen het stuur al met al die knoppen.
Dan zijn er nog 4 plekken om info te vinden (tussen de klokken, climate control, scherm boven de radio en bovenop het dashboard nog 3 meters.)
Op de een of andere manier kunnen de dashboards van tegenwoordig met de verticale uitstroom openingen mij niet echt boeien. (zie kia, ford, opel, enz...)

MarcoO2

Forumguru
Dat zal een heerlijk rijdende bak zijn denk ik, maar niet de mijne... net als de rest knap ik volledig af op dat dashboard.

sitechris

Donateur
Kritiek mbt dashboard deel ik idd wel. En Ford is ook niet echt sterk als het gaat om materiaalgebruik. Vaak goedkoop glimmend plastic. Achterkant van die auto vind ik overigens wel stoer, maar als puntje bij paaltje komt geef ik toch nog de voorkeur aan RS Combi.

LT83

Forumguru
Tsja, een ford Focus. Toevallig is een goede vriend van mij opzoek naar een ST Hatchback. Dus heb de afgelopen maand het genoegen gehad om in een (wat oudere ST te mogen sturen). Het interieur vind ik gewoon bagger, om dezelfde redenen als Marco en Fabia aangeven. Buitenkant is wel ok, maar niet echt mijn smaak. Qua stuurgedrag was deze ST wel een stukje verfijnder en directer dan mijn O2 RS. Wat vond ik dat het grootste pluspunt van deze auto is.......die heerlijke vijfcilinder...wat een lekker geluid icm met de dubbele uitlaat. Laat dat nou net het punt zijn waar Ford de plank mis gaat slaan........de charme van de ST en RS gaat verdwijnen, oftewel; ook Ford gaat voor de 2.0 turbo (helemaal niks mis mee verder hoor). Ik zou 100% weer voor een Octavia RS gaan.

michelover

Forumguru
Wat een lelijk geval die ford. Was er geen tijd meer om het design af te maken. Voorkant is lelijk maar die achterkant slaat alles. Halfords achterbumper en dan een uitlaat van de Lupo eronder geschroeft. Als dit moet concureren met de RS hadden ze toch iets beter hun huiswerk moeten doen. Maar dat is mijn persoonlijke gevoel bij die ST.

darkprojectx

Forumguru
nou.. als ik dit al zie:
FordFocusST_13.jpg

dan ben ik eigenlijk wel al helemaal klaar. Wat een drukte en onoverzichtelijkheid!

E

Ex-lid 2926

Ik heb die ST hatchback in Frankfurt gezien. Ik vind dit een rommelig vormgegeven hatchback. De in een ander topic door mij aangehaalde Astra GTC vind ik vele malen mooier.
De wagon variant van de Focus ST ziet er iets beter uit, maar die voorkant kan in mijn ogen echt niet. Net of ze wat vergeten zijn dicht te plakken. En over dat dashboard is hierboven al genoeg gezegd en daar sluit ik mij helemaal bij aan.
Om dan de vergelijking te maken met een Octavia RS Combi: In mijn dorp zie ik regelmatig zo'n prachtige blauwe O2 RS Combi van voor de facelift. In mijn ogen één van de allermooiste sportieve combi's. Ik blijf die PFL snuit prachtig vinden en dat strakke front komt gelukkig weer terug in de nieuwe modellen.
Maar ook een O2 RS combi van het huidige model heb ik liever op mijn oprit staan dan een Focus ST.
Mijn echt favoriete compacte sportkanon blijft de Mitsubishi Lancer Evo. Helaas niet meer leverbaar.

hemi24

Forumguru
... En over dat dashboard is hierboven al genoeg gezegd en daar sluit ik mij helemaal bij aan. ...

Ik ga er proberen aan te wennen, welliswaar in een nog te leveren C-Max, maar dat verschilt niet zo gek veel met dat van de Focus...

Een van de grote pluspunten van de Ford's is de "bochtenvreugde" die je er gratis bijkrijgt!

sitechris

Donateur
Zoek de verschillen:
m1by0f4bl0tl_800.jpg

m1eyujpbwrw6.jpg

prop dikkere velgen onder je Kia, een dakspoilertje en een Halfords uitlaatje en je bent er.

E

Ex-lid 2926

Oh Oh, wat ziet die oranje ST er vreselijk fout uit. Vooral het stuk achter de achterportieren is niet om aan te zien. Dan zien alle concurrenten zoals Astra GTC, Megane RS, Golf GTi, Octavia RS en Alfa Giulietta er beter uit. Het uiterlijk van de Focus RS kan wat mij betreft slechts concurreren met de in mijn ogen even lelijke Scirocco.
En wacht maar eens als straks Kia met een razendsnelle C'eed en Hyundai met een even snelle i30 op de markt komen. Het wordt nog druk in het hot-hatch segment.

sitechris

Donateur
Ik denk niet dat een snelle Kia of Hyundai hot-hatch veel kopers trekken. Dit soort auto's zijn liefhebbersauto's, rationele argumenten als prijs wegen net wat minder zwaar. Imago, looks, build quality tellen gewoon net wat meer. Zie het succes van de Golf GTI, de best verkopende hot-hatch. NIet de goedkoopste, niet de snelste maar wel de meest verkochte.

michelover

Forumguru
De GTI is gewoon nummer 1 omdat het de enige "hot-hatch" is die er ondanks alle power uit ziet als een gewone golf. Andere merken proberen met allerlei spoilers en ander onzin hun auto's "snel" te maken. En als dat niet helpt dan schroeven ze het pk gehalte dusdanig op dat je bij het zien van de motor specifikaties denkt dat het een Ferrari is. Zelfs de Golf VR6/ R32/ R zien er nog "gewoontjes" uit, niets leuker dan het bekende schaap in wolfskleren.

E

Ex-lid 2926

Nou, de Koreaanse merken leren heel snel. En de i30 en C'eed zijn in Europa ontworpen, ontwikkelde en gebouwde auto's. Een "gewone" i30 of C'eed is inmiddels al net zo goed als de toppers in hun klasse. De markt van betaalbare SUV's hebben ze al in handen. Een goede hot-hatch zal er ook wel komen. En al zijn de snelle hatchbacks liefhebbersauto's, ook in dit segment is de prijs belangrijk. Neemt niet weg dat de Golf GTI nog steeds de maatstaf is.

sitechris

Donateur
Zelfs als het goede auto's zijn, dan nog zullen ze een fanbase moeten opbouwen. Kost tijd. Plus dat erbij het maken van een goede hot-hatch iets meer komt kijken dan alleen een verlaginkje en een leuk blokkie onder de kap. Zie het verschil in beleving tussen een GTI en een Octavia RS. Beide komen uit dezelfde stal, maar verschillen toch vrij significant als het gaat om rijbeleving. Daar wint de GTI het.

Overigens don't get me wrong, ik waardeer de Octavia RS enorm, maar vooral als snelle reisauto. Het is geen hot-hatch. Geeft je niet dat OMG gevoel.

Bovenaan Onderaan