Con te partiro

MarcoO2

Forumguru
Na 4 jaar trouwe dienst wordt het weer tijd om mijn Octavia te vervangen door iets nieuws. Eigenlijk was meteen duidelijk: het wordt géén Octavia meer. Ik ben er na twee exemplaren gewoon een beetje op uitgekeken. Ik vind de nieuwe versie (O3) niet heel mooi. Bovendien kwam’ie behoorlijk duur uit bij onze leasemaatschappij.

Eens verder kijken dus. Eerst heb ik gekeken naar de Peugeot 308 SW, nu nog met 14% bijtelling. Op zich een prima wagen, veel ruimte en mooie complete uitrusting, maar helaas kan Peugeot momenteel de vraag niet aan en krijg je een uitgeklede auto. Geen dakrails, geen zilveren raamomlijsting, geen bagagescheidingsysteem, geen keuze uit de mooiere kleuren meer en bovendien niet de garantie dat ik ;m nog in 2015 zou krijgen. Straks zit je dus met een auto die niet is zoals je wilt en waar je veel meer voor betaalt dan het me waard is. Tijd om verder te kijken, dus.

Ik had een tijdje geleden al eens een Seat Leon meegehad als vervangend vervoer, en dat was de eerste keer dat ik vrolijk werd van een Leon. Vooral de 1.4TSI verraste me, omdat die ineens 150 PK bleek te hebben. En dat voel je. Voldoende reden om die ook eens te bekijken. Het is een gedeeld pand met mijn eigen Skoda-dealer, dus veel moeite kost dat niet ;) Zo gezegd, zo gedaan: en ik was verkocht!

Kort en krachtig: ik heb zojuist een Seat Leon ST 1.4TSI DSG-7 Style Connect besteld. Ik ga dus motorisch een stapje terug, van de 1.8TSI naar de 1.4TSI, maar qua vermogen en koppel zit dat aardig in elkaars richting. Ik ga van 160 PK naar 150 PK, en het koppel is bij beide motoren 250 Nm. Kortom, daar verlies is niet teveel op.

De kleur is als op de foto's hieronder: technic grey. Zit tussen mijn eerste en tweede Octavia in. Niet de spannendste kleur, maar wel heel praktisch voor mijn werk: netjes, maar niet té, en vuil zie je er niet gauw op.

En de uitrusting is riant, zeker met de drie pakketten die ik erbij besteld heb: het Business Plus pakket, het Sound pakket en het Executive pakket. Daarmee heb ik de volgende opties te pakken:

· Media System Navi Plus met 6,5 inch touchscreen met hoge resolutie (800x600) en 3D navigatie, SMS functie en 10GB harde schijf, inclusief 3 jaar gratis kaart updates voor Europa, Bluetooth telefoon en audio-streaming, spraaksturing, CD/DVD-speler, 2 SD-kaartlezers, USB-aansluiting, Aux-in-aansluiting, iPod-aansluiting, DAB+ radio,

· kleurendisplay in instrumentarium

· voor Europa

· regensensor

· lichtsensor

· climatronic

· cruise control

· automatisch dimmende binnenspiegel

· parkeersensoren vóór en achter met Optical Parking System en achteruitrijcamera,

· donker getinte ruiten achter

· automatisch dimmende binnenspiegel

· Full-LED koplampen met LED dagrijverlichting

· LED verlichting in achterlichten

· Upgrade Sound met subwoofer in kofferbak en extra centerspeaker in dashboard

· Alarmsysteem

· Reservewiel

· Panoramisch schuif/kanteldak

· Sportstoelen vóór

· Volledig alcantara/leder interieur

· Elektrisch verstelbare bestuurdersstoel

· lendesteunverstelling beide stoelen

· elektrisch inklapbare spiegels

· rechterbuitenspiegel met parkeerstand

· LED-interieurverlichting

Daar moet ik het best een paar jaar in uit kunnen houden, denk ik… ;) Nu even twee à drie maanden wachten, en dan begint het genieten. En het sparen, want deze auto kost me netto 130 euro per maand minder dan mijn huidige Octavia (248 euro voor de Leon vs. 378 euro voor de O2). Dat scheelt…

Ik blijf in de VAG-stal, dus ik blijf hier ook gewoon rondhangen!

Wordt vervolgd!!



Even twee snelle plaatjes van internet voor het idee:
9866982-1.jpg


seat%20st%20side%2004%20december.jpg
 
Laatst bewerkt:

MarcoO2

Forumguru
Nee, ik bevind me in goed gezelschap! ;) Gezien de prijsstelling denk ik ook dat er meer overstappers zullen zijn. Ik krijg bij Seat momenteel veel meer waar voor mijn geld dan bij Skoda.

Los daarvan vind ik de Leon ST mooier en een stukkie moderner en hoogwaardiger dan de O3.
 

kansberg

Forumguru
Gefeliciteerd! Een mooie auto, de Leon ST, vind het eigenlijk het kleinere broertje van de Super III Combi, ik zie duidelijke paralellen in ieder geval. Goede keuze!
 

CDK

Forumguru
@MarcoO2, ben het met je eens, behalve de interieurstyling én niet te vergeten de navi, daar zit je wel constant tegenaan te kijken. Maar verder heeft de Seat meer + als - punten en daar komt bij dat dat interieur ook een kwestie van smaak is natuurlijk :jaja:
 

peperskoda

Forumguru
Mooi man! Eens kijken of je verschil kunt merken in bouwkwaliteit en betrouwbaarheid, hoepn van niet natuurlijk. Ik lees het graag hier...
 

MarcoO2

Forumguru
@MarcoO2, ben het met je eens, behalve de interieurstyling én niet te vergeten de navi, daar zit je wel constant tegenaan te kijken. Maar verder heeft de Seat meer + als - punten en daar komt bij dat dat interieur ook een kwestie van smaak is natuurlijk :jaja:
Ik vind persoonlijk het interieur van de Leon mooier dan de O3. Nu scheelt het wel dat ik met de gekozen pakketten de grotere navi heb, en dat de deuren net als de stoelen met alcantara zijn bekleed. Dat smoelt toch wel heel anders. Zie de foto hieronder, met het vergelijkbare Cupra-interieur.

Als ik de O3 volprop met dezelfde opties als de Leon schrik je je kapot... :D dan geeft de Leon echt veel meer bucks for the money. En de ruimte is inderdaad minder. Maar nog steeds méér dan genoeg voor 2 volwassenen en twee kleine kids - en het grootste deel zit ik alleen in de auto.

2014-Seat-Leon-interior-carwitter.jpg
 
Laatst bewerkt:

LT83

Forumguru
Mooie auto Marco. Qua looks is de Seat sportiever en ik vind hem dat ook qua wegligging waarmaken.
Mijn ouders zijn toevallig overgestapt van het nieuwe model Leon naar een nieuwe Octavia, dus ben de afgelopen weken een paar keer op pad geweest met de Octavia 3, maar ik vind toch wel dat de auto wat volwassener aanvoelt dan de Leon eerlijk gezegd. Qua afwerking en ruimtegevoel net een kleine klasse hoger. Overigens zou ik zelf ook voor de Seat kiezen ;)
 

sitechris

Donateur
Gefeliciteerd man! Prachtige wagen. Ik ben inmiddels met mijn 2e Leon bezig, zowel over de FR 2.0 TDI als over de Cupra ben ik laaiend enthousiast. Heerlijke auto's! Vooral de fijne wegligging en redelijk scherpe besturing vind ik echt plusjes, met behoud van restcomfort. De value for money is extreem goed en het ding smoelt goed. En een positief verschil met de O3 vind ik de betere stoelen en geluidsisolatie. Dat de Leon een iets minder mooi interieur heeft en minder ruim is, neem ik graag voor lief.

Ik heb overigens nog neit met de 1.4 TSI 150 pk gereden, wel met de 140 pk versie. Die reed op zich niet onaardig, ik vond het alleen erg jammer dat hij bovenin toerenbereik vrijw weinig deed. Ik ben benieuwd of de 150 pk wat meer brengt vanaf de 5000 RPM.
 

MarcoO2

Forumguru
Grappig, ik vind het interieur juist weer mooier. Net wat strakker gelijnd dan de O3.

Die alcantara sportstoelen zitten fantastisch inderdaad. Verder ga ik t wel beleven ;)

Je kunt een rondje ermee rijden als we toch de Alfa aan de tand voelen, al kan dat wel voorjaar worden :D
 

W124

Senior Member
Mooie wagen! Ik kan niet zonder de ruimte op de achterbank in de O3 anders had ik ook gekozen voor de Leon.

Eens een proefrit gemaakt in een 140 pk benzine. Wat een raket was dat :jaja:

Edit: Volgens mij geven die blokjes standaard veel meer vermogen...
 

sitechris

Donateur
Grappig, ik vind het interieur juist weer mooier. Net wat strakker gelijnd dan de O3.

Die alcantara sportstoelen zitten fantastisch inderdaad. Verder ga ik t wel beleven ;)

Je kunt een rondje ermee rijden als we toch de Alfa aan de tand voelen, al kan dat wel voorjaar worden :D

Dat zal denk ik idd voorjaar worden. Doen we een combiritje :)
 
Bovenaan Onderaan