Communicatie protocol skoda app ??

Reinierlambers

Actief lid
Ik verbaas mij elke keer weer , hoe dat de skoda app , keurig de status van mijn voertuig bijwerkt. . Deuren open , deuren dicht .. zelfs op 100 meter bij de auto vandaan .. hoe kan de auto , die geen enkele live connectie schijnt of lijkt te hebben met de buitenwereld dan toch een status melding pushen ?

Is die connectie er wel ? Maar zien we die als gebruiker niet ? Kan er dan meer mee gedaan worden ?

Greetzzz Reinier
 

jongetje

Forumguru
Er zit een data (gsm) module in de auto die communiceert met skoda en dat vervolgens aan je app doorgeeft.
 

Reinierlambers

Actief lid
Er zit een data (gsm) module in de auto die communiceert met skoda en dat vervolgens aan je app doorgeeft.

Klinkt goed , maar als die module er zou zijn ...wie betaald die data kosten dan ? En waar zit de simkaart die voor de verbinding zorgt ? Onder het motto , als er een data connectie is , kan ik die dan ook voor andere doeleinden inzetten ?
 

jongetje

Forumguru
Die data verbinding betaald skoda de eerste 2 jaar. Wat er daarna gebeurd is onbekend. Je kunt er niets anders mee doen, is voor skoda connect. De facelift heeft wel een nieuwe amundsen en Columbus met live diensten.

Je kunt er niets anders mee.
 
Autobedrijven zijn sinds een aantal jaar verplicht om een sos functie in te bouwen, zodat bij een ernstig ongeluk de auto zelf de nood diensten informeert.
Hiervoor zit er een simkaart in de auto. De data verbinding / skoda app zal hierop meeliften en dit soort extra diensten zal een poging zijn om nog iets extra's te verdienen op die simkaart.

De vraag is of men er na twee jaar voor wilt betalen of dat Skoda erachter komt dat de big data over hun auto's van onschatbare waarde is voor het ontwikkelen en marketen van nieuwe auto's.
 

Rallye

Forumguru
Nee hoor, die verplichting geldt pas voor nieuwe auto's vanaf maart 2018: http://www.autoweek.nl/nieuws/noodoproepsysteem-in-autos-komt-eraan/
In de meeste auto's zit het systeem dus nog niet: zonder Connected systeem dus geen sim. Connected Skoda lift dus niet mee op deze verbinding; de verbinding wordt juist via Connected Skoda gelegd (indien dat aanwezig is).

Na die twee jaar zijn misschien enkele nog noodoproepen via de sim mogelijk (net als met een gewone GSM)? De andere mogelijkheden alleen indien je betaalt?
 
Laatst bewerkt:
Ah! Dacht dat het al lang ingevoerd was. Heb het al in drie auto's gehad, zonder dat dit als optie werd meegeleverd.

Ik verdenk de bedrijven ervan dit te zien als marketing kans voor iets wat verplicht wordt.
 
Bovenaan Onderaan