Coming/Leaving home werkt niet

Gysman

Senior Member
Lichten staan op "aan" (schakelaar helemaal naar rechts) en in Maxidot staan beide opties op 'on' en 20 seconden. Echter, zodra ik de motor uitschakel, gaan direct de lichten uit. Bij het thuis verstrekken gaat de verlichting niet aan als ik de auto ontgrendel. Getest overdag en in het donker.

Bij mijn O2 werkte het wel zo. Wat doe ik fout?

Zou moeten werken. Ik weet wel dat als de auto geparkeerd staat en je alleen de deuren open doet om iets te pakken, de lichten wel aan gaan.
Maar zodra je de deuren weer op slot doet zonder de motor gestart te hebben, gaan de lampen direct weer uit.

Gysman

Senior Member
@vincefra: Eerlijk gezegd niet gelezen... Maar auto impliceert dagrijverlichting, en ik wil juist altijd met lichten aan rijden. Zou dit dan niet te combineren zijn? Gevalletje van toch maar eerst even de gebruiksaanwijzing lezen. Ging er gewoon van uit dat ik wist hoe het werkte omdat het in de Octavia ook zo werkte.

Michel

Forumguru
Bij mijn Octavia werkt de Coming/Leaving home ook alleen maar als de lichtschakelaar in "Auto" staat. Dit staat bij mijn weten niet als zodanig in de handleiding van de Octavia beschreven, want ik heb er in het begin ook mee zitten stoeien. Wellicht dat de Superb op eenzelfde manier met Coming/Leaving home omgaat.

Gysman

Senior Member
Dus coming/leaving home in combinatie met "altijd licht aan" gaat niet? Wat een rare gedachtengang bij de makers...

quorumz

Actief lid
op auto doet de computer veel meer, dan springt ook je dagrijverlichting naar normale verlichting wanneer je > 140km/h gaat, of wanneer je ruitenwisse 5x achter elkaar beweegt. zit dus een reden in waarom het auto heet

Captain Hook

Forumguru
Dan is dat wel veranderd t.o.v. de O2 pre-FL.
Ik had coming home/leaving home aanstaan en de lichtschakelaar altijd op dimlicht.

Dat werkte prima. De lichten werden ingeschakeld zodra ik op de afstandsbediening drukte om de deuren te openen (indien het donker was) en ik reed overdag altijd met de lichten aan. En bij het afsluiten bleven de lampen nog de ingestelde tijd branden.

Pendragon

Donateur
Ik heb een O2-PFL en bij mij staat het licht altijd op aan (dus helemaal naar rechts) en de coming/leaving home werkt prima als het donker is. Heel apart vond ik het dat ik dit tegen m'n collega zei die net een O2-FL heeft en daar konden we de coming/leaving home in de maxidot helemaal niet vinden. Is dit niet standaard?

Normaal staan de lichten op automatisch met de dagrijverlichting aan. De coming home/leaving home functie doet het dan altijd. Vanochtend was het mistig en heb ik de dimlichten ingeschakeld; ook na het uitzetten van de motor heb ik de knop op "dimlicht" staan. Nu werkt de functie dus niet. Inderdaad een beetje vreemd. Maar goed, als je na het uitzetten van de motor de lichtknop even op automatisch draait, dan functioneert het wel.

hemi24

Forumguru
@Pendragon: Je moet natuurlijk wel een uitvoering hebben met lichtsensor, das de eerste vereiste. Staat bij de FL ook gewoon in het maxidot onder "lights and...".

Wat ik wel jammer vindt is dat ik bij mijn vorige pre-FL deze kon instellen van 10 sec tot 1 a 2 min. Bij mijn huidige FL gaat het tot max 30 sec, of is dat een beperking van de Xenon?

Pendragon

Donateur
@hemi24: ik zal het morgen eens checken of hij die wel/niet heeft.
Ik heb ook xenon verlichting en kan hem ook hoger zetten dan 30 seconden. Ik heb hem standaard op 60 seconden staan.

hemi24

Forumguru
Dan zal de max instelbare tijd waarschijnlijk bij de facelift gewijzigd zijn, die van mij wil niet verder dan 30sec.

Roel

Lid
Klopt.
Vooral als je korte stukjes rijdt kan langer dan 30 seconden ervoor zorgen dat je accu veel sneller leeg raakt.
Ik heb 'm op 10 seoncen staan = lang zat.

michelover

Forumguru
Rij elke dag korte stukjes en de accu raakt niet leeg van 30 seconden coming/leaving home functie. Denk dat je dan een slechte accu heb.

Bovenaan Onderaan