Coming home leaving home skoda octavia zonder lichtsensor

paulusway

Nieuw lid
Skoda experts,

ik heb een octavia uit 2011 ambition editie
nu zou ik graag gebruik willen maken van de coming home leaving home functie.
echter heb ik geen lichtsensor.

nu is mijn vraag is het dan wel mogelijk?
 

dirkkroneman

Forumguru
Ook welkom op het forum (stel je je nog even voor? Leden Café > Meet & Greet). Ik denk dat het sowieso niet mogelijk is zonder lichtsensor, of hij achteraf nog te installeren is betwijfel ik. Als het kan zal het een flinke klus zijn ben ik bang..
 

Vanenkelen

Forumguru
Weet je zeker dat je geen lichtsensor hebt? Ik heb een 2009 (facelift) Ambition en daar zat 'ie al wel gewoon in. En als je een beetje zoekt op internet zie je dat die lichtsensor er meestal wel in zit, maar het juist de aanwezigheid van de lichtknop met "auto-stand" is die er voor zorgt dat je geen gebruik kan maken van de extra opties.

En stel dat je wel een lichtsensor hebt dan is het met het plaatsen van zo'n schakelaar (die volgens mij nu te koop wordt aangeboden in de bazaar) en wat aanpassingen in je VAGCOM redelijk snel te realiseren.

Er is echter nog 1 disclaimer, de juiste bedrading moet wel al getrokken zijn van je lichtschakelaar naar je boordcomputer. Je hoort vaak dat die draad er wel zit, in mijn geval zat hij er helaas niet en dan is het ineens een wat groter projectje (zie mijn topic).

Als je inderdaad geen lichtsensor hebt dan is bovenstaande natuurlijk niet van toepassing en dan wordt het volgens mij inderdaad een lastige klus.
 
Leuk projectje om me in te verdiepen, ik heb coming home werkende, kan in de maxidot display ook de tijd instellen, leaving home werkt echter niet. Zo mogelijk wil ik de lichtschakelaar vervangen. Kan iemand nog enige infomatie verschaffen ? Bij voorbaat dank.
 

Antera

Donateur
Lh werkt alleen met licht sensor. Er zijn sets op ebay te koop met lichtschakelaar en al plug and play. Ik heb er voor mijn auto ook een besteld kijken of het werkt
 
Bedankt voor je reactie Antera, wil je openbaar maken hoeveel zo'n schakelaar kost en of je er een bedradingsaanpassing voor moet doen ?
 

Cordoba

Forumguru
Andere optie: ik iemand met een klein electronicabedrijfje die dergelijke modules voor de VAG-groep, ook in kleine series bouwt. CH/LH module kost dacht ik iets van 50-60 euro.

Edit:
foto van zo'n module die je ergens onder het stuur moet inbouwen
344ebfba23a0ffc5290e29002bead881.jpg

Info:
Met deze Universele Coming home / Leaving home module loopt u nooit meer in het donker van en naar uw auto!
De module schakelt de door u zelf aangesloten verlichting voor 30 sec. aan zodra u uw auto in het donker op slot zet, of van slot haalt met uw afstandsbediening.
Wanneer u uw auto op het contact zet binnen 30 sec., gaat de aangesloten verlichting weer uit.
De enige eisen die de module heeft zijn dat het boordnet van de auto op 12V werkt, dat de knipperlichten knipperen bij het op afstand openen en sluiten van de auto en een plaatsje voor de meegeleverde lichtsensor heeft.

2 gescheiden FET geschakelde uitgangen
30 seconden nabranden van de verlichting
Optisch gescheiden ingangen voor het knipperlicht en geschakelde 12V (contact).
Lichtniveau van inschakeling instelbaar

Prijs € 51.75

Eventueel kun je ook laten inbouwen.
 
Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
Ff op ebay zoeken. Voor mijn auto koste hij iets van 50 euro

Je hebt dan meteen een lichtsensor en gaat je licht automatisch aan en uit als je hem op auto stand zet
 
Dank je Antera, sportief dat je je know-how wilt delen. Ik heb gisteren de schakelaar eens uit het dashboard gehaald, dit is zeer eenvoudig. Knop indrukken, dan tot net tegen de stadslichtstand draaien, dan aan de knop de schakelaar uit het dashboard trekken. Mocht je de kabeltjes 2 en 3 op het stekkertje willen wisselen, dan is het wat complexer, het stekkertje is 2 delig, ik moet nog eens uitzoeken hoe ik dit netjes uit elkaar kan krijgen. Ik ben echter ook van mening dat de door jou aangedragen optie, een nieuwe schakelaar, de beste oplossing is. Ik heb wel inmiddels CH en ook LH in vcds ingesteld en is ook in mijn maxidot zichtbaar en aan te vinken. Allen CH werkt nu. LH nog niet. Een leuk projectje weer !
 

Vanenkelen

Forumguru
@hansbao, ik raad je aan mijn topic waar ik hierboven naar verwijs dan ook even door te lezen. Daar heb ik heel uitgebreid beschreven (met foto's) hoe ik eea aangepakt heb. En als je trouwens nog wat verder zoekt vind je meer topics waarin het wisselen van draadjes beschreven wordt (zit nu even op mobiel, dus kan niet voor je zoeken ;))
 
Dank je Vanenkelen, ik denk dat ik je topic gezien heb, ga het nog eens lezen. Ik vraag me ook af of ik nu wel of niet een lichtsensor heb, volgens vcds wel, ook dimt mijn rns 510 naar de nachtstand als het donker is (bijv. In een tunnel), ook heb ik een regensensor welke zorgt voor automatisch wissen en sluiten van ramen en schuifdak als het gaat regenen. Nog genoeg uit te zoeken dus.
 

Vanenkelen

Forumguru
Het schijnt zo te zijn dat als je regensensor hebt, dat je dan ook automatisch lichtsensor hebt. Dat is een module achter je binnenspiegel. Als je dan ook draadje twee hebt, is het draadjes wisselen (2 en 3) op een standaard lichtknop. Of een lichtknop met autostand installeren en dan kan het in VCDS geactiveerd worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Het stekkertje aan de kabel lijkt een tweedelige stekker, (huisje met een stekkerblokje erin geschoven en geklikt, kan t fotograferen) ik zie aan de zijkant wel een gaatje waarin een klein palletje met een nokje erop zit, ik wil dit echter met voorzichtigheid aanpakken, anders zit ik straks met een defecte stekker, dit is dus een projectje op zich :-)
 
GELUKT !!! Dank zij de hulp van Antera en Vanenkelen heb ik CH en LH volledig werkend met de standaard lichtschakelaar, zwarte doek op de ruit t.p. van de lichtsensor en getest, schakelaar op stand stadslicht. Als ik de sensor afdek, schakelen de dagrijlampen automatisch naar dimlicht. De paarse draad was bij mij op pen 2 aanwezig, deze dient te worden gewisseld met de grijze draad op pen 3. Uiteraard met vcds de instellingen voor CH / LH correct instellen. In mijn auto bleek dus een lichtsensor aanwezig te zijn. Dank aan Antera en Vanenkelen !!!
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan