Comfort sluiten ramen

AndreWoude

Nieuw lid
Hallo, ik heb sinds kort een Fabia Monte Carlo uit 2017 aangeschaft. Wat mij opvalt is dat deze auto geen comfort sluiten kent, dus alle ramen dicht of open met de afstandsbediening/sleutel. Onze ingeruilde uit 2012 kon dat wel. Net als onze Octavia uit 2009 en onze Karoq uit 2019. Ik zie de hele optie niet in het menu.

Voor de volledigheid: de auto heeft voor en achter elektrische ramen die elk met 1 druk op de knopjes in de bestuurdersdeur omlaag en dicht gaan.gaan.

Is het mogelijk om deze optie via de computer (vcds?) aan te zetten?

Ps: ben nieuw op dit forum. Heb wel enkele berichten gevonden, maar niet echt een oplossing. Het opnieuw inleren door enkele seconden open en dicht te drukken helpt niet.
 

hemi24

Forumguru
Afzonderlijke ramen een keer goed de beide eindstanden inleren en dan proberen met de afstandsbediening?
 

Skoda_Achterhoek

Senior Member
Mijn fabia 3 uit 2005 heeft elektrische ramen voor maar kan ook niet comfort sluiten, ook niet nadat ik de OBDeleven er aan gehangen heb.
 

Tees

Donateur
Volgens mij moet de comfortmodule die erin zit dit ondersteunen. Verbaast me trouwens wel dat er nog moderne Skodas zijn zonder, m'n F1c was bepaald geen luxe versie maar had het al wel. Toen nauwelijks gebruikt, maar bij m'n O2c gebruik ik t wel geregeld om even de boel open te zetten als t warm is.
 

jesse_s93

Donateur
Normaliter kan het enkel bij het bestuurdersraam, aangezien enkel dit raam de comfort module bevat. Ik begrijp dat in dit geval alle ramen een comfort module bevatten en dus zouden ook alle ramen met de afstandsbediening te openen moeten zijn. Dit is met VCDS/OBD11 in te stellen.

Zie onderstaand:

 

Skoda_Achterhoek

Senior Member
Volgens mij moet de comfortmodule die erin zit dit ondersteunen. Verbaast me trouwens wel dat er nog moderne Skodas zijn zonder, m'n F1c was bepaald geen luxe versie maar had het al wel. Toen nauwelijks gebruikt, maar bij m'n O2c gebruik ik t wel geregeld om even de boel open te zetten als t warm is.
Ideale functie inderdaad! :ot:Ik heb bij de Scala "Brazilian comfort close" ingeschakeld. Als ik de auto vergrendel na een rit met alle ramen open, sluiten ze volledig, met één druk op de knop (in plaats van vasthouden). En dit heb ik ook ingesteld voor mijn panoramadak-scherm. -->
 

Antera

Donateur
Is bouwjaar en module afhankelijk. De eerst versie konden het niet en later is dit aangepast. Vaak te herkennen aan de comfort opening en sluiting van je ramen met de knoppen. In principe moet er dan ook de menu optie aanwezig zijn om dit aan of uit te zetten namelijk de auto close functie kan dan ook aangezet worden.
 

AndreWoude

Nieuw lid
Is bouwjaar en module afhankelijk. De eerst versie konden het niet en later is dit aangepast. Vaak te herkennen aan de comfort opening en sluiting van je ramen met de knoppen. In principe moet er dan ook de menu optie aanwezig zijn om dit aan of uit te zetten namelijk de auto close functie kan dan ook aangezet worden.
De fabia van ons is van apr 2017. In het menu zie ik inderdaad die optie niet. Mijn vraag is dan of dat aangezet kan worden in de software. Alleen de bestuurdersdeur kan met 1 druk op de knop in de bestuurdersdeur volledig automatisch open en dicht. De overige deuren moet je de knop in de bestuurdersdeur vasthouden.
 

EdK

Forumguru
Denk dat je ook de JOY versie hebt nu ik 2017 ziet staan !
En met een 1,0 liter 3 cilinder in het vooronder ?
En een Amundsen Navi en stoelverarming in de voorstoelen ?
Bovenstaand heb ik namelijk ook in mijn Fab3 van 9-2017 !
En ook mijn bestuurders raam is alleen met ene tik geheel te openen en te sluiten
De andere 3 ramen is kwestie van de desbetreffende knop al de tijd ingedrukt houden tot hij de raamstand heeft bereikt die je wil bereiken.
En hiermee zal je moeten leren leven, dit komt omdat er bezuinigd is op de comfortmodule ! En is dus niet aan te passen !
En ook het ene raam die dus wel comfort module heeft die reageert niet op de afstandbediening om raam te sluiten of te openen....
En derhalve ook niet de luxe dat als het raam openstaat en het gaat regenen dat het raam in combinatie met de regensensor niet word gesloten !! ( die luxe had ik wel met de Yeti )
 

AndreWoude

Nieuw lid
Ik heb een monte carlo versie 1.2 110pk. Best veel opties zoals adaptive cruise control, panoramadak, amundsen navi, helaas geen stoelverwarming. Daarvoor moet ik met onze Karoq op pad, haha

Wij zijn gewend ( verwend?) om op afstand alle ramen te openen als de auto in de zon heeft gestaan. Is lekker zo even snel die ergste warmte eruit. En ja, als je toevallig al buiten staat met het raam open, is het makkelijk om te sluiten. Ik hoop dat de optie toch aan te zetten is, al is het maar op het ene bestuurdersportier.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

EdK

Forumguru
Zoals gezegd ben ik bang van niet !
Je zou @Antera nog kunnen appen , maar als die zegt dat het niet kan dan mag je er echt van uit gaan dat het echt niet gaat !
Of indien mogelijk dat je comfortmodules aanschaft en inbouwt en codeert , maar hierop kan antera je ook het antwoord geven.
Ikzelf heb me er al bij neergelegd in de jaren, en weet waar ik op moet letten de volgende keer als er weer een nieuwe wagen voor de deur komt
 

AndreWoude

Nieuw lid
Bedankt voor je reactie. @Antera had al gereageerd en ik heb hem nog een vraag gesteld. Ik wacht dat nog even af. Volgende week zijn we bij de dealer. Vragen het daar ook even, je weet maar nooit.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jesse_s93

Donateur
Bij een Fabia III uit 2017 (Drive uitvoering) was het mogelijk (enkel bestuurdersportier) om deze optie te activeren. De beperking van enkel het bestuurdersportiers was vanwege het feit dat dat het enige raam was waar de comfort module was ingebouwd. Als dat bij jou op alle ramen zit, zou ik niet weten waarom het niet moet lukken. Monte Carlo is standaard al een goed uitgerust model. Zoals @EdK hierboven al aangeeft, bij de dealer hoef je dat niet te proberen. @Antera of @Rainesh moeten je zeker verder kunnen helpen.
 

Antera

Donateur
De fabia van ons is van apr 2017. In het menu zie ik inderdaad die optie niet. Mijn vraag is dan of dat aangezet kan worden in de software. Alleen de bestuurdersdeur kan met 1 druk op de knop in de bestuurdersdeur volledig automatisch open en dicht. De overige deuren moet je de knop in de bestuurdersdeur vasthouden.

Als het goed is moet het kunnen.
 

AndreWoude

Nieuw lid
Als het goed is moet het kunnen.
Hallo Antera, de dealer heeft gekeken, maar kwam inderdaad tot de conclusie dat ik niet de juiste comfortmodule heb. Nu is de vraag: welke comfortmodule heb ik dan nodig en is deze zelf te vervangen? En moet ik ook de schakelaars is de bestuurderskant vervangen ( alle 4 met een automatisch open en dicht functie ipv nu alleen op de bestuurdersdeur). Ik zie wel 2e hands modules voor niet al te veel, maar ik vind verder weinig info. Voor de zekerheid: het is toch de module onder het stuur met de vele stekkers erin?
 
Bovenaan Onderaan