comboset in O2 RS met SoundSystem

Hallo allemaal,

Ik heb onlangs een RS Combi uit 2006 gekocht, deze wordt binnenkort aan mij geleverd. Hij is voorzien van een SoundSystem plaatje op de deurspeakers. Ik veronderstel dat deze optie er dus ook in zit.

Nu heb ik in mijn huidige auto (Mazda 323F fastbreak/station) een Alpine iDa X001 head-unit zitten (1DIN), deze is geoptimaliseerd voor iPod gebruik. Daaraan een losse vierkanaals versterker met subuitgang. Hierop aangesloten een compo-set van CDT en een 10" sub van CDT achterin. Al met al een set die qua speaker/versterkers vooral op kwaliteit gericht is en minder op sound-pressure als het ware. Dit alles professioneel ingebouwd.

Dilemma: de speakers in de O2 zullen mij nooit zo blij kunnen maken als wat ik nu heb. Maar heeft iemand ervaring met het inbouwen van een compo-set i.c.m. het SoundSystem ? Ik kan natuurlijk wel een midrange en tweeter inbouwen, maar wat doe je met de overige speakers in dit geval ? De Stream radio wil ik er hoogst waarschijnlijk uithalen t.g.v. de Alpine om weer van mijn iPod te kunnen genieten in de auto.

Zijn er ook mensen die (bijna) àlle speakers van het soundsystem hebben vervangen t.b.v. beter geluid ? Uiteraard heb ik er hier en daar op dit forum wat over gelezen, maar deze vraag is nog niet voorbij gekomen.

En weet iemand misschien een tekening/overzicht/schema van hoe het soundsystem in de auto opgesteld is ?

Ben benieuwd, nog een paar dagen en ik kan 'm ophalen... :super:
 

Ronnie

Forumguru
Wat ik ervan weet is dat de versterker (wss een Nokia) onder de rechter voorstoel zit, en dat het systeem alleen werkt met origineel VAG concern radio's(can-bus sturing)
Dus alles ombouwen wordt een tamelijk zware ingreep.......
 

Racer

Lid
@rsinair: misschien eerst even luisteren voordat je de boel gaat slopen? Het valt mij erg mee wat voor geluid erin zit!

NB. Is de iPad niet gewoon te koppelen met een ICE-link kabel (zoals bij mij de iPod)?

PS. Kan je wat meer vertellen over je RS? Was 'ie van iemand van het forum?

Racer
 
Hi,

Ik heb 'm via een garagebedrijf gekocht, dus geen idee of hij van een forumlid was. Ik schat in van niet. Ik heb met de proefrit al geluisterd, maar uiteraard ga ik eerst kijken of ik de geluidskwaliteit door instellingen kan verbeteren. Feit is dat voor mij het bedieningsgemak van de iDA X001 zo goed is, de geluidskwaliteit ook van goed niveau is dat ik mede op basis van de berichten hier op het forum, verwacht dat de Stream er niet tegenop zal kunnen. De ICE-link is mij bekend, maar daar heb ik destijds bewust niet voor gekozen, omdat ik met de Alpine 'direct' op m'n iPod scroll... snel en overzichtelijk. Toen ik de Alpine in 2006 kocht, was dat duidelijk beter dan een ICE oplossing.

Weet je... ik heb die Alpine natuurlijk al en verwacht dat het in combinatie met het composetje van CDT (en wellicht nog een kleine upgrade van andere speakers in de auto?) echt een betere soundstage gaat geven.

Begreep ik trouwens ergens goed dat als je de Stream eruit haalt, het audiosignaal van de parkeersensoren nog wel hoorbaar blijft ?

De RS is het bekende blauw, toch na twijfel verkozen boven zwart. Het is een 2006 met 18" combi, nog geen 80k gelopen, schuifkanteldak af-fabriek, SoundSystem dus haha... Voornemen is om als de centjes bij elkaar gespaard zijn er een chipje bij JD op los te laten. Hij rijdt fijn... maar het kan dus nòg fijner... :rockon:
 

Racer

Lid
O2 RS combi 2006 - racing blue

De RS is het bekende blauw, toch na twijfel verkozen boven zwart. Het is een 2006 met 18" combi, nog geen 80k gelopen, schuifkanteldak af-fabriek, SoundSystem dus haha... Voornemen is om als de centjes bij elkaar gespaard zijn er een chipje bij JD op los te laten. Hij rijdt fijn... maar het kan dus nòg fijner... :rockon:

Uit ervaring kan ik melden dat je een prima keus hebt gedaan, zowel de kleur, bouwjaar, uitvoering en de wielen.... Overigens kan ik je ook uit ervaring melden dat een maatwerkchip nog meer fun opleverd! Ik heb eerst 2 jaar standaard gereden, maar achteraf gezien had ik het eerder moeten doen ;)

Veel plezier met je nieuwe aanwinst trouwens!

Racer
 

Ralph

Lid
Gefeliciteerd met je mooie aanwinst!! Soundsystem is overigens met precisie uitgekozen voor deze auto, met de akoestiek van de auto in gedachten. Het geluid is daarom ook echt geweldig! Misschien dat een audiofiel kritischer is dan ik, maar persoonlijk zou ik heel blij zijn met dit syteem en je andere setje verkopen!! Dan gaat het sparen voor een chippie met downpipe +/- 280pk ook wat sneller ;))

Succes en veel veilige en plezierige kilometers toegewenst mede RS'r
 

Bakkertje

Forumguru
Het belangrijkste verschil tussen het normale systeem en het soundsysteem is dat het soundsysteem een 3 weg configuratie heeft in de voorportieren. (normaal een 16,5 cm compo set). Hier zijn ook vervangende setjes voor te krijgen, maar ik zou het persoonlijk eerst eens luisteren voordat je ermee aan de slag gaat. Het zal je waarschijnlijk verbazen!
 
Jullie hebben gelijk.

Vandaag m'n wagen opgehaald... en al ging het door de sneeuwbuien niet harder dan 30km/u, voelde me helemaal het heertje natuurlijk :530:

Met opzet ff paar cd's meegenomen om onderweg wat met het geluid te gaan stoeien. Het is een wereld van verschil met het radiogeluid uit de Stream zeg ! Op m'n Alpine klonk ook de radio gewoon strak, maar met de cd als bron klinkt het Soundsystem een heel stuk beter dan wanneer je op de radio aangewezen bent... :)

Ik ben geen doorgeslagen audiofiel, maar de nadruk ligt voor mij wel meer op geluidskwaliteit dan op geluidsvolume. Moet daarom zeggen dat ik de sub wat wollig vind klinken, niet zo strak en afgemeten als ik 'gewend was'... Bij iets hoger volume begon ook het rechterspeakertje bij de deurhendel wat te kraken, moet ik in de toekomst eens kijken wat ik daar eventueel mee zou kunnen doen.

Het was overigens wel mogelijk om qua balans links-rechts in te stellen, maar kon voor-achter niet vinden ? :confused: Misschien overheen gekeken ofzo, maar wellicht keek ik op de verkeerde plek ?

Voorlopig hou ik het eventjes zo met cd's. Ik wil daarna òf de Alpine gaan inbouwen of wellicht een andere 2DIN optie die ook een echt fijne iPod-interface heeft. Dat is voor mij gewoon het belangrijkst, ik wil nl uiteindelijk wel van die cd's in de auto af.

Iemand alvast tips op dit vlak ? Ik zie hier en daar wel eens wat moois in 2DIN full colour formaat, maar benieuwd naar gebruikerservaringen (ga ik ook naar zoeken op dit forum trouwens).

Ennehh... Ralph... chip+downpipe.. (wat kost die tostie ?) moet je dan ook de rest van de uitlaat aanpassen ? Een chip, al of niet op maat, staat sowieso op m'n wishlist, dus idd... even sparen haha...

De garage waar ik 'm gekocht heb, had 'm wel 95 afgetankt (half maar gelukkig) en ook tijdens de proefrit waarschijnlijk op 95 gereden. Ach... had toch geen referentie haha... dus vanaf nu gaan er lekker slokkies 98 in en mag hij laten zien wat hij waard is : )
 

Ralph

Lid
Als je hem laat tunen dan is het verschil tussen 95 en 98 helemaal groot.
Ben je er al uit bij wie je het laat doen en wanneer?
 
Ben ook benieuwd naar de performance van de auto als hij helemaal op 98 rijdt. Nu met een halve tank super wil het al lekker vooruit hoor, maar op 98 zou hij in z'n element moeten zijn. Het chippen wil ik zeer waarschijnlijk bij JD laten doen, ik hoor veel goede berichten over hen en dat moet je over het algemeen echt wel verdienen.

Een zijdelings vraagje:
M'n cruise control doet het niet, terwijl hij het bij de proefrit wel deed. Zou het kunnen dat ik ergens op een instelling of knopje heb gedrukt waardoor hij er nu af ligt ? Uiteraard staat het palletje bovenop de hendel op 'on'... :grin:
 

Rallye

Forumguru
Oudere versies van de cc-hendel wilden wel eens kapotgaan (veelal onder garantie vervangen, zoals bij mij, ook uit 2006).
 

Ronnie

Forumguru
Kan ook nog zijn dat de remlichtschakelaar of de koppelingsschakelaar een beetje defect is...... CC weigert dan ook.....
 
Thanks... ik ga er eens achteraan... wil vandaag toch bij de dealer even een schaal voor de kofferbak halen, misschien zijn ze bereid hier wat over te zeggen...
 
Bij de dealer langs geweest en ga binnenkort zeker even een checkje mbt de bovag-garantie laten doen. Ook cruise-control probleempje uitgelegd. Zou een schakelaar kunnen zijn die vervuild is. Met dit in gedachten tijdens de rit naar huis het knopje even iets nadrukkelijker ingedrukt... en de CC werkt gewoon weer... duss... :smirk:
 
Bijzonder... de vreugde was van korte duur. Ik ben nog aan het uitvogelen hoe het zit, maar kan het kloppen dat het inschakelen van de CC afhankelijk is van het toerental van de motor ? Mijn indruk is dat bij een te hoog toerental de CC niet wil inschakelen, terwijl het wel gaat als je een versnelling opschakelt. Dus geen schakelaarprobleem, maar iets met hoe e.e.a. kennelijk is afgeregeld ?

Op zich fascinerend, want ik kan hierover in de gebruiksaanwijzing niets terug vinden. Post dit maar even, omdat ik me kan voorstellen dat anderen hier ook tegenaan kunnen zijn gelopen.

Verders bevalt ie uitstekend !!
 
Vorderingen:

Onder Bovag-garantie nieuwe cruise-control hendel: probleem verholpen !

Helaas vandaag mijn Alpine professioneel willen laten inbouwen, met speciaal door Skoda geleverde inbouwset incl kabels.

Echter... geen sjoege van de versterker !

De versterker van het Soundsystem heeft blijkbaar een Can-bus signaal nodig om op te starten en het signaal door te geven aan de speakers in de deuren. Het signaal komt namelijk wel vanuit de Alpine aan bij de Soundsystem versterker.

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen ??

D.m.v. een high-low filter hebben we wel het signaal naar eigen versterker kunnen sturen die achterin is ingebouwd en die de subwooferkast aanstuurt. Dat scheelt al heel aardig in het diepere laag, maar helaas zit ik dus nog steeds met die Stream-radio in m'n auto terwijl ik mijn Alpine erin wil hebben.

M'n inbouwer is dit specifieke probleem nog niet eerder tegengekomen, kennelijk zijn mensen met een Soundsystem over het algemeen tevreden over hun apparatuur haha... : ) Ik niet dus : )

Een oplossing zou zijn om de Soundsystemversterker te vervangen voor mijn 4-kanaals versterker die nu de sub aanstuurt. Dan moeten echter de draden naar de speakers allemaal aangepast worden en moeten er passieve filters op, naar ik begreep omdat het een high-level signaal is wat van de Stream af komt, maar goed... daar heb ik niet echt kaas van gegeten. Met andere woorden: dan kan ik net zo goed een veel betere nieuwe 3-weg composet met filters in mijn auto zetten. Eigenlijk was ik dat niet van plan en hoop dus op een iets economischere oplossing.

Als iemand nog tips heeft hoe ik alsnog de Soundsystem-versterker kan laten opstarten zonder Stream/Canbus signaal, dan hoor ik dat heel graag. Wie ??
 

Bakkertje

Forumguru
Vervangende luidsprekers zijn altijd mogelijk natuurlijk, maar daar word je waarschijnlijk prijstechnisch niet echt blij van..
Even snel gegoogled en de volgende gevonden:

http://www.safensound.co.uk/focalfocal165vr3polyglass165mm3waycomponentset-p-751.html
http://auto_diversen.marktplaza.nl/speakers/Radical-Audio-3-weg-compo-set-AANBIEDING-10790503.htm
http://www.mbcaraudio.nl/165-cm/3427-hertz-hsk-1634.html

Wellicht dat je bij onderstaande partij iets kunt vinden om de versterker aan te sturen?
http://www.autosound.nl/aansluitmateriaal/canbus-overige-interfaces.html?p=5

Of even de man in onderstaande post een mailtje sturen:
http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?7176-S2-quot-Soundsystem-quot
 
Bovenaan Onderaan