Columbus vraagt om navigatie dvd

Beedeewee

Forumguru
Dag welgewaardeerde forum leden!

Ik kan sinds vorige week mijn navigatie niet meer gebruiken van mijn Columbus RNS510 nadat ik geprobeerd heb om een nieuwe versie te installeren.
Ik had V13 en wilde upgraden naar V15. Het leek in eerste instantie goed te gaan, maar na een tijdje gebeurde er niks meer. (Heb serieus lang gewacht en geluisterd, maar helaas)
Heb een harde reset gedaan, ben terug gegaan naar fabrieksinstellingen en heb meerdere dvd’s geprobeerd (nog bedankt @Pendragon ).
Net bij de dealer geweest en die wilde mij alleen een nieuwe V15 aansmeren a 150 euro. Heb gezegd dat ik nog even wil nadenken (lees forum raadplegen).

M’n dvd laser doet het nog wel, aangezien ik gewoon dvd’s kan afspelen.

Wie heeft er nog tips?
 

Spinal

Forumguru
Er is een manier om de navigatie update via een SD kaartje te installeren. Dat staat hier volgens mij ook ergens omschreven (of even zoeken via google) Mischien dat dat helpt
 

Kampie

Lid
Ik weet niet hoelang je gewacht hebt, maar ik heb ge-update naar v15 en ik vond het echt heel lang duren...zeker 3 uur is ie bezig geweest. Wellicht nog eens die v15 cd erin doen en opnieuw installeren? Succes iig
 

Beedeewee

Forumguru
Maar als ik die dvd erin doe krijg ik ook geen melding meer. Ook kan ik gewoon op de eject knop drukken waarna de dvd gewoon wordt uitgeworpen.
 

Kampie

Lid
Begint ie wel te lopen? Installeren? Volgens mij kun je altijd op de eject knop drukken. Stopt alleen de installatie mee. Hoe ben je aan die cd gekomen? Origineel of een mannetje?
 

Pendragon

Forumguru
Er is een manier om de navigatie update via een SD kaartje te installeren. Dat staat hier volgens mij ook ergens omschreven (of even zoeken via google) Mischien dat dat helpt

via SD kan wel, maar dan nog moet het begin met een CD, maar dat is een veel lastiger iets dan heel eenvoudig met de DVD updaten. Ik heb de RNS510 (oude versie) al zo vaak geupdate en altijd met die DVD's of DVD-DL disks en nooit problemen gehad. Ook eerder heb ik wel eens links gedeeld, maar dit heb ik nog niet eerder gezien, al helemaal niet dat na het plaatsen van de DVD hij de volgende keer om een DVD vraagt en ook geen navigatie meer laat zien. Normaal zou dit alleen kunnen wanneer de DVD al is begonnen met kopieren.
 

Spinal

Forumguru
@Pendragon ik heb het via jou link gedaan (gebrand op een DL DVD) en dat ging goed.
Normaal als hij het naar de HDD aan het kopiëren is en je drukt op eject krijg je het percentage wat al gekopieerd is te zien met de vraag of je echt de DVD eruit wil hebben (de installatie wordt dan ongedaan gemaakt).
Bij mij is de installatie dus gelukt maar als ik hem nu erin stop gebeurd er ook niks, ook geen melding dat het al geinstalleerd is.
Als ik een DVD met een oude versie erin stop vraagt hij wel of ik die wil kopiëren. Je zou dus kunnen proberen of hij V14 of V13 wel pakt en daarna weer V15 proberen.
 

Pendragon

Forumguru
@Pendragon ik heb het via jou link gedaan (gebrand op een DL DVD) en dat ging goed.
Normaal als hij het naar de HDD aan het kopiëren is en je drukt op eject krijg je het percentage wat al gekopieerd is te zien met de vraag of je echt de DVD eruit wil hebben (de installatie wordt dan ongedaan gemaakt).
Bij mij is de installatie dus gelukt maar als ik hem nu erin stop gebeurd er ook niks, ook geen melding dat het al geinstalleerd is.
Als ik een DVD met een oude versie erin stop vraagt hij wel of ik die wil kopiëren. Je zou dus kunnen proberen of hij V14 of V13 wel pakt en daarna weer V15 proberen.

Precies zo is het, daarom snap ik ook niet dat hij nu zijn hele navigatie kwijt is. Bij een halve kopie of bijvoorbeeld bij het op eject drukken wordt de kopie actie afgebroken (je krijg die waarschuwing ook). Dat je nu niks meer krijgt als je de DVD erin stop met dezelfde versie is normaal. Alleen bij een hogeren of lagere versie krijg je een melding wat je ermee wilt doen. Mooi dat het bij jou wel is gelukt ;)
 

Spinal

Forumguru
Ik zou bijna denken dat bij @Beedeewee de partitie die bestemd is voor de navigatie software te klein is en dat hij daarop vastloopt. Maar theoretisch kan dat niet. Als je de 3 partitie indeling hebt is dat ruim voldoende voor de kaarten van V15

EDIT: V13 heeft wel gewerkt dus mijn verhaal klopt niet

Ik zou idd V13 eens proberen of dat lukt
 

Beedeewee

Forumguru
Hij doet het weer!!

Helaas werkte het niet met de oude V13 dvd. Die melding ‘voer navigatie dvd in’ bleef voorstaan. Ben toen maar via de instellingen terug gegaan naar de fabrieksinstellingen, inclusief harde schijf wissen.
Daarna de V15 erin gedaan en hoppa, het installeren begon meteen.
Bedankt voor het meedenken allemaal!! :thumbsup:
 
Hoe lang duurt dat installeren eigenlijk? Ik ben nu al 2 uur bezig denk ik. Omdat ik het eerst een uur zonder draaiende motor heb gedaan, begon ik al wat te stressen. Vervolgens gestart (hopelijk geen effect op installatieproces) en een eindje gaan rijden. Nu tweede uur voorbij, maar het lijkt nog nergens op. Geen voortgangsbalkje waarop je kunt zien hoe ver ie is, lekker handig ook

Verstuurd vanaf mijn POCOPHONE F1 met Tapatalk
 
Ik denk, ik ben het wachten beu dus drukte op de eject button. De DVD werd uitgeworpen zonder melding dat ie nog aan het installeren was. Zonder DVD kan ik gewoon een nieuwe bestemming kiezen. Als ik de DVD er weer in stop, krijg ik geen installatie melding meer. Waar kan ik controleren of de update goed is gegaan of welke versie ik geïnstalleerd heb staan?

Verstuurd vanaf mijn POCOPHONE F1 met Tapatalk
 
Bovenaan Onderaan