Columbus Columbus updaten?

Ik heb mijn Octavia vorige week opgepikt en ben nu door de menu's van het infotainment aan het klikken. Wat me al opviel bij het naar huis rijden: de kaarten lopen enorm achter. Niet erg, want CarPlay is voor mij veel handiger, maar er ging wel meteen iets knagen: wat loopt er nog meer achter? Dus vandaag tijd gehad om even te kijken.

IMG_3662.png
IMG_3665.png
IMG_3666.png

Ik heb net geprobeerd de navigatie te updaten met de laatste bestanden, maar daar geeft hij een foutmelding op. Bij het insteken van de SD krijg ik wel te zien dat er een update is, maar bij het updaten blijft hij heel lang zoeken en vindt uiteindelijk niks.

Op zich gaat het me ook niet om de navigatie, maar ik zou wel het liefst alles updaten. Wat is de laatst beschikbare firmware versie voor MIB2.5 en waar kan ik dat erop laten zetten? Wat zijn de kosten voor zoiets? Liefst doe ik het zelf, dus tips zijn ook welkom!

@Antera en @Rainesh ik zie jullie namen langskomen in topics over updates, misschien iets waar jullie me mee kunnen helpen?
 

Bijlagen

  • IMG_3665.png
    IMG_3665.png
    140,4 KB · Weergaven: 9
Laatst bewerkt:
Zeker. De SD wordt ook gewoon gelezen en er is een melding dat een update beschikbaar is, maar via het service menu zie ik een hoop ERR. Maar die NAV was eigenlijk bijzaak, ik wil vooral het scherm naar de laatste versie krijgen.

Gisteren de eerstvolgende update voor mijn Columbus model op een SD gezet. De update procedure lijkt niet ingewikkeld, alleen kan ik niet de 5F aanpassen met mijn domme obd2 scanner. Voordat ik daaraan ga beginnen moet ik op zoek naar iemand met een VCDS of OBDEleven inde buurt van Amersfoort.
 

EdK

Forumguru
Zou zeggen rij naar DenHaag naar @Rainesh , die heeft het gevraagde en heeft redelijk veel kennis van de mediaunits in diverse VAG wagens met de desbetreffende firmware / software
 

Rainesh

Forumguru
Zowel je software als kaarten lopen achter. Laatste versie is 1440.

Stuur me een berichtje, dan kan ik je wel mee helpen. Overigens met 1440 wordt je hele systeem stuk sneller
 
1440 staat er nu op met dank aan @Rainesh ! Echt veel sneller.

Ik hoopte nu de kaarten te kunnen updaten, maar blijf daar ERR zien. Zie iemand aan de foto’s wat er aan de hand is?

image0.jpeg
image1.jpeg
image3.jpeg
image4.jpeg
 

EdK

Forumguru
Dat maakte toch niets meer uit @hemi24 ??
Althans dit word door meerdere leden hier beweerd in meerdere topics ! :koffie:
:pieker:
 

Herzog Jan

Forumguru
Even tussendoor:
Ik heb bij systeeminformatie 'software 0836' staan, terwijl ik zo'n 2 weken geleden een update erop gezet heb.
Of heb ik een denkfout gemaakt ?
 

Rainesh

Forumguru
1440 staat er nu op met dank aan @Rainesh ! Echt veel sneller.

Ik hoopte nu de kaarten te kunnen updaten, maar blijf daar ERR zien...
Beide mappen (mib1 en mib2) naar een fat32 geformatteerd SD kaartje toe gekopieerd? Volledige kaart moet op sd namelijk staan en niet deels.


@Herzog Jan kun je even je softwareversie hier posten. Even een foto ervan graag. Je hebt waarschijnlijk je kaarten geupdate en niet je systeem software zelf.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Al geprobeerd het “lock” schuifje op de SD kaart in de andere positie te zetten?
Oh man, ik dacht even dat het zo stom zou kunnen zijn. Maar het lijkt niet uit te maken (2 verschillende kaartjes geprobeerd).

Ik heb dus net wel een update van de firmware via een klein kaartje gedaan, FAT32, maar deze nav update is te groot voor een 32GB kaartje. Dus daarvoor heb ik de update op een exFAT 64GB staan. Ik kan het me niet voorstellen, maar kan dat problemen geven? Dan zou ik verwachten dat het kaartje helemaal niet gelezen zou kunnen worden, maar er wordt wel een navdb update herkent.

Beide mappen (mib1 en mib2) naar een fat32 geformatteerd SD kaartje toe gekopieerd? Volledige kaart moet op sd namelijk staan en niet deels.
hmmm, de Skoda update site raadt exFAT aan ivm de grootte van de update. Is dat niet goed?
 
Ik heb het gewoon niet goed gelezen, dom. Ik zoek het net opnieuw op en zie staan dat 64GB nodig kan zijn, maar helemaal niks over exFAT. Dat heb ik er gewoon lekker handig zelf bij bedacht :banghead:

Morgen ga ik het met een frisse kop weer eens opnieuw proberen, dank in ieder geval voor het meedenken!
 
Nieuwe dag, frisse blik…. maar geen succes. FAT32 op de SD leverde niks op en vanmorgen heb ik het ook nog even geprobeerd met een externe HDD via USB, maar in alle gevallen ziet het er hetzelfde uit. Het is toch niet zo dat er nog extra bestanden nodig zijn die alleen op de originele SD staan? Die heb ik namelijk niet. Vraag me ook af of ik een tussenversie zou moeten hebben, alles loopt namelijk 5 jaar achter.
 
En een mooie update! Na wat zoeken kwam ik dit topic tegen:

CleanMyDrive 2 geïnstalleerd en op de SD losgelaten, et voilà! De auto staat nu voor de deur de updates te installeren.

Dank iedereen voor het meedenken! Voor de toekomstige zoeker: Columbus maps update ERR F
 

hemi24

Forumguru
@frusty : had even gezegd dat je met een Mac probeerde om bestanden op een SD kaart te zetten, dan had je het antwoord veel eerder kunnen hebben..!

In de handleiding van VW voor het updaten staat deze info inderdaad genoemd…
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan