Columbus Columbus Software update h43 software 0930, volume probleem.

WiiWii

Nieuw lid
Beste allemaal.
Afgelopen donderdag een software update van mijn columbus navigatie gehad. Ik had een storing dat de columbus een keer was uitgevallen. volgens de dealer was er een software update verkrijgbaar.na de update kan ik de radio niet meer hard zetten. Ook de telefoon kan niet harder.
Het gaat om de nieuwe Octavia sept. 2014
Columbus gegevens
Onderdeel apparaatnummer 5e0035043c
Hardware h43
Software 0390 ( was 0360 )
Reeds gebeld met de dealer en er waren meer klachten.
Is het mogelijk om de oude versie weer terug te zetten?
 

Monteurtje

Forumguru
Nee oude versie kun je niet terug zetten. Heel vervelend. Maar het grappige is dat die update ook bedoeld is voor klachten met betrekking tot volumeregeling of helemaal geen geluid.
Tegenwoordig moet je bij elke vage storing die ontstaan na vervanging van regelapparaat of update, de accu loskoppelen en wachten. Accu weer aansluiten en half uur wachten zodat de auto weer in rust komt. Dan werkt het vaak weer.
 

WiiWii

Nieuw lid
Bedankt voor je reactie, maar eigenlijk is het toch te gek, dat ze een update maken welke nog niet goed is. Er zou volgens de dealer een vervolg op komen, dus afwachten maar.
 

AndreM

Forumguru
Helaas zijn er updates die niet helemaal jofel zijn.
Ik heb vaak genoeg met mijn werk meegemaakt dat er een special firmware was en dan verwacht je dat het ook in de nieuwere versies verwerkt zit, nou mooi niet dus.
Of er fouten in zitten waardoor iets niet goed functioneerd.

Maar wat ik wel raar vind is dat je het niet de oude versie terug kan zetten.
Of is het misschien de dealer die het niet aandurft? ;)
 

WiiWii

Nieuw lid
Ik denk dat de dealer kosten wil besparen.
Oude systeem terug zetten en dan weer de juiste aangepaste versie terug plaatsen is ook weer 3 uur werkplaats.
 

BKE

Nieuw lid
Ik had hetzelfde probleem. Dealer wist van nix.
Maar wanneer je het systeem uitschakelt en dan de knop blijft vast houden (bij mij ongeveer 20s) en je laat de knop weer los, start het systeem weer op. Nu is je volumeregeling weer Ok.
 

BKE

Nieuw lid
Hmm. Vanmorgen wederom weinig volume..
Krijg m ook niet gerest... Toch maar terug naar de dealer.
 

mlmc2

Nieuw lid
Bij mij hetzelfde probleem. Vorige week heeft auto een beurt gehad waarbij de software een update heeft gehad. Kom er dit weekend achter dat de navigatiespraak niet meer werkt. Verkorte- of uitgebreide spraakondersteuning, krijg e.e.a. niet werkend. Heb ook al de truc geprobeerd door de uit-knop laner in te houden dat het systeem restart, maar dit werkt niet.
We gaan dus maar terug naar de dealer, kijken wat hij er mee kan....................................
 

BKE

Nieuw lid
Het blijkt dat met de update er een kans is dat de (losse) volume/geluid regel module kan crashen. ... Deze wordt bij mijn octavia vervangen ( onder garantie. ..kosten:€3000.-)
 

AndreM

Forumguru
euhm???? :shocked:

maw: een nieuwe columbus dus eigenlijk??

Duur ding als de Columbus 1100 euro kost, vette winst voor de dealer.
Of is het een speciale met een goud randje? :tegek:

Maar ff wat anders!
Met de laatste update van de Amundsen versie 45 (november2014) werkt voice command ook niet.
Er mist namelijk een bestandje die zorgt voor de Voice command.
Toen ik het bij de dealer melde, wist deze namelijk ook van niets.
Conclusie: de dealers worden slecht geïnformeerd blijkbaar.

Het probleem was overigens simpel op te lossen door het bestandje vde uit de oude versie te halen en in de nieuwe versie te plakken.
 
Laatst bewerkt:

Noord26

Forumguru
Duur ding als de Columbus 1100 euro kost, vette winst voor de dealer.
Of is het een speciale met een goud randje? :tegek:


De Columbus zoals vanaf 2008 ongeveer kost bij de dealer €2425,-.

@Peter-036: het nieuwere type kan zo maar eens duurder zijn hoor; omdat die uit 2 delen bestaat (gedeeltelijk in het dashboardkastje ingebouwd). Ook zit bij die prijs geen arbeidsloon inbegrepen voor het inbouwen.
 

Octavia32

Forumguru
De Columbus zoals vanaf 2008 ongeveer kost bij de dealer €2425,-.

@Peter-036: het nieuwere type kan zo maar eens duurder zijn hoor; omdat die uit 2 delen bestaat (gedeeltelijk in het dashboardkastje ingebouwd). Ook zit bij die prijs geen arbeidsloon inbegrepen voor het inbouwen.
Arbeidsloon voor inbouwen moet niet gekker worden, zo'n columbus swap je in 20 minuten. Ik denk zelfs dat het sneller kan.
 

Noord26

Forumguru
Arbeidsloon voor inbouwen moet niet gekker worden, zo'n columbus swap je in 20 minuten. Ik denk zelfs dat het sneller kan.

Ik vermeld alleen wat er in de prijslijsten staat. Onderaan staat excl inbouwkosten. Kunnen ze toch mooi duidelijk maken dat een mooie ronde €2500,- all-in is.


:deuk:

Als het aan mij ligt kwam er geen Columbus meer in. Maar een Zenec. Incl DAB+ en inbouw €1100,-. Maar goed, de verzekering wil alleen origineel vergoeden, daar betalen we volgens hun ook premie voor: alleen origineel materiaal.
 

CDK

Forumguru
de verzekering wil alleen origineel vergoeden, daar betalen we volgens hun ook premie voor: alleen origineel materiaal.
Eigenlijk is dat maar goed ook natuurlijk, stel je voor dat ze zelf zeggen van "je kan een Zenec krijgen en that's it" dan zou je ook denken WTF betaal ik hier nu m'n premie voor! :D
 

Noord26

Forumguru
Eigenlijk is dat maar goed ook natuurlijk, stel je voor dat ze zelf zeggen van "je kan een Zenec krijgen en that's it" dan zou je ook denken WTF betaal ik hier nu m'n premie voor! :D

Zo kun je het ook bekijken, maar het gaat iets verder. Zo zouden wij niets vergoed krijgen als je bijvoorbeeld een ander onderstel (waar bij de vorige schade een nieuwe veerpoot onder is gegaan) hebt wat niet origineel is, of een ander merk navigatie. Mits door gegeven aan de verzekeraar dat je afwijkt van origineel. Of after-market beter is als origineel is niet van toepassing op dat moment.

Het verschil per verzekeraar hoe dat geregeld is. :arghh:

@Corné de Kluijver, heb je al eens de kleine lettertje van jou verzekeraar door genomen? Inmiddels de ervaring rijker dat ze zo maar eens vriendelijk, doch zeer dringend, daar naar toe kunnen verwijzen met een behoorlijk aangepaste auto. :troost:
 

auriga

Forumguru
Die 1100 euro voor de Columbus is de meerprijs t.o.v de Amundsen. De nieuwprijs zal dus ong. de som van die twee zijn...
 
Bovenaan Onderaan