Columbus octIII fl 2017, geen Dap?

Sjoda Octaaf

Actief lid
Dan zou ik de harddisk eruit moeten halen om te zien aan de kabels?
Scherm laat ik voor het is zitten.
Ik keek op internet naar onderdeelnr. Bij het servicemenu onderdeelnr: 565035020E
Dan kwam bij B.skoda forum en inet.
Columbus MIB2.5 unit 565035020x (with DAB, with regular Bluetooth, without LTE Modem)
Er zou een mogelijkheid zijn voor Dab op de radio.
Ik wacht eerst even wat de skodadealer zegt als ik 8juli er ben voor kleine reparatie.
 

Sjoda Octaaf

Actief lid
Helaas gezegd door de skoda dealer in Almere dat er geen functie dab op zit. En niet geactiveerd kan worden.
Ik zal binnenkort kijken bij de harddisk of er aansluiting ervoor is. En evt. Wat nodig is om het te realiseren.
 

fanSkoda-VW

Donateur
In m'n Scala uit nov 2019 is DAB+ gecombineerd met de FM. Is er DAB ontvangst dan wordt automatisch overgeschakeld naar FM en terug.
Vreemd dat dat niet in een Octavia zou zitten, maakt 2 jaar dan zo veel verschil?

Grtss
 

fanSkoda-VW

Donateur
@hemi24 klopt. Ik ben er net achter gekomen dat in de Citroën C3 van m'n vriendin dit ook niet zit. Ook hier heeft de verkoper er niet de aandacht op gevestigd. Ze mist nu radio 5, die is alleen via DAB+.
Stomme verkopers!

Grtssss
 

fanSkoda-VW

Donateur
Ik verwacht van een verkoper dat hij mijn vriendin vertelde over de optie, en ook dat zeker op termijn FM er uit zou gaan. Je moet weten wat je kan verkopen en er nooit van uit gaan dat een klant óók die kennis bezit. Zeker omdat toen ze de auto kocht er ook nog geen sprake was van digitale radio in de huiskamer nu Ziggo de analoge ontvangst recent heeft uitgeschakeld. Dus DAB+ was toen nog redelijk onbekend.

Grtssss
 

Tees

Donateur
Tsja, júíst als het nog niet zo bekend is en dus mainstream lijkt het me dat een verkoper er weinig aan heeft in dat te vermelden. Of wil je dat ie ook vermeldt dat er geen ionisatie-luchtreinigingssysteen in zit?
 

EdK

Forumguru
Tsja dan zal die auto van je vriendin wel al aan vervanging toe zijn ???
Want DAB+ word al een kleine 10 jaar verkocht en was er al wel een artikel ergens over te lezen.
Heb 11 jaar terug het zelf al in me wagen ingebouwd (Yeti) toen ik de Zenec Navi module ging inbouwen.
Dus om nu te zeggen dat het aan een verkoper ligt ????
De mens mag zich zelf ook wel wat inlezen wat er aan opties in een wagen is te verkrijgen , maar dat lijkt wel steeds minder te worden heden ten dagen... ! En dan niet alleen met auto's
 

Sjoda Octaaf

Actief lid
Van nieuwe auto weten ze alles. Dan is het van aanvinken in de lijst van de verkopers achter hun pc.
Maar ingeruild auto's weten ze ook niet wat ze binnen krijgen.
Duurt te lang voor vooronderzoek en kost tijd en geld.
Auto moet zo kort mogelijk in de winkel staan, ze moeten hun verkooptargets halen. Tja dan kunnen ze ook een foutje maken. Maar ze vrijplijte zichzelf ook in het verkoopcontract. Met kleine lettertjes.

Ik kon evt. Beroepen op de 14dagen bedenktijd toen ik de auto had.
Gezien ik toch gebreken constateerde en de auto niet naar waarde is verkocht aan mij.

Had ik de wagen teruggeven? wat nu halfleder bekleding, vooruitverwarming, acc, panoramadak, 150pk, trekhaak en Android. Omdat ie geen dab heeft? Mwa...nee.
Zelf merk ik bij lange ritten Spotify en flitsmeister aan heb.
En bij stadsritjes de radio.

FM in Nederland blijft verlopig nog tot 2025.
Andere landen om ons heen als België en Duitsland halen eerder fm uit de lucht.
 

Fabia 123

Forumguru
In Nederland is al eerder besloten dat de FM tot minimaal 2030 blijft bestaan. In België minimaal 2028 er Duitsland minimaal 2029.
Volgens mij is in geen van die landen al besloten wanneer de FM stopt.
Er circuleren ook berichten dat de FM in 2020 zou stoppen, dat was dus onzin. Er zijn nog steeds radiostations die alleen op de FM zitten of alleen op DAB+ Dus op dit moment is het handig om beide te hebben.
 

fanSkoda-VW

Donateur
@EdK ik schreef:"vriendin"..... Vaker zijn vrouwen minder geïnteresseerd in techniek, toch? Uitzonderingen daargelaten. Dus dan mag een verkoper toch écht wel de aandacht daarop vestigen. Ook om reden dat een auto vele jaren mee gaat.

Nu is elektrisch de mode, en hybride. Ik verwacht van de verkoper dat hij mij haarfijn de verschillen, de plussen en minnen kan uitleggen. En ook hun eventuele app.

Dat kon de verkoper waar ik m'n mild hybrid Hyundai besteld heb. Daardoor kregen m'n dochter en ik het nodige vertrouwen om de handtekening te zetten.
Eén Skoda minder in de familie.

Grtss
 

EdK

Forumguru
Vaker zijn vrouwen minder geïnteresseerd in techniek, toch?
Nou weet niet, menige vrouw hier in mijn kennissenkring die wel degelijk geïntresseerd zijn in techniek.
Maar je haalt geen pak melk van een euro uit de super als je een wagen aanschaft, maar je praat toch over serieus geld.
En dan lijkt t mij of je nu vrouw of man bent dat je een vragenlijstje hebt , maw dat je je van tevoren verdiept in de aanschaf waar je serieus geld voor neer gaat leggen.
Dus om de gehel schuld bij een verkoper in dit geval te leggen...... ja ik vind het beetje kort door de bocht.
Je mag er zelf ook wel wat tijd in steken....
Maar goed hier denken we blijkbaar verschillend over.....:lezen:
 

Sjoda Octaaf

Actief lid
Wellicht Vag shop bestellen de dab module. Als de functies erbij opzitten. Aan de serienr.type multimedia systeem zou de mogelijkheid zijn dat het aanwezig is alleen niet geactiveerd is.
 

Rallye

Forumguru
@fanSkoda Pas als jij zegt dat het belangrijk voor je is, zal een verkoper dat weten. Het is dus vooral jouw voorbereiding die dit bepaalt.
 
Laatst bewerkt:

fanSkoda-VW

Donateur
@Rallye je hebt volkomen gelijk. Maar zelfs ik die veel over technische dingen leest en volgt ben écht niet meer van alle mogelijkheden op de hoogte. De ontwikkeling gaan razend snel. Nu zijn ze bezig met een nieuwe electroliet voor accu's. Groter temperatuur bereik, meer capaciteit, etc. Dus als ik straks een EV auto wil kopen moet ik van alle mogelijke accutechnieken op de hoogte zijn om m'n keuze te bepalen? Dat red ik echt niet.

Grtssss
 

hemi24

Forumguru
Volgens mij krijg je in een auto maar één type accu, dus daar heb je weinig keus…
Rest is voornamelijk verkooppraat!
 

Rallye

Forumguru
Toch is dat de manier om het te doen als je een bepaalde accessoire echt wilt. Zeker bij zaken die niet dagelijks met de verkoper besproken worden (of misschien toch: waarvan hij weet dat ze in het nadeel zijn van de auto die hij je wil verkopen) moet het van jou komen. Voor de meeste mensen is het ontbreken van DAB (nog) geen punt. Nice to have in plaats van need to have. Dus zal een verkoper daar niet zelf over beginnen. In Noorwegen zal dat anders zijn.

Ook voor elektro-auto’s geldt dat. De Tesla model 3 wordt geleverd met verschillende soorten batterijen, afhankelijk van het land waarin hij is gebouwd. Wil je dus per sé een batterij van een bepaald type, dan is het aan jou om dat aan te geven. Begin jij er niet over, dan zal de verkoper dat ook niet doen.

Betekent dat extra werk voor jou? Ja. Is dat gek? Nee, voor mij niet. Je koopt per slot van rekening geen pakje boter en bij DAB gaat het niet om een enorm belangrijk onderdeel van de auto. De keuze benzine of diesel, of vijfdeurs of station wordt wel besproken. DAB nog niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

SuperBeeb

Forumguru
Sjoda kocht een auto waarvan werd gezegd dat ie DAB had. Zat er niet in, dus voldoet niet aan de beschrijving. Lijkt me geen reden voor ontbinding koop, tenzij koper nadrukkelijk heeft gezegd dat hij DAB wil. En teruggeven was een optie.
De Citroenverkoper hierboven heeft er niet actief op gewezen bij verkoop. Als t een nieuwe auto was, had je t zelf ook in de optielijst kunnen zien. Bij een tweedehands kan ik me goed voorstellen dat verkoper niet actief naar DAB verwijst. Nu FM nog best lang blijft bestaan, maakt t ontbreken van DAB de auto niet opeens minder bruikbaar. Hangt ook af van de leeftijd van de Citroën ttv de koop. Mocht je verwachten dat er DAB in zat.
 
Bovenaan Onderaan