Columbus octIII fl 2017, geen Dap?

Sjoda Octaaf

Actief lid
Goedendag,

Na 3 dagen de auto in bezit hebben, gekocht bij een lease maatschappij stond in de optielijst daB+.
Nou zie ik vandaag dat er geen daB+ heb op het columbus sys.⁸inch touchscreen, dan er zou toch een daB venster/tab voor fm moeten zitten bij radio? Als ik het boekje mag lezen.
Is dit nog achteraf nog installeren?
Of zou Android auto voor toekomst voldoen?
En was het toen in 2017 ook steeds als optie erbij?

Verder is het een fijne auto met genoeg andere optie, om de auto terugbrengen of ontbinden ivm "geen daB" hoeft nou ook niet.
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Dacht dat het destijds een optie was met een meerprijs van 100 euro.

Het is trouwens ook DAB+ (Met de B van broadcasting)…
 

Cordoba

Forumguru
Een dap plus heeft volgens mij geen display:
iu
 

Sjoda Octaaf

Actief lid
Haha.. crap. Letter verkeerd. Of ander forum onderwerp opeens. Maar die dap ligt klaar voor detailing op een goede dag.
Maar DaB zou gewoon in het schermvenster aanwezig moeten staan in menu radio? Dan is het duidelijk geen daB aanwezig is.
 

Cordoba

Forumguru
Ik zou het in elk geval aankaarten bij de verkopende partij, en kijken of je een korting kunt krijgen, of bijvoorbeeld een externe DAB-tuner.
Als je wel een USB-aansluiting hebt, kun je een externe DAB-tuner daarop aansluiten, en die vanaf de originele radio bedienen alsof er een CD-wisselaar is aangesloten. De zender die je hebt gekozen zie je dan op je normale audiodisplay, en door vorige/volgende te kiezen kun je van DAB-zender wisselen.

Voorbeeld.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Sommige radio's hebben wel DAB+ ingebouwd, maar is het niet geactiveerd. Of dat voor jouw model ook geldt weet ik niet, goede kans dat @Rainesh daar meer van weet.

Dan moet je trouwens nog wel een aparte DAB+ antenne/versterker inbouwen.
 
Laatst bewerkt:

Sjoda Octaaf

Actief lid
Al diverse tabbladen ingekeken, maar kan geen DaB menu vinden. Niet radio in lijst/band/setup in radio.

Als het niet erop zit zal ik nog even erachteraan bij de verkoopmaatschapij.
Maar denk zelf weinig bot vangt daar.
Nu met smartlink/andriod zal ik niet 123 missen.
 

Bijlagen

  • 20220606_095547.jpg
    20220606_095547.jpg
    309 KB · Weergaven: 36

EdK

Forumguru
een optie was met een meerprijs van 100 euro.
Klopt maar wel afhankelijk welk type Skoda je had
Maar begon inderdaad met een 100 eurie meerprijs als optie die dan aangevinkt moest worden.
Prijs werd met de jaren wel steeds hoger en sinds enkele jaren is DAB+ standaard ingebouwd.
En met de toekomst voor ogen dat we binnen afzienbare tijd het FM signaal gaan verliezen in de ether, behoort een beetje autobouwer dit nu gewoon standaard in te bouwen.

En DAB /FM en AM is gewoon in radio venster onder band in te stellen MITS DAB+ is ingebouwd....
 

EdK

Forumguru
Dat kan @hemi24 maar weet dat ze uiteindelijk als optie wel duurder werden wat ik op zich al belachlijk vonden want we hadden chippies in overvloed toendertijd.....
 

Cordoba

Forumguru
Of FM echt gaat verdwijnen is maar de vraag, dat zei men 40-50 jaar terug ook van de middengolf, maar die is er nog steeds, al wordt ie niet zoveel meer gebruikt in West-Europa.
 

EdK

Forumguru
AM heb ik nooit geluisterd en had wat mij betreft nooit in me radio's ingebouwd hoeven worden.
En van mij mag FM gewoon blijven, want het geluid is een stuk warmer dan het kille digitale geluid.
En lijkt wel de laatste tijd of het signaal van DAB wat problemen heeft, heb met zenders van commerciële zenders vaak dat ze compleet wegvallen....

en wat de prijsverhogingen @Rallye , het is wat me op bepaald moment is opgevallen, en zou het je graag laten zien maar ja de websites zijn met de tijd weer veranderd en de prijzen van alle wagens ook....
 

Sjoda Octaaf

Actief lid
Ik zou het in elk geval aankaarten bij de verkopende partij, en kijken of je een korting kunt krijgen, of bijvoorbeeld een externe DAB-tuner.
Als je wel een USB-aansluiting hebt, kun je een externe DAB-tuner daarop aansluiten, en die vanaf de originele radio bedienen alsof er een CD-wisselaar is aangesloten. De zender die je hebt gekozen zie je dan op je normale audiodisplay, en door vorige/volgende te kiezen kun je van DAB-zender wisselen.

Voorbeeld.
Vandaag reactie gehad van de verkopende partij... helaas schuilen ze zich achter de kleine regeltjes met een * ondervoorbehoud gedrukt.
Auto gaat nog naar een skoda dealer voor een klein reparatie onder garantie. Vraag daar of het nog mogelijk is de DAB-tuner activeren is als het voorbereid erin ligt.
 

1983jeroen

Forumguru
Je kunt de radio unit in het dashboardkastje eens er uit trekken en kijken of er een Dab+ antenne aangesloten is.

Mijne uit 2017 heeft het wel. Weet alleen niet uit m'n hoofd hoe je kiest tussen FM en Dab
 
Bovenaan Onderaan