Columbus MIB navigatieprobleem

Hallo,

Dag 1 van nieuwe Skoda en Navigatie is al vastgelopen. Ik krijg de volgende melding:

"navigatiebestanden in het infotainment systeem zijn ongeldig"

Dealer zegt dat dit op te lossen is met een SW update. Dit konden ze echter niet meteen doen. Iemand enig idee waar en of ik de laatste SW/Firmware voor Columbus MIB kan dowloaden?

Als ik me niet vergis kan dit gewoon via SD kaart worden uitgevoerd.
 
Hi ertromp.

Die was ik ondertussen aan het downloaden. had wel het idee dat het niet zozeer het kaartmateriaal was, meer een firmware SW dingetje van de Columbus zelf.

Anyway, nog 1 minuutje en dan is hij binnen en kijk ik of dit werkt...
 
heb het geprobeerd.... Lijkt toch aan de software te liggen aangezien hij de kaart niet eens wil pakken.... Hij zegt als ik de sd kaart erin stop software update en daar houd het mee op.....
 
Hoi MartijnA,

ter hulp, heb je bij het copiëren van de bestanden uit de Zip file ook het XML bestand op de SD kaart gezet? dat is bij mij bij een update eens misgegaan waarbij het systeem dus geen update vindt (die info voor het systeem staat in dat bestand).
Wellicht helpt je dit?

heb zelf enige maanden geleden ook een probleem gehad tijdens rijden en navigeren met de Columbus, ergens midden in Frankrijk in de binnenlanden hield ie er spontaan mee op, met een zwart scherm als gevolgd. Radio, Media (vanaf SD) en telefoon werkte nog wel. Enige soelaas was om de zekering te verwijderen en terugplaatsen, sindsdien geen probleem meer mee gehad. Wel nog met de dealer overlegd, die had het in eerste instantie ook over een SW update (geen kaart update) maar is daar bij een nader bezoek toch op teruggekomen (er zijn geen meldingen in het systeem van PON).. Heb wel twee keer een kaart update uitgevoerd inmiddels..

succes met het vervolg..
 
Even een update....

we zijn nu 2 weken verder, en het probleem is nog steeds niet opgelost.

De auto is ondertussen al terug geweest bij de dealer maar die konden het probleem ook niet oplossen.

De vraag is nu aan de importeur voorgelegd, dus we kunnen nu gaan wachten op het antwoord van hen. Het ziet er in ieder geval niet naar uit dat het probleem binnen korte termijn is opgelost.

ik kan niet zeggen dat ik onder de indruk ben van de service, en het spreekt voor zich dat ik ook mijn twijfels heb over de kwaliteitscontrole.

ik vind trouwens elke service waarbij een gloednieuw product bij aflevering niet naar behoren werkt en wat niet is opgelost binnen enkele dagen slechte service.
 
Nope, ik heb het idee dat het een kwestie is van de firmware van het apparaat opnieuw inladen, en daarna het kaartmateriaal.

de dealer heeft echter geen idee wat het probleem kan zijn.

helaas is er weinig te vinden over firmware updates online.

als iemand weet waar ik dat kan vinden dan hoor ik het graag.
 

ertromp

Forumguru
Vreemd inderdaad dat de dealer niet weet of er updates zijn en hoe ze eventueel firmware kunnen updaten.
De VAG groep heeft een prima digitaal systeem waar bekeken kan worden welke firmware updates er zijn en hoe deze updates naar de unit gezet moeten worden d.m.v. het systeem ODIS 2 waar je dealer (hopelijk) mee werkt
 

MikeyMan

Actief lid
Stelt toch niks voor?
Sd kaartje van 64 gig kopen, op navigation.com de update downloaden, kaartje in de auto en een uurtje wachten.

Kan je wel aanraden om de 18 losse bestanden te downloaden, gaat een stuk sneller.

Volgens mij bevat het kaartmateriaal ook gelijk de firmware updates.
 
De kaarten heb ik natuurlijk al lang geprobeerd . Maar dat is de oplossing niet. En ondanks dat ik het wel vaker hoor kan ik je verzekeren dat de kaartenupdate geen FW update bevat.

Dit kan je makkelijk zien door het "geheime menu" in de columbus op te roepen. Je kan dan via SW update uitlezen wat er op de SD kaart staat en je ziet dan de huidige versie en eventueel de nieuwe. Het enige dat daadwerkelijk vernieuwd word is het kaartmateriaal en dergelijke.
 

MikeyMan

Actief lid
Ik zie het net ja.

Bij mijn vorige auto, een Kia sportage, werd ook de hele firmware geüpdate via navigation.com. er kwamen zelfs nieuwe functies beschikbaar daarmee.

Vreemd dat de dealer hier niets mee lijkt te kunnen.
 
Laatst bewerkt:
Het probleem is afgelopen week opgelost. Heeft een tijdje geduurt en daar ben ik natuurlijk minder blij mee.

De dames en heren bij MS hebben wel hun best gedaan om mij een beetje blij te maken, getuige ook de mooi AUDI die ik als leenauto meekreeg. Auto ook netjes weer thuisbezord, dus dat is gewoon netjes.

Als oplossing hebben ze het hele gedeelte dat in het dashboard zit vervangen (wat mij nog steeds te draconisch leek, aangezien zowel de HDD als de SD werkten en verbinding hadden met het andere deel van de MIB. Ik denk dat ze weinig zin hadden om nog langer na te denken over het daadwerkelijke problem :D )

Nu dat allemaal werkt vraag ik me af of er iemand in de buurt van NH mij kan helpen met een VAGCOM dingetje. Als ik me niet vergis kan ik de verkeersbordherkenning gewoon vrijschakelen (ik heb de camera voor de Lane Assist) en wat andere kleine dingen.

mochten er nog mensen zijn in de region NH die dit kunnen, ik hoor het graag.
 
Bovenaan Onderaan