Columbus met Sound System - Headunit vervangen mogelijk?

FlavioX

Forumguru
Ik sta op het punt een Superb II uit 2009 aan te schaffen waar een Columbus headunit in zit evenals het Sound System.
Ik wil de Columbus graag vervangen door een Alpine X800D-U 8-inch headunit.

Is dat mogelijk en heb ik speciale adapterkabels nodig om het Sound System aan te sturen?

Alpine heeft voor de X800D-U diverse inbouwkits met kabels maar ik vermoed dat die voor een Superb is waar geen Columbus in zit.

http://www.alpine-electronics.nl/jouw-auto/skoda/superb-ii-3t-072008/superb-ii-3t-072008-8-kit.html

De auto die ik op het oog heb heeft ook de parkassist optie maar die zal ik nooit gaan gebruiken dus als die niet meer werkt na het vervangen van de headunit is dat geen probleem.
 

andrehj

Forumguru
Ik heb ben op de diverse Skoda fora nog niemand tegen gekomen die zoiets heeft gedaan, en ik denk ook dat het erg lastig wordt. Waarschijnlijk zul je het hele Sound System uit de auto moeten verwijderen + uitcoderen met VCDS.
 

FlavioX

Forumguru
Ik heb vandaag de Columbus uit laten bouwen en een Dynavin N6 radio/navigatie in laten bouwen. Volledige geintegreerd met PDC en Climate Control op het beeldscherm, Parrot Bluetooth inclusief A2DP stereo, iGo Primo navigatie en SD en USB aansluiting. In augustus komt er ook een DAP+ module die je via het touchscreen kan bedienen.

De Columbus zet ik wel te koop op Martktplaats.

De Dynavin N6 is €600 inclusief inbouw. De DAP+ module zal ca. €250 gaan kosten inclusief antenne.
Voor de vergelijkbare Alpine X800D-U set zou ik ca. €1.500 meer kwijt zijn geweest en dat ik me het niet waard voor een 1-inch groter scherm. Alpine gebruikt trouwens dezelfde navigatie als de Dynavin, iGo Primo.
De Dynavin gebruikt de Sound System versterker en is echt plug and play. Ook de Skoda GPS antenne en dubbele FM antenne kunnen gebruikt worden.
Buiten het demonteren en en het monteren van de headunit moet de microfoon voor de carkit ergens gemonteerd worden en de USB kabel moet naar het handschoenenkastje getrokken worden.
 
Laatst bewerkt:

Octavia32

Forumguru
Maar waarom heb je gekozen voor een windows CE machine en niet voor Android de mogelijkheden met Android zijn veel uitgebreider.

Blijft natuurlijk zonde dat je de OEM niet meer gebruikt. Want je kunt best nog wel wat met de Columbus en het sound system.
Versterker (onder bestuurders stoel)kun je niet zomaar even verwijderen denk ik.

Hoe dan ook veel plezier met je aankoop, en ik hoop dat alles naar wens is.
 

FlavioX

Forumguru
De Sound System versterker hoeft niet verwijderd te worden, die wordt door de Dynavin gebruikt en staat volgens mij ook los van de Columbus.
De Android radios ondersteunen geen TMC en DAB+ en bovendien heb ik al een Android telefoon in de auto.
 
Bovenaan Onderaan