Columbus Columbus: Kaartversie zonder hidden menu

rampie

Senior Member
Dag heren,

Is er iemand die weet hoe je de kaarversie kunt raadplegen zonder in het hidden menu te kunnen?

Een vriend van mij heeft geen hidden menu (optie staat af volgens mij) en heeft de update uitgevoerd. Hij had dit echter graag geverifieerd.

Alvast bedankt.
 

Darkside

Forumguru
Dat is de nieuwe columbus.
En ik neem aan dat er de oude columbus bedoeld word. aangezien je daar normaal gezien geen firmware of kaartversie kunt zien.
Daarvoor moet idd het hidden menu geactiveerd worden.

Op de nieuwe Columbus kan je gelukkig wel zelf meteen zien welke versie je draait.

(je kan ook een firmware update doen. De meeste Firmware update geven ook het hidden menu vrij (was bij mij ook))
 

rampie

Senior Member
mijn radio niet en die persoon ziet het niet zitten. Hij zal het vragen in de garage om open te zetten (samen met onnderhoudsbeurt) :)
 

EfEr

Actief lid
Dat is de nieuwe columbus.
En ik neem aan dat er de oude columbus bedoeld word. aangezien je daar normaal gezien geen firmware of kaartversie kunt zien.
Daarvoor moet idd het hidden menu geactiveerd worden.

Op de nieuwe Columbus kan je gelukkig wel zelf meteen zien welke versie je draait.

(je kan ook een firmware update doen. De meeste Firmware update geven ook het hidden menu vrij (was bij mij ook))

Waar laat je een firmware update doen van je Columbus (versie O2), is dat iets wat je met een beetje handigheid zelf zou kunnen uitvoeren? Als het hidden menu vrij is kan je dan de te downloaden Navteq kaarten installeren?
 

Darkside

Forumguru
Firmware is zelf te doen. Wel goed kijken hoe (www.my-gti.com).
Firmware is handig als je bv nederlandse spraak controle wilt hebben (firmware 38xx).
Of dat je eigen POI database wilt kunnen importeren (als je oude firmware dit niet ondersteund)

De dealer zou het moeten kunnen. Maar mijn ervaring is dat zij dit niet willen en simpel tegen je zeggen dat er geen nieuwere firmware is.
Zelf draai ik 3814 en er zijn al nieuwere maar die bieden mij niets nieuws.

Kaarten kan je niet downloaden voor de O2. Die moet je kopen. Voor de O3 zijn ze wel gratis te downloaden en te installeren.
Als je handig bent op internet vind je wel kaarten voor de 02 (maar officieel mag dit niet)
 

EfEr

Actief lid
Darkside, bedankt voor je reactie.
Voordat ik ga proberen om een nwe firmware er op te zetten (waarschijnlijk ook 3814 als die voldoende functionaliteiten heeft) toch nog even een paar vragen waar je of misschien een ander forumlid antwoord op heeft.

1. blijft de reeds geïnstalleerde kaart werken na de update?
2. heb je na de update een pincode nodig om de RNS 510 weer op te starten?
3. wat als de update om wat voor reden niet wil lukken? heb ik dan een serieus probleem?

4. blijft de muziek op de hdd staan? (niet zo belangrijk maar gewoon handig om te weten)

De reden dat ik deze vragen stel is dat ik de auto 2e hands heb en dat de originele kaarten, firmware en pincode helaas niet meegeleverd zijn door de vorige eigenaar, dus mocht ik een probleem tegenkomen heb ik weinig ruimte voor escape. Met name de pincode hoop ik binnenkort nog een keer te ontvangen.
 

Darkside

Forumguru
1. Als je al 3 partities hebt dan blijf je je kaartdata en je muziek behouden. Als het slechts 2 partities hebt zal je de data kwijt zijn. En dus opnieuw installeren
2. Nee is niet nodig
3. Je hebt een recovery cd die in 9/10 keren weer leven in je unit blaast.
 

Baphi

Forumguru
Wel handig om je goed in te lezen, vooral als je de stuurwielbediening wilt behouden!
Als het een beetje meezit ga ik vandaag upgraden naar een aangepaste 4020 fw...
 

Darkside

Forumguru
Met stuurwiel bediening geen problemen gehad. Maar het kan idd gebeuren dat de knoppen niet meer werken. Ook kan het gebeuren dat je BC niet alles meer ziet (Bv de navigatie optie) gelukkig is dit meestal opgelost door de auto 8 uurtjes uit te laten staan. Maar het kan zijn dat bepaalde systemen opnieuw aangemeld moeten worden. Dan heb je een behulpzame dealer nodig of iemand van het forum met vagcom cd. ( ik ken niemand die dit heeft meegemaakt)
 

EfEr

Actief lid
Ok, zoals ik het begrijp is het zaak om de boel goed voor te bereiden en de update niet uit te voeren als je de volgende dag de auto inclusief navigatie nodig hebt.

Aangezien ik op dit moment maar 2 partities heb moet ik dus een kaart regelen, via internet heb ik nu CD_8048_RNS_Westv10 tot mijn beschikking, als firmware heb ik v 3814 gedownload, voor het geval dat er iets fout zou gaan heb ik swl_fix op een CD staan. Volgens mij heb ik dan de noodzakelijke zaken voor elkaar.

Als ik het goed begrepen heb kan je vanaf de DVD de kaart "proefdraaien" voordat je deze gaat installeren dus dat wil ik dan eerst doen voordat ik de firmware ga aanpassen.

Naar mij idee beperk ik op deze manier de kans op problemen tot een minimum.
Zijn er nog zaken die ik vergeten ben of over het hoofd heb gezien?
 

Baphi

Forumguru
Om welke auto gaat het hier? Een Octavia 2 van vóór of ná de facelift? Bij een pre-facelift kan dit namelijk invloed op het behoud vd werking van je stuurwielknoppen hebben...
 

EfEr

Actief lid
Ehhh lastige vraag ...
Het betreft een O2 van 2011 Elegance BNL 1.2 DSG

heb je iets aan deze info?

Ik ben niet zo thuis in de diverse facelifts, ik vond (vind) het gewoon een mooie auto.
 

EfEr

Actief lid
Even een status-update.

Ik heb succesvol firmware versie 3814 en kaart V10 (8048) geïnstalleerd
Voor zover ik heb kunnen constateren werkt alles zoals het moet,
van de stuurbediening doen volgens mij alle functies wat ze moeten doen.
Ook al even kunnen stoeien met de Nederlandstalige stemcommando's.

Al met al een geslaagde operatie.

Dank voor de ontvangen info en adviezen.
 

Petje71

Nieuw lid
Misschien als mosterd na de maaltijd maar zonder VCDS kun je het hidden menu zichtbaar maken tijdens een firmware upgrade. Je zult daarvoor een file moeten aanpassen die in deze .ISO staat.

op deze site:http://187509.homepagemodules.de/t1816f14-FIrmware-update-von-Anfaenger-fuer-Anfaenger-3.html

(wel in het duits) staat beschreven wat je moet doen.

Quote:

Man kann durch eine Änderung in der Firmware auch das "Hiddenmenü" gleich beim Update freischalten.
Dazu muss in der Datei WA\EURPQTO.WSH (oder WA\EURSKHDD.WSH für Skoda) folgendes geändert werden:

Original
# Testmode: NOT active
SetRegDataHex(0x21,"00",0x0,0x1,0x1)

Neu
# Testmode: NOT active
SetRegDataHex(0x21,"01",0x0,0x1,0x1)

Nun kann man nach längeren drücken der "Setup" Taste in das "Hiddenmenü" gelangen.
Und das geht mit EDIT++
 
Bovenaan Onderaan