Columbus Columbus ipv Amundsen?

#ML22

Nieuw lid
Hallo,

Heb mijn oog laten vallen op een nieuwe Octavia Combi. Standaard uitgerust met Amundsen navigatie.
Vind het grote plastic front van de Amundsen niet mooi. Twijfel of ik Columbus navigatie moet nemen.
Die kost echter 1100 euro. Is dat het waard en waarom wel of niet?

Graag jullie mening.

Bvd.
Maikel
 
Laatst bewerkt:

Testedoene

Forumguru
Ondanks dat ik in de Passat een RNS510 (vergelijkbaar met Columbus) had en nu een Amundsen heb zou ik toch geen extra 1100 euro op tafel leggen om een Columbus te hebben.
Het is een betere GPS maar toch... een zwaar prijsverschil die ik liever uitgeef aan andere dingen.
Ieder zijn keuze natuurlijk maar met dat geld kan je je wagen uitrusten met elektrische zetels ofzo waar je in de praktijk veel meer aan zal hebben...

Dit is uiteraard gewoon mijn persoonlijke mening.
 

Endja

Senior Member
@#ML22 ik zou het wel doen. Ik heb reeds enkele jaren met de "kleinere" gps gereden zo als ik het aanzie. (in mijn O2 combi wel te verstaan). Nu heb ik de columbus er inzitten.

Waarom toch die 1100eur?

positief:

2 x SD kaarten (daar de columbus een hdd heeft voor je kaarten, dus heb je die 2 slots nog vrij)
1 x groter scherm (touchscreen navigeren door de map, inzoomen én uitzoomen, het staat het interieur ook beter "is persoonlijk")
1 x contacts met adressen geconfigureerd, dan kan je via je "phone" click and drive...(weet niet of het op een amundsen kan)
1 x POI's zijn dermate beter (bv tankstations kan je selecteren waar je indien je een leasing wagen hebt kan tanken, dus zo kan je enkel deze poi's tonen, idem voor amundsen of niet?)
1 x jukebox (om je sd-kaarten naar de auto te kopieren, cd's kan ook mits vcds aanpassing)

negatief:

1 x voicecontrol nog niet gebruikt...

Als jij voornamelijk de wagen bestuurt, vind ik electrische zetels ook verwaarloosbaar... Het is eigenlijk een keuze die je zelf moet maken. Maar ik denk dat een amundsen trager werkt dan een columbus. (spreek niet over gps kwaliteit)
 

ertromp

Forumguru
Voornaamste is dat de snelheid van de Columbus vele malen groter is dan de Amundsen. Betere processor dus sneller rekenen van routes etc. daarnaast natuurlijk de schermafmetingen. Maakt VIM toch een stuk leuker.
Maar het is jou keuze dus maak een keer een proefrit in een O3 met beide systemen en overtuig jezelf van de keuze voor een systeem
 

Testedoene

Forumguru
@Endja
1) 2 vrije slotjes vind ik persoonlijk onnodig. Je hebt ook nog USB
2) groter scherm: correct!
3) contacten met adressen configureren... geen idee eigenlijk
4) POI die je zelf wil toevoegen... lukt bij de Amundsen niet (tot nu toe kan deze toch nog niet toevoegen :bloos: )
5) jukebox: naar de harddisk zetten bedoel je? Persoonlijk heb ik daar geen nood aan. Op de RNS510 deed ik dat ook niet wegens te traag.
6) voicecontrol: heb ik zelf ook nog niet gebruikt

De auto wordt immers voor 85% van de tijd bereden door mijn vrouw. Ik rij langere afstanden dus neem ik ons dieseltje.

De elektrische zetels, die heb ik zelf nog niet kunnen uittesten maar ik vermoed dat deze gelijkwaardig zijn aan die van een Passat bijvoorbeeld? Ik heb lendensteunregeling (1) op mijn zetel maar die ondersteuning zit naar mijn gevoel te hoog. De elektrische zetels uit mijn Passat had 2 lendensteunregelingen waardoor je die toch beter kon afstellen.

Gezien de sportzetels wat gevoeliger zijn op de wangen EN de hoofsteun vast zit (sneu voor de kinderen op de achterbank) heb ik deze niet gekozen... maar als ik ze eens aan een mooi prijsje vind op internet sla ik wel eens mijn slag :jaja:
 

Endja

Senior Member
@#ML22 je ziet de meningen lopen uiteen. Je moet het tenslotte zelf ervaren. Navigeer je 2 keer per jaar dan is het dat misschien niet waard maar gebruik je het vaker dan is het heel nuttig. Aan jouw de keuze, ik gebruik hem bedrijfsmatig en vind het dan wel de moeite. Rij ook wel 35K per jaar.
 
Laatst bewerkt:

AndreM

Forumguru
Toen ik mijn auto mocht bestellen vond ik die €1100 voor de Columbus wel heel erg veel voor een navigatie met een groter scherm.
Nadat ik mijn auto in gebruik nam, heb ik de Amundsen in het begin qua snelheid vervloekt, en ik gebruik de navi (zakelijk) regelmatig.

Nu een jaartje verder, heb ik ondertussen veel plezier gehad van de Amundsen en leer je ermee te leven dat het opstarten/invoeren adres wat langer duurt.
Updaten van de nieuwe kaarten gaat simpel en snel.
Muziek zet je op een 32 GB SD kaartje, en dat is echt wel genoeg voor dagelijks onderweg.
Waar ik zelf heel tevreden over ben, is DAB radio.......dat geeft een super geluid!
Alleen verbaast het mij dat in Oostenrijk niet ėėn zender is die via DAB uitzend.
 

Mark69

Senior Member
Ik zou voor alleen radio kiezen en voor 200 euro ofzo een mooie Tom Tom kopen. Beter up to date. Lifetime updates en go live. Weet tenminste echt de snelste route geeft duidelijker aan waar je heen moet. Werkt gewoon beter.
 

AndreM

Forumguru
Ik zou voor alleen radio kiezen en voor 200 euro ofzo een mooie Tom Tom kopen. Beter up to date. Lifetime updates en go live. Weet tenminste echt de snelste route geeft duidelijker aan waar je heen moet. Werkt gewoon beter.

En jij heb ervaring met een Amundsen of Columbus?
(Want 1 radio + 1 TomTom = 1 Amundsen)

Ik wel, ik heb 8 jaar TomTom gehad.
En dat was echt geen rozengeur en maneschijn.
 
Laatst bewerkt:

Mark69

Senior Member
En jij heb ervaring met een Amundsen of Columbus?
(Want 1 radio + 1 TomTom = 1 Amundsen)

Ik wel, ik heb 8 jaar TomTom gehad.
En dat was echt geen rozengeur en maneschijn.

Ik heb 2,5 jaar in Golf 7 gereden met een VAG navigatie en dat was heel erg slecht. Zelfs na update was het niet veel beter. De TomTom werkt echt vele malen beter. Dus als men het mij vraagt nooit meer een navigatie van het VAG concern.
 

ertromp

Forumguru
En focus bij de aanschaf van de Columbus of Amundsen niet alleen op die navigatie want er is ook enorm veel in te stellen / af te lezen betreffende de wagenfunctionaliteiten.
Daar kan geen radio en los navigatiesysteem aan tippen. Je mist dan echt functionaliteiten.
Dus altijd minimaal gaan voor de Amundsen en zit het financieel mee en gebruik je elke dag het systeem en heb je een snel systeem nodig schaf dan de Columbus aan
 

Skoda-MAN

Forumguru
@Endja
1) 2 vrije slotjes vind ik persoonlijk onnodig. Je hebt ook nog USB
2) groter scherm: correct!
3) contacten met adressen configureren... geen idee eigenlijk
4) POI die je zelf wil toevoegen... lukt bij de Amundsen niet (tot nu toe kan deze toch nog niet toevoegen :bloos: )
5) jukebox: naar de harddisk zetten bedoel je? Persoonlijk heb ik daar geen nood aan. Op de RNS510 deed ik dat ook niet wegens te traag.
6) voicecontrol: heb ik zelf ook nog niet gebruikt

1) Mee eens, werkt prima
2) Mee eens
3) Werkt automatisch vanuit mijn telefoon (Huawei P7)
4) Lukt bij Amundsen heel goed via http://www.spiels-mir.de/navi/ en een USB stick
5) Geen idee, De mappenstructur is voor mij goed
6) Voicecontrol eenvoudig te gebruiken en heb geen gekke dingen meegemaakt

Alle wageninstellingen duidelijk te vinden
Het display gebruik ik weinig tijdens navigatie omdat de benodigde info duidelijk is via het maxidot
Bijft over, uiterlijk en opstart snelheid

Heb je het geld gemakkelijk voor over koop dan de Columbus. Echt heel veel meerwaarde heeft het volgens mij niet.
 

Skoda-MAN

Forumguru
4) Lukt bij Amundsen heel goed via http://www.spiels-mir.de/navi/ en een USB stick

Ik moest even puzzelen maar het komt er op neer dat je op de computer een mapje maakt met VCard bestanden en die zet je op een USB stick.
Dan laat je de Amundsen die adressen inlezen en kan je de USB stick verwijderen.
In het instructieboekje staat het wel beschreven.
Hier op het forum staat het ook ergens maar kan het niet zo snel vinden.
Het gaat om de V Card versie, die van Microsoft en Google kreeg ik niet aan de gang.
 

Testedoene

Forumguru
@Skoda-MAN : ik zoek eerder de flitspalen-locaties van Europa. Reeds diverse pogingen ondernomen om dit via poiplaza te genereren maar het bundelen van deze files met oorspronkelijke asc-extentie lukt bijvoorbeeld niet, ttz. de file kan je genereren maar de Amundsen pakt hem niet... Stiekem hoop ik dat er iemand van het forum reeds een recente file gegenereerd heeft die hij/zij wil delen... :wavecry:
 

AndreM

Forumguru
Ehum:lezen:, als ik jou was zou ik mij aan de snelheid houden. :jaja:
Scheelt een hoop moeite, tijd en geld lijkt mij. :thumbsup:
Want kom je in Duitsland en de politie ziet dat je flitspalen op je navi heb staan, dan kan je de navi inleveren + een boete die niet mals zal zijn.
 

Testedoene

Forumguru
Ik hou me meestal wel aan de snelheid hoor maar als ik me er niet aan hou (geen cruisecontrol gebruik) volg ik gewoon het verkeer en dan... word ik geflitst aan 1 of 2 km te veel.
Ik wil gerust het risico nemen. Bij de RNS510 moest ik 3 knopjes indrukken en de flitspalen waren van het systeem verwijderd. Mijn vrouw en ikzelf konden dit fixen op 3 seconden :cheer:
 
Bovenaan Onderaan