Columbus het noorden kwijt?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Avento

Lid
Vandaag voor het eerst de navigatie in mijn O3 van 2019 geprobeerd (heb de auto nog niet lang). Moest op een paar adressen zijn , en de eerste gingen goed. Toen ik in Zeist bijna op de bestemming was (de navigatie was al klaar), zag ik plotseling in mijn MFD een pictogram van de auto in een kompasroos. Vond ik wat raar (maar misschien is dit de default in de MFD als je 'Navigatie' kiest en er is geen route ingevoerd).

Omdat ik dat kwijt wilde heb ik op de terugweg vanuit Zeist weer een route opgegeven. Op een gegeven moment moest ik ergens rechtsaf. De pijl in de MFD bleef naar rechts wijzen, en de aanwijzing in de MFD werd niet meer geupdated. Dus heb ik 'routeondersteuning beëindigen' aangeklikt, en kwam het plaatje van de auto in de kompasroos weer. Normaliter zou ie dan teruggaan naar wat er in de MFD eerder getoond werd, namelijk welk nummer van de USB werd gespeeld, maar dat gebeurde niet. Dat gebeurde pas toen ik handmatige de presentatie van de MFD wijzigde. De aanwijzingen in de MFD deden het overigens later weer wel.
Vervolgens nog eens in de navigatie gekeken. Toen stond de kaart op zijn kop: Amersfoort ten zuidwesten van Utrecht, Almere te zuiden. In de kaart op het 'Home'-scherm hetzelfde. In de navigatiekaart werkt het kompas rechtsboven niet, in de 'Home'-kaart wel, in de MFD werd ook windrichting aangegeven. Toen ik vervolgens een bocht van 180 graden maakte, draaide de kaart goed, om even later toen ik een haakse bocht maakte om op mijn parkeerplaats te komen, weer ondersteboven te gaan. De tekst staat overigens wel recht.

En ik zie ook in het navigatie-scherm en het 'Home'-scherm over de hele breedte van het scherm een witte band van ca 1 cm hoog.
Is er iets met de GPS aan de hand? Maar dat zou voor het scherm niet uit mogen maken lijkt me.

Iemand die hier chocola van kan maken?


IMG_0112_Moment.jpg IMG_0110_klein.JPG IMG_0111_Moment.jpg
 
Je kunt twee kaartweergaven kiezen: (1) bovenkant van de kaart wijst naar het noorden, of (2) bovenkant van de kaart is de rijrichting. Je kunt tussen deze weergaven schakelen door op het “N” symbool rechtsboven te drukken.
 

Avento

Lid
Ik heb het geprobeerd (stilstaand, zonder en met draaiende motor). Helaas verandert er niets en ligt Almere nog steeds zuidelijk van Utrecht.
 
Ik heb het voor de zekerheid in mijn auto (Superb 2019, Columbus) geprobeerd.
Als ik op het navigatiescherm recht op de “N” druk draait de kaart (noorden naar boven). Als ik weer op de “N” druk draait de kaart weer terug. Ik hoef dus niet te rijden om een goede rijrichting te krijgen. Er lijkt dus wat defect te zijn.
 

SuperBeeb

Forumguru
Die grijze balk is volgens mij standaard als je ver uitzoomt. Heb t idee dat dat er bij de laatste update bij is gekomen. Heel irritant.
 

Japanese Power

Donateur
Dat van te ver uitzoomen was ook al bij de Amundsen in m’n Kodiaq van 2017. Alleen zul je dat bijna nooit zien omdat niemand zover uitzoomt.

Edit: zie ook deze post uit 2019.
 

hemi24

Forumguru
Dat heet horizon, was bij VW altijd al aanwezig en sinds een aantal jaren ook bij Skoda’s…
 

Avento

Lid
De auto staat niet in een parkeergarage, maar wel in mijn eigen garage :bloos:
Ik zal het nog eens proberen, maar dan in de openlucht.
Hoe zoom je in of uit? Ik heb niet bewust iets veranderd, en zelfs nog even wat smartphone-handgebaren gemaakt, maar dat hielp niet.
 

hemi24

Forumguru
Zoomen door te drukken op de schaal, of met de rechter draaiknop, of twee vingers op het scherm…
 

Avento

Lid
Op de een of ander wijze ben ik erin geslaagd volledig uit te zoomen in de navigatie. Dat kan gebeurd zijn toen die bleef hangen en ik probeerde deze weer aan de praat te hangen.
Vervolgens bleek er een feature te zijn die ik niet kende, en lag Parijs plotseling links van Londen op de kaart en dat zet je wereldbeeld wel op zijn kop. De N-knop die roove258 noemt bleek (in eerste instantie) niet te werken.
Oorzaak van dit alles bleek dat er een keuze is voor 2D en 3D. Mijn navigatie stond in 3D, en werkt de knop niet. Na keuze van 2D werkte de knop wel en nu zie ik weer een pijl over het scherm bewegen en niet andersom. Ook heb ik het zoom-niveau een stukje teruggebracht.
Dank voor de ondersteuning en de ozo subtiele RTFM wens.
 

fanSkoda-VW

Donateur
Parijs links van Londen kan ook door de instelling van de rijrichting. Ik heb standaard ingesteld dat de pijl niet naar het noorden wijst, maar de rijrichting aangeeft. Ik vind dat logisch om reden dat b.v. een afslag op je toe komt op het scherm. En je dus ook ziet of je links of rechtaf bv moet slaan.
Dus de pijl stast vast midden onderaan in het scherm, naar boven wijzend.
Net zoals velen (vrouwen????) Dat ook doen met een wegenkaart.

Grtssss
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan