cold air intake

Rosinfield

† In Memoriam
Sommigen hebben zo'n (best kostbare) CAI kit in hun Up GTI. Ik vraag me eigenlijk af wat zoiets (bij een dergelijk motortje) toevoegt. De indruk die ik krijg is een paar pk meer en (nog) wat meer geluid en beleving. Komt bij dat je het filter elke 15000 km moet schoonmaken met een schoonmaakset (ook aardig prijzig).
Ik neig er dus naar het te laten voor wat het is. Tenzij iemand mij zou overtuigen van een echt voordeel
 

Japanese Power

Donateur
Hahaha, ik kan een grote glimlach niet onderdrukken. Het blijft maar kriebelen bij je...
Zijn de gitaren trouwens al verkocht dan ;)
 

Rosinfield

† In Memoriam
Nee nog niet. Kriebelen niet echt Johan. Maar ik zit sinds kort in een WhatsApp groepje waarvoor ik werd uitgenodigd van Up GTI rijders.
Ik ben meer dan 3 x zo oud als de meesten daar. Ongelofelijk wat ze zoal aan die gebakjes doen. Maar daar kwam dit ook ter sprake. Dus ik moest er het mijne van weten. Als ik zo wat google, dan krijg ik de indruk dat het nagenoeg geen vermogenswinst oplevert en dat dan met name in het hoge toeren gebied, dat ik slechts een enkele keer betreed. Verder vooral wat meer geluid. En men maakt elkaar natuurlijk gek met dat soort zaken.
 

Tees

Donateur
Ik weet er niet veel van, maar heb wel eens gelezen dat het inderdaad heel weinig verschil maakt, en in sommige gevallen zelfs vermogensverlies oplevert. Eigenlijk moet je dit soort zaken alleen doen in combinatie met stage 2 tuning, waarbij ze specifiek op jouw setup gaan tunen. Dan kunnen dit soort grapjes nog wel wat extra pk's opleveren.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, wat mij betreft de investering niet waard. Stage 2 tuning is voor mij niet aan de orde. Mooi zat zo. Kan het me voorstellen als je het als hobby autootje er bij hebt en er regelmatig mee gaat racen. Maar ook dan is de winst niet echt gigantisch wat vermogen betreft. Iets van 15 pk. Is en blijft natuurlijk wel een klein blokje.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, mijn idee Luuk. Wel lachen hoor, aardige discussie daarover. Het uitgangspunt is veelal dat men het maximale er uit wil halen: alle beetjes helpen. Nou kan ik me daarbij in het geval van Corne destijds nog wel voorstellen. Die haalde uiteindelijk 307 pk tegen 272 pk voor mijn Polo stage 1+ (en dat was al relatief hoog). Maar in het geval van deze Uppies gaat het om een zeer bescheiden winst. Heb de curves gezien. Met Milltek downpipe en CAI nog maar iets van 150 pk. En dan hebben ze standaar al 125 pk. Dus dat is enkele pk's winst, want die exemplaren met OEM relatief veel extra pk's komen met een stage 1 en 98 ook al snel op 145 pk. Wat een heel belangrijke rol speelt bij dit soort zaken is het placebo effect. Men voelt en hoort van alles, zonder dat dat is gebaseerd op empirische data. Tenslotte heeft men er ook diep voor in de buidel moeten tasten ;)
 

Fmoon

Forumguru
Je zou ook gewoon een ander inlegfilter erin kunnen doen, ben nu de naam ervan even kwijt maar dat was voor mijn auto €50-60 euro geloof ik en gaat een aardige tijd mee. Het zal wellicht tussen m’n oren zitten maar het leek alsof die het even lekkerder op het gas zat erna. Had ook die sneeuwvanger eruit gehaald.
 

Captain Hook

Forumguru
@Rosinfield Ik blijf me verbazen over dit soort 'hobbyisme'. Wow. ;)

Maarre, als je sneller/vlotter wil, zou ik eerst eens beginnen om die auto van je nog lichter te maken.
Dus b.v. achterbank eruit, alle overbodige zaken verwijderen, dat scheelt een stuk aan de hoeveelheid massa wat je iedere keer wilt laten versnellen.

En als je helemaal los wilt gaan; vul de banden met pure helium; dat voelt vast een stuk lichtvoetiger aan! :deuk:
 
Laatst bewerkt:

Rosinfield

† In Memoriam
Zie mijn reactie op @Luuk Thijssen waar ik iets beweer over het feit dat men dit soort fratsen doet om het maximale er uit te halen. Voor zover het nog niet duidelijk was, daar gaat het mij dus niet om. En daarom doe ik het dus ook niet. Anders had ik wel gekozen voor ook een Milltek downpipe. Die levert wel aantoonbaar wat winst op, hoewel bescheiden
 

LT83

Forumguru
Ja precies dat, ik ging op de octavia ook van 292 naar 309 met de K&N intake, maar dan heb je het over andere motoren natuurlijk. Dan wordt je echt "beloond" om door te trekken. De Audi heeft ook een dure Carbon intake met groot filter, maar dan heb je het over veel grotere winsten omdat bij die vermogens de luchttoevoer echt een bottleneck gaat worden op een gegeven moment.
De Up is vooral leuk om lekker sportief op koppel te rijden tussen 2500 en 4500 rpm kan ik mij voorstellen, dan doet zon intake echt niets.
 
Qua vermogen ga je niet veel winnen zonder een tune. Maar een aftermarket intake maakt wel veel verschil met de standaard airbox. Ja zonder tune is het een pk of 10-15 max. Maar is echt wel nodig als je stage 2+ wil. En daarbij komt geluid wat natuurlijk een stuk leuker en speelser wordt.
 
Bovenaan Onderaan