Climatronic, stuurbediending en andere elektronische storingen

Chaner_rsd

Nieuw lid
Hallo ik zal me ff voorstellen. Ik ben Chaner, heb twee jonge kinderen en ben gelukkig getrouwd. Ik heb in mei 2011 een Skoda fabia combi 1.2 tsi élégance met 85 pk gekocht in Almere. De Skoda is Dealer onderhouden.

Het is een Prima auto met nu ongeveer 49000 km op de teller. Sinds vorige maand is mijn climatronic er mee opgehouden. Tegelijkertijd gaf mijn stuurbediending het ook op. Ik ben bij de dealer geweest en zij vertelden mij dat er een nieuwe climatronic in moest. Ik hoop dat iemand mij hier kan helpen en of zijn ervaring kan delen die het zelfde probleem heeft ondervonden.

DE STORING

Mijn climatronic valt uit en gaat weer aan. Als ik mijn achterruitverwarmingsknop indruk springt mijn climatronic aan en na 2 a 5sec later gaat hij uit. Verder gaat hij tijdens het rijden spontaan aan en na enkele seconden weer uit.

Ik hoor achter mijn dashboard, achter mijn km teller, geklik komen waarna mijn verlichting van mijn radiospeler uit gaat. Mijn display van de radio blijft het echter wel doen.

Ook gaat mijn verlichting in mijn cockpit uit terwijl mijn dimlichten branden. Mijn ruitenwissers die spontaan beginnen te werken en mijn cruisecontrol en mijn richtingaanwijzers die het spontaan niet meer doen.

Ik word er gek van. Kan iemand mij helpen?
 

Joske

Forumguru
Een heleboel elektrische storingen als ik het zo goed zie :)

wat is de staat van de accu? is deze al eens doorgemeten? Hoe zijn de massaverbindingen? corrosie-vrij?
 

Chaner_rsd

Nieuw lid
Hallo Joske,

Bedankt voor je reactie. De accu is prima. Nadat ik de eerste twee storingen kreeg (climatronic en stuurbediending) heb ik contact gehad met Skoda mobiliteitsgarantie. Die hebben de ANWB langsgestuurd. Hij heeft de accu doorgemeten en alle verzekeringen gecontroleerd. Tevens is alles ook corrosie vrij. Ook had hij hem uitgelezen en hij vertelde mij dat er een communicatie fout optreed met de climatronic.

hoopte dat een formlid het probleem met de climatronic zou herkennen.
 
Hoi,

Ik had een ander probleem met de climatronic. Deze gaf 1 op de 10 keer een storing in de airco. (sloeg dan niet aan) maar na opnieuw het contact erop zetten ging het vaak wel goed. Aangezien het een dure reparatie werd heb ik uiteindelijk na 2 jaar een 2de handse climatronic gekocht en door de dealer erin laten zitten. Scheelt je een hoop geld.
Er zijn alleen 2 type nummers dus check via je dealer welke je nodig hebt.

gr Justin
 

Chaner_rsd

Nieuw lid
@Joske, helaas is dat het niet.
@Justin, bedankt voor je reactie. Heb een vraag. Waar heb je een tweedehands climatronic kunnen vinden?

Aanstaande maandag gaat de Skoda weer naar de dealer. Als ze wr niet uitkomen ga ik een tweedehands climatronic bestellen.
 
Je kan even googlen, maar bv op onderdelenlijn.nl staan ze ook.
type nummer:
5J0907044C en
5J0907044B


Check goed of je de B of C variant nodig hebt. Volgens mijn dealer was de C niet geschikt als je de B variant hebt.

https://www.onderdelenlijn.nl/auto-...onderdeelid/4379x40x10x10012113s24/onderdeel/

De prijzen zijn per model verschillend, maar tussen de 80 en 150 euro max.
Installatie door de dealer was dacht ik een half uurtje. Dus de kosten daarvoor bleef ruim onder de 100,- euro.

Succes iig
 

floyd2

Forumguru
Ik hoor achter mijn dashboard, achter mijn km teller, geklik komen waarna mijn verlichting van mijn radiospeler uit gaat. Mijn display van de radio blijft het echter wel doen.

Ook gaat mijn verlichting in mijn cockpit uit terwijl mijn dimlichten branden. Mijn ruitenwissers die spontaan beginnen te werken en mijn cruisecontrol en mijn richtingaanwijzers die het spontaan niet meer doen.

Aangezien je geklik hoort zit ik aan een relais te denken.
Volgens mij zitten er daar wel een paar in die hoek en misschien zit daar wel een defecte bij.
Is daar al naar gekeken??
 

Chaner_rsd

Nieuw lid
Hey Floyd2,

Daar is nog niet naar gekeken. De auto staat vandaag bij de dealer. Ze gaan zoeken naar het probleem. Ik heb jou aanvulling (tip) ook meegegeven.

Bedankt voor het meedenken.
 

Chaner_rsd

Nieuw lid
Kleine update hier.

De auto staat nog steeds bij de dealer. De climatronic is niet kapot. Dit hebben ze getest door een nieuwe er in te zetten. De nieuwe climatronic deed het ook niet.

Maar wat het probleem wel is weten ze niet. Het enige wat zeker is Dus dat Skoda Service Point Erik Boom in Hilversum een verkeerde diagnose had gesteld en mij onnodig op kosten had gejaagd.

Skoda Almere weet op dit moment niet wat het probleem is en vraagt mij het budget te vergroten zodat zij verder kunnen zoeken. Ik weet niet wat ik moet doen want die kosten kunnen ook zwaar oplopen.
 

Joske

Forumguru
is er al eens uitgelezen? zijn daar geen storingen naar voren gekomen op bijvoorbeeld een module of canbus?
 
Dat klinkt als een heel vervelend probleem. Aangezien er niet alleen een probleem optreedt in de climatronic maar ook in andere delen leek het me al niet waarschijnlijk dat die module vervangen zou moeten worden. En juist omdat er meerdere problemen optreden is het eerste wat te binnen schiet een massaprobleem.

Aangezien er geklik te horen is achter je km teller, zou ik denken om de tellerunit te demonteren om zo te kijken of er te zien is waar het geklik vandaan komt.

Succes met het oplossen van dit lastige probleem.
 

Chaner_rsd

Nieuw lid
Beste Form leden, de Skoda is gemaakt!! De dealer wilde mijn desbord demonteren en daar gaan zoeken. Dat zou totaal 4 uur demontage en montage kosten zijn en 1 uur zoeken. Daar was ik het niet mee eens. Ik had tevens van een collega gehoord dat de inboord regelapparaat mogelijk stuk was
 

Chaner_rsd

Nieuw lid
Oeps te vroeg verzonden. Hahaha ff verhaal afmaken. Inboord regelapparaat. De dealer dacht dit niet het geval was. Waarna ik heb het artikel nummer heb laten opschrijven en verzocht de climatronic terug te plaatsen zodat ik de auto mee terug kon nemen. Terwijl zij hiermee bezig waren zat ik met de verkopen te praten. Na een half uur kwam de werkplaats medewerken naar mij toegelopen en vertelde dat ze mogelijk het probleem hadden gevonden. De regelaparaat zou stuk kunnen zijn en vroegen mij of zij dit mochten vervangen. Het onderdeel zou 220 EUR kosten. Ik gaf ze daarvoor toestemming met als voorwaarde dat als achteraf bleek dat het niet had geholpen zij het onderdeel terug zouden nemen. Ik begreep dat ze vervolgens het regelaparaat opnieuw moesten inleren. Ik kregen mijn auto vorige week terug en sinds dien geen enkele storing meer gehad. Alles doet het weer zoals het hoord te zijn.

Het enige wat wel trieste is dat ik vorige week mijn factuur nader bekeek. Ik kon mijn ogen haast niet geloven maar het artikel nummer kwam overeen met het geen wat de werkplaatsmedewerker voor mij had opgeschreven op verzoek van mijn collega. Ze hadden dus gewoon het inboord regelaparaat vervangen en dat terwijl zij mij eerst vertelde dat het niet daar aan kon liggen en dat eerst mijn desbord verwijderd moest worden om een goed diagnose te kunnen stellen. Al met al heb ik het gevoel dat ze me op kosten wilde jagen of ze simpelweg niet luisteren naar het geen wat word aangereikt door een particulier.

Ik heb de bon nu niet bij de hand maar zal het artikelnummer opzoeken en hier plaatsen.

Dank jullie we voor het meedenken!
 

Chaner_rsd

Nieuw lid
Factuurtje gevonden!!
Zoals vermeld op factuur.

Omschrijving:Regelapparaat
Onderdeelnr: 6R7937087R prijs: 215.35 Euro

Ik begreep van de werkplaatsmedewerker dat de letter op het eind van het onderdeelnummer, in mijn geval de R, kan veranderen in een H of K of M of in een P.

Werkzaamheden:
Boordnetregelapparaat vervangen en coderen prijs 75.42 Euro

Storing zoeken climate control: 162.15 Euro

Groeten Caner
 
Mooi dat het opgelost is en bedankt voor het uitgebreide verhaal, wat mogelijk anderen in de toekomst goed kan helpen.
 
Bovenaan Onderaan