Climatronic probleem, stopt na ongeveer 45 minuten

going_fritz

Actief lid
Als 'voorloopauto' voordat -hopelijk ooit een keer- m'n bestelde nieuwe Octavia geleverd wordt, heb ik 3 weken geleden een Octavia combi IV gekregen. We zijn er mee op vakantie naar Oostenrijk geweest, heerlijke reisauto! Er was 1 ding wat ons echter opviel : de climatronic (lees: de koeling van de airco, dus als de A/C ingeschakeld is) stopt er na zo'n 45 minuten mee. Je merkt dan opeens dat de koude lucht niet meer uit de luchtstroomopeningen komt. Er stroomt nog steeds wel wat lucht uit, maar niet zoveel, en zeker niet gekoeld. Wat je dan ook in de setup probeert, het heeft geen effect. Als ik dan de A/C 'uitzet', en na een tijdje (meestal probeerden we 't na ongeveer 15 minuten) weer aanzet, dan werkte 't meestal weer wel.
Herkent iemand bovenstaand probleem?

Ik vind 't nu ik terug van vakantie ben niet zo heel erg meer, maar hopelijk heeft m'n uiteindelijke Octavia (hij staat nu gepland voor levering in week 39, maar dat wil ik eerst zien en dan geloven....) 't probleem niet.
 

going_fritz

Actief lid
De temperatuur instelling hadden we op 21 graden ingesteld, met 'sync' aan, dus links en rechts hetzelfde. En dat lijkt mij niet al te koud. Maar wat je schrijft als mogelijke oorzaken is wel plausibel. Ik kan in ieder geval even langs de dealer rijden om na te laten kijken of er voldoende koelmiddel in zit
 

Captain Hook

Forumguru
... Ik kan in ieder geval even langs de dealer rijden om na te laten kijken of er voldoende koelmiddel in zit
Was het maar zo, dat er een niveau indicatie zat op het gebruikte koelmiddel.

De enige manier waarop je dat zeker weet is; leeghalen en opnieuw vullen. En dan weet je, afhankelijk van hoeveel nieuw koelmiddel er in gegaan is, of er oorspronkelijk te weinig in zat.

Wat ze meestal doen bij de garage is een temperatuursensor in één van de uitstroomopeningen hangen, de airco maximaal aanzetten en als dan na een paar minuten een uitstroomtemperatuur van een paar graden boven nul wordt gemeten, is het oké.
"nee hoor meneer, hij doet 't prima" "koelt nog lekker" :koffie:
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan