Climate control verwarmt alleen passagierskant

Roeland80

Forumguru
sinds een paar weken verwarmt de climate control de passagierskant ben er achter dat de stelmotor van de bestuurskamer links defect is heb deze vervangen maar er komt geen warme lucht heb de auto laten uit lezen krijg ik deze fout melding…
327942 - Position Sensor for Left Temperature Flap Motor
B1094 11 [00001000] - Short to Ground
Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear
Freeze Frame:
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 3
Reset counter: 224
Mileage: 275344 km
Date: 2025.10.10
Time: 15:42:53

Voltage terminal 30: 13.9 V
Outside temperature: 21.5 C
Inside temperature: 25.2 C
Left temperature flap - actual value: 7
Left temperature flap - actual value: 0.0 %
Temperature door left - Specified value: 205

iemand die weer wat dit betekend?
Dit is dus met de nieuwe motor ben bang dat hij door gebrand is en dat ik hem had moeten caliberen kunnen alleen in VCDS niet vinden waar dat moet….
 

Tees

Donateur
Het kan natuurlijk zijn dat de motor nu alweer kapot is, maar het zou niet de meest voor de hand liggende optie zijn wat mij betreft. Ik neig daarom eerder naar een probleem in de bekabeling.
In VCDS zit volgens mij gewoon een adaptation voor alle ventilatieflappen. Het kan zelfs zonder VCDS met een bepaalde knoppencombinatie op je climatronic.
 

hemi24

Forumguru
In VCDS zit volgens mij gewoon een adaptation voor alle ventilatieflappen.
Klep liet zich met VCDS niet aansturen, gaf ook geen veranderende waarde bij het tonen van meetwaardeblokken.
Het leek nog het meest op alsof de motor inwendig een blokkade had.
 

Tees

Donateur
Ik begrijp dat je @Roeland80 hierbij geholpen hebt @hemi24? Heb je gecontroleerd dat de klep fysiek niet bewoog (zichtbaar of hoorbaar), of alleen de meetwaardeblokken bekeken?

Afhankelijk hoe dit precies geprogrammeerd is kan ik me voorstellen dat VCDS of de klep uit voorzorg (doorbranden) niet aanstuurt als er geen respons van de positiesensor komt, of dat de klep wel bewoog maar de positiesensor (of bedrading) niet goed is en dus de meetwaardeblokken niets laten zien. Ik zie nog steeds de mogelijkheid dat de bedrading voor de communicatie met de positiesensor ergens kapot is.
 

hemi24

Forumguru
We hebben alles geprobeerd, klep gedemonteerd en tandwiel met aanslag eraf, maar de klep wou niet (meer) fatsoenlijk beginnen met draaien.
Enkel klein spastisch schokje.

Aansturing met VCDS gaf geen ander beeld dan aansturing door veranderen temperatuur instelling op de unit zelf.
 

Roeland80

Forumguru
Klopt ik ben bij @hemi24 geweest had toen de motor al vervangen voor een nieuwe. Dacht zelf dat de fout code gewist moest worden of dat de klep gekalibreerd zou moeten worden via VCDS.
@Tees het nieuwe motortje lijkt wel wat te doen intern en soms zie het tandwiel wel bewegen… dus lijkt niet de bekabeling te zijn…
@PizzaPieter inderdaad deze had ik ook al gevonden maar daarmee komt de klep motor ook niet in beweging… hebben dus ook fysiek gekeken of het motortje wel werkt
 

Eltjo

Forumguru
Als je weet welke pinnen wat zijn, kan je het motortje ook los testen. Begin met de oude die er uit komt.
Ik verwacht 2 pinnen voor de potmeter en 2 voor het motortje. Je kan dus meten wat wat is. Zet dan spanning op het motortje en kijk of de weerstand veranderd.
Desnoods maak je hem open als dat gaat.
 

Tees

Donateur
De foutmelding wijst toch echt op een kortsluiting in de potmeter óf de bedrading daarnaartoe. De oude klep was dus sowieso kassiewijle. Maar ik kan me goed voorstellen dat de ECU wel een signaal aan de klep geeft om te bewegen, maar dat ie zodra hij geen terugkoppeling krijgt van de potmeter dat er wat verandert daar maar weer mee stopt.

Los spanning op de pinnen van de motor zetten kan iig de motor uitsluiten (nb: kan zijn dat er een massa is en 2 voedingslijnen, een voor omhoog en een voor omlaag, ik ken de pinout van deze stelmotoren niet uit mn hoofd). En de potmeter kan je volgens mij bemeten (weerstand) met een multimeter op de andere 2 pinnen. Door de klep (handmatig) in verschillende standen te zetten zou dat signaal moeten veranderen. En als alles klopt, toch de draden doormeten.
 

Roeland80

Forumguru
Bedankt voor jullie reacties! Ja dat doormeten gaat mijn kennis te boven heb ook geen multi meter thuis.. ik dacht motortje beweegt niet dus is stuk motortje vervangen en klaar… helaas werkt dat dus niet zo….
 

Roeland80

Forumguru
Haha ja ieder zijn ding… ik vraag mij af hoe ze dit in de garage doen en installeren…. Ik denk zelf namelijk dat de climatecontrol op 23 stond en het motortje op HI stand als ik het motortje dan aansluit en hem ook naar de HI stand draai en zo even laat staan het motortje doorbrand… of is dat een gekke gedachte?
 

Eltjo

Forumguru
Een multimeter heb je voor minder dan €10. Kennis hoe je moet meten is belangrijker dan de nauwkeurheid van een meter. Als je je beperkt tot laagspanning kan met jou zelf niet veel mis gaan.
Je moet niet even meten hoeveel stroom er uit het stopcontact komt. En als je deze opmerking niet begrijpt, niet aan hogere spanningen beginnen.

Les 1:
- Spanning in V(olt) zie het als hoogteverschil in een rivier.
- Stroom in A(mpère) zie het als de hoeveelheid water die door de rivier stroomt.
- Weerstand in Ohm zie het als de breedte van de rivier. Hoe smaller die is, hoe meer weerstand.
- Stroom is het gevolg van spanningsverschil als er een verbinding is. Is de sluis (weerstand) in de rivier dicht, dan stroomt er niets.

Zo'n goedkope meter zal minder goed beveiligd zijn met zekeringen, maar kan evengoed een spanning en een stroompje meten. Immers, bij >90% van de metingen maakt de nauwkeurigheid niet uit.

Terug naar je stelmotor.
In welke kleppositie je de motor monteert maakt niet uit.
De positie van de motor en daarmee de klep, wordt gemeten dmv verandering van de weerstand van een potmeter (zie het als de volumeknop op een oude radioversterker).
Als de klimaatmodule in de auto b.v. van de potmeter 0 doorkrijgt, is de klep b.v. gesloten. Staat de klep in de andere uiterste positie, dan krijgt de module b.v. 97 door.

Toevoeging: Die 0 en 97 zijn zo maar wat verzonnnen getallen. In werkelijkheid is dat een spanning die het gevolg is van de weerstand(sverandering) van de potmeter. Ik denk dat die maximaal iets van 1 of 10kOhm is.
Die potmeter wordt position sensor genoemd in je 1e post.

Met die informatie zijn de eindstanden voor de module bekend en zal die niet verder open of dicht sturen. Dan kan het motortje in principe dus niet doorbranden of zo.
En precies dat doe je of de garage met het inleren met de knoppen op de klimaatbediening of via OBD met b.v. VCDS; de kleppen worden geheel open en dicht gestuurd en de meetwaarden worden vastgelegd in de climamodule.

De regeling en daarmee de kleppositie hangt van factoren zoals de inlaat- en gewenste temperatuur en waar de lucht heen moet.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Ik denk dat doorbranden tegenwoordig nauwelijks meer voorkomt, in vrijwel elke motor is wel een beveiliging ingebouwd. Overigens is het niet zo simpel als dat de potmeter een absoluut signaal doorgeeft. Daarvoor is juist het calibreren, zodat de ECU leert welke waarde bij helemaal dicht en welke bij helemaal open hoort. En daar hangt ie vervolgens de waarden 0 en 100 aan.
 
Bovenaan Onderaan