Climate control op auto, maar toch opties beschikbaar

Als ik de climate controle op automatisch zet dan neemt hij uiteraard zelf de tempratuur en blaas snelheid over. Echter kan ik als ik op 'set up' druk (zoals in de meegeleverde afbeelding) aangeven wat het profiel is 'Hoog', 'Middel' en 'Laag'. Wat doet deze optie? ik verwacht dat als iets automatisch is, ik dus niets hoeft in te stellen.

Nu moet ik plots toch weer nadenken om iets in te stellen terwijl ik dat niet wil ;).

images

Darkside

Forumguru
Zal vast ook in de handleiding staan.
Maar de meeste CC's hebben een hoog en een laag setting. Hoog wil betekenen dat hij begint met Hard blazen. Zo bereikt hij eerder de gewenste temp. Maar is minder comfortable want harder blazen = meer geluid.
Laag doet hij het andersom.
Denk dat middel de normale stand is. En laag extra zacht. hierdoor duurt het dus langer voordat hij op temp is. Maar heb je minder last van het harde blazen.
De O2 heeft alleen een high en ik gebruik dat nooit.

Zirx

Lid
Waarschijnlijk om enkele voorkeuze instellingen te doen ofzo?
Ik rijd nu tijdelijk in een Seat Leon en daarbij blaast de AUTO stand me zowat uit m'n stoel, dus dit zal wel bij te regelen zijn.

Canon-Eye

Forumguru
Nu moet ik plots toch weer nadenken om iets in te stellen terwijl ik dat niet wil
Als je verstandig bent, denk je toch ook af en toe nog even na over de in te stellen temperatuur... :jaja:
Vooral 's zomers - het is namelijk een misvatting om te denken dat één en dezelfde temperatuur goed is voor het hele jaar rond.
Bij warm weer kun je 'm beter niet lager zetten dan ca. 3 graden C onder de actuele buitentemperatuur. Dan is het comfortabel in de auto (doordat de airco vooral ook het vocht aan de lucht onttrekt) zónder dat je bij het uitstappen te maken krijgt met een enorme overgang.

ertromp

Forumguru
Staat inderdaad gewoon in de manual.

Climatronic instellen
BIT-0184

Afbeelding 55Climatronic: Hoofdmenu

Lees eerst de informatie in de inleiding Inleiding voor het onderwerp.

Bij ingeschakelde Climatronic wordt op het beeldscherm de ingestelde gewenste temperatuur aan bestuurders- en bijrijderszijde weergegevenAfbeelding 55. Afhankelijk van de ingestelde gewenste temperatuur wordt de luchtstroom uit de luchtroosters blauw (temperatuur lager dan 22 °C) resp. rood (temperatuur hoger dan 22,5 °C) weergegeven.

In de automatische modus van de Climatronic wordt op het beeldschermAUTO weergegeven.

Hoofdmenu openen
  • Op de toets SETUP op het Climatronic-bedieningsgedeelte drukken.
  • Airconditioning profiel: - Instelling van de functie van de Climatronic

• ON/OFF - In-/uitschakelen van de Climatronic

• a200SK
    - Toegang tot de instelling van de interieurvoorverwarming en -ventilatie link

• s177SK
    - Instellingen voor de Climatronic
    • Airconditioning profiel: - Instelling van de functie van de Climatronic
      • Laag - Gering vermogen, weinig werkingsgeluid

• Middel - Basisvermogen

• Hoog - Hoog vermogen
    • Automatische circulatie - In-/uitschakelen van de automatische circulatiefunctie

• Koelvloeistofverwarmer automatisch - In-/uitschakelen van de snelle interieurverwarming
Let op
  • Indien het apparaat in het menu Climatronic meer dan circa 10 seconden niet wordt bediend en als het apparaat voor het oproepen van het menu Climatronic niet ingeschakeld was, wordt het apparaat uitgeschakeld.
  • Indien de automatische modus van de Climatronic wordt uitgeschakeld door het aanjagertoerental te verhogen resp. te verlagen, wordt de gekleurde weergave van de luchtstroom uit de luchtroosters niet weergegeven.

micky

Forumguru
Als je verstandig bent, denk je toch ook af en toe nog even na over de in te stellen temperatuur... :jaja:
Vooral 's zomers - het is namelijk een misvatting om te denken dat één en dezelfde temperatuur goed is voor het hele jaar rond.
Bij warm weer kun je 'm beter niet lager zetten dan ca. 3 graden C onder de actuele buitentemperatuur. Dan is het comfortabel in de auto (doordat de airco vooral ook het vocht aan de lucht onttrekt) zónder dat je bij het uitstappen te maken krijgt met een enorme overgang.

Dit is nu een opvatting die ik echt nog nooit heb begrepen, 3 graden onder de buitentemperatuur:pieker:, dan hoef je ook geen airco te nemen, als je heel de dag buiten werkt in de winter en je komt 's avonds thuis, dan is het verschil toch ook enorm? ik ken veel mensen op fora die dit schrijven en ik ken er geen 1 in mijn omgeving die dat doet ;)
Bij mij staat hij zomers gewoon op 19-22 graden ook als het buiten 38 is, ik wil graag met een droog overhemd uitstappen, overigens in de winter op 22-23:cool:

VWim

Forumguru
Ja dat verhaal van die drie graden ken ik ook, maar no way dat ik me daar aan hou. De reden hiervoor is gelijk aan die van @micky

CDK

Forumguru
ook ik ken die regel, maar onder het rijden zit ik graag 'droog', lekker laten werken dus die climate control!, wel zet ik als het een lange rit was 5 minuten voor de eindbestemming de temperatuur weer wat hoger om alvast weer een beetje te wennen aan de warme buitenlucht...

Joske

Forumguru
dan kan je hem beter gelijk even afzetten Corné ;)

dan kan het condenswater op je verdamper alvast vervliegen door de rijwind en kan je geen last krijgen van een smelly AC op termijn ;)

• Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
Klopt maar dat vergeet ik altijd..., kan hij überhaupt wel uit eigenlijk? Dacht dat'ie permanent aan stond....

Joske

Forumguru
je compressor draait misschien permanent (constant aangedreven) maar hij moet geen "arbeid" meer leveren op dat moment é. Het gas hoeft niet meer gecomprimeerd te worden omdat er geen warmteopname meer plaatsvindt. (=koelcapaciteit)

(even heel simplistisch uitgelegd natuurlijk ;) )

serum

Forumguru
Weet je dat zeker van die klik? Sommige airco's werken nog zo; de poulie draait rond, maar draait vrij van de airco. Die klik (magneetkoppeling) zorgt ervoor dat de poulie met de pomp wordt verbonden. De VAG airco's gebruiken bij mijn weten een regelbaar pomp-volume waarbij er niet meer abrupt in of uitgeschakeld wordt. De aircopomp draait constant, maar hoeft niet te werken.

Oogje

Senior Member
Bij mij staat hij zomers gewoon op 19-22 graden ook als het buiten 38 is, ik wil graag met een droog overhemd uitstappen, overigens in de winter op 22-23:cool:
Je wilt toch een droog hemd? Dat lukt mij met die temperaturen niet, hoor :pieker: Staat hier standaard op 18 (en 18,5 a 19 op de helft van mevrouw).

Tachi

Actief lid
Ik hou me dan niet aan de 3-gradenregel, maar de CC staat wel hoger bij hogere buitentemperaturen en niet op 19-20°C wat bij mij normaalgesproken de standaard is. Dan heb ik tijdens de zomerdagen niet zo last van zo'n grote temperatuurschok wat ik persoonlijk wel zo prettig vind. En mijn passagiers waarderen dat ook over het algemeen.
Immers tijdens de winter loop ik thuis ook niet in een t-shirt rond ook al staat de thermostaat op kamertemperatuur.

Bovenaan Onderaan