Clima, geen geheugen functie?

Nu het weer kouder begint te worden merk ik dat de climat control op standje AUTO niet echt lekker snel verwarmt.
Ik zou verwachten bij een koude auto, dat hij sneller verwarmt en afschakeld bij temperatuur bereikt. Dit lijkt niet het geval.
Ik zet hem dan ook graag op midden blazen.
Echter lijkt deze setting niet in het geheugen opgeslagen re worden.

Kan dit niet of doe ik iets verkeerd?
 

Rallye

Forumguru
In mijn ervaring is de “auto”- stand prima. De airco is echter afhankelijk van de opwarming van de motor voor warme lucht en zal deze pas naar binnen kunnen blazen als de motor die aanlevert. Met koude motor de blower aanzetten is dan geen goede strategie. Mij bevalt de auto-stand dan ook altijd prima - uitzonderingen daargelaten, bijvoorbeeld als de ruiten aanslaan en je daar extra droge lucht wilt hebben.

Ik kan mij voorstellen dat de PHEV (als ik dat uit je avatar kan afleiden) minder snel opwarmt dan een normale benzinemotor: je zult gebruik maken van de elektromotor. Het moment waarop de warme lucht komt is dan dus ook later. Juist daarom kun je de PHEV volgens mij voorverwarmen.

Als gezegd: ik gebruik altijd de auto-stand. Ik kan het mij voorstellen dat de auto bij elk start daarnaar terugkeert. Mij is dat nooit opgevallen.

Edit: Nu ik erover nadenk is dat bij mijn O3 zelfs niet het geval: andere berijders morrelen wel eens aan de instellingen en volgens mij blijven die bewaard. Ik heb me daar nog wel eens aan geërgerd.
 

Alpha

Donateur
Ik heb schema’s gemaakt nu in de winter. Ik ben redelijk autistisch in mijn vertrektijden ‘s ochtends. Dus gewoon ingesteld dat ie voorverwarmd moet zijn op die tijden. Zo haal ik ook meer range omdat hij verwarmd op stroom via de laadstekker.

En ja volgens mij klopt het dat ie de standaard waardes reset nadat je de auto uitzet.
 
Voorverwarmen maak ik ook gretig gebruik van, vind alleen irritant dat deze auto weinig geheugenfuncties kent, Denk dan aan de clima en drive modus.
 

TDA

Lid
Ik rijd nog niet zolang in mijn Octavia maar ik heb het idee dat als je bij mijn auto de voorruit ventilatie op max zet (met de fysieke knop op de middenconsole), de auto al heel snel warme lucht gaat blazen! Bij mij na een paar honderd meter rijden al! Lijkt wel of daar een stukje elektrische verwarming bij gebruikt wordt. Daardoor wordt de boel best snel aangenaam in de auto.

Geen idee of dat standaard bij alle uitvoeringen zo is.......
 
Bovenaan Onderaan