Citogo Tour mistlampen

Status
Niet open voor verdere reacties.

rjw

Nieuw lid
Heeft de Citogo standaard nu wel of geen mistlampen.
Op de site van Skoda stond er eerst van wel maar nu weer een afbeelding zonder mistlampen en ook bij de uitrusting kan ik ze niet vinden,een pdf is er niet meer van de Tour op de Skoada site maar wel via bv google en daar is de Tour wel met mistlampen.
 

Stephie283

Nieuw lid
Die vraag stelde ik de dealer vandaag ook. Het is sowieso niet helemaal duidelijk wat je krijgt als je op de site kijkt en als je de folder bekijkt. Mij is verzekerd dat je krijgt wat in de folder staat.
 

EdK

Forumguru
nee stephie je krijgt wat er in je bestelling staat aangegeven

Folder heeft altijd ergens met kleine letters staan iets met drukfouten
Dus heb jij straks iets niet uit de folder dan zegt men dat het een drukfout is en dan is het einde discussie voor jou
 
EdK, ik kan je vertellen dat wat je nu verteld niet rechtsgeldig is. Dit zijn namelijk wezenlijke verschillen in de uitvoering die redelijkerwijs je keuze zouden kunnen beïnvloeden. Een andere tint grijze bekleding is niet dermate bezwarend, als ik de jurisprudentie mag geloven, het missen van mistlampen wel. Althans, dit is wat me tijdens mijn studie wordt verteld.
 

Stephie283

Nieuw lid
EdK, ik heb mijn dealer gevraagd of ik de auto precies bevat wat er in de folder beschreven staat. Van het mistlampje tot aan de verwarmbare autospiegels. Ja, was het antwoord. Als dit dat niet geleverd wordt mag ik toch hopen dat ik wel degelijk in mijn recht sta en dat hier in ieder geval iets tegenover staat. Wat Michel al zegt. Als er zomaar bepaalde opties niet op zitten dan is de keuze voor deze versie wellicht helemaal niet zo interessant meer...
 

EdK

Forumguru
wat de dealer mondeling tegen me zegt, zegt mij geheel niets ! blijft een verkoper

De bestelcode naar VAG toe is bepalend wat er in en op de auto komt
En dus wat er in je contract ( op papier ) staat !

Folder is voor mij een stukkie reclame materiaal met wat er mogelijk is !
 

Stephie283

Nieuw lid
Edk, mij zegt het wel wat. Ik heb bewust voor een dealer gekozen waarvan ik uit de omgeving heb gehoord dat het een zeer betrouwbare en loyale verkoper is. Ik verwacht daarom ook geen problemen.
 
Een folder is rechtsgeldig materiaal hoor. Ik werk voor een telecomprovider, in de folders van een verzekeringsproduct stond een belofte die niet in de voorwaarden gezet werd. Uiteindelijk heeft mijn werkgever alle klanten met deze verzekering moeten compenseren.

Het ging hier om het feit, dat je als leentoestel bij een claim een iPhone-leentoestel bij zou krijgen. De AV vermeldde dit niet en er werd niet altijd een iPhone-leentoestel geleverd. Omdat dit wel in de flyers werd genoemd was het uiteindelijk toch echt verplicht om dit te leveren. Dit is uiteindelijk geschikt en de klanten kregen een financiële compensatie.
 

EdK

Forumguru
ik zeg ook niet dat je problemen kunt verwachten
Maar wat ik bedoel is dat de bestelcode naar VAG toe ( fabriek) de enige juiste code is waarin staat wat er is besteld.

En dat een folder mooi is maar niets verder zegt over de bestelling.
Dus zwart op wit op papier de bestelling is waar je zeker op kunt rekenen, mondelinge afspraken worden bij aflevering en niet zoals mondeling afgesproken een ja en nee spelletje tussen koper en dealer.
 

Canon-Eye

Forumguru
In (auto)foldermateriaal staat doorgaans wel ergens een clausule in de trant van "verschillen in uitrusting en prijs voorbehouden".

Maar daar is de kous niet mee af. Het is dan wel de plicht van de verkoper om ingeval van eventuele belangrijke afwijkingen in het gebruikelijke lijstje met zwarte of open bolletjes en streepjes - en het wel of niet aanwezig zijn van mistlampen, of extra speakers, e.d. hoort daar wel bij - de klant daar vóór de koop glashelder op te wijzen. Zodat je als klant weet waar je aan toe bent, oftewel: weet wat er bij een bepaald uitrustingsnivo wel standaard is, of een optie tegen meerprijs, of misschien niet eens mogelijk. Als de verkoper niet aan die informatieplicht voldoet, heeft hij m.i. een probleem...
 
Waarom is het nu wel of niet hebben van mistlampen dan zo belangrijk ??? Je mag ze gebruiken bij een zicht van minder dan 200 meter , iets wat in ons land maar heel zelden voorkomt.... Veel mensen gebruiken ze illegaal als dram- of "show"lampen maar als je dat wilt heb je met een Citigo een verkeerde auto uitgezocht , ben je beter af met een oude afgetrapte BMW 3 met gratis petje ...Ik heb mijn Skoda met zulke dingen nu bijna 2 jaar maar kan me niet herinneren dat ik ze ooit gebruikt heb , bij de volgende heb ik toch liever het wegbezuinigde koelvloeistoftemperatuurmetertje ipv die dingen...
 

Canon-Eye

Forumguru
Waarom is het nu wel of niet hebben van mistlampen dan zo belangrijk ???
Hangt een beetje af van de omstandigheden.

Ik woon bv. in een dorp dat is omgeven door diverse natuurgebieden, waar de meeste wegen niet verlicht zijn. Als ik daar in het donker rij, dan heb ik alle licht aan dat ik aan boord heb (zolang er geen tegenliggers zijn) en beperk de snelheid tot 55 à 60.

En wel om de volgende twee redenen:
[1] er zijn diverse plekken waar je nogal eens verrast kan worden door een roedel reeën dat vanuit het bos oversteekt naar het weiland, of andersom.
Met de breedstralers aan zie je die beestjes nèt effe eerder aan komen stormen dan zonder. En of dit al dan niet legaal is, zal me echt onderaan de rug oxideren: als ik reerug wil eten, dan weet ik een goedkopere manier om eraan te komen dan er eentje op de motorkap te nemen.
[2] de wegbeheerder heeft, in zijn/haar onmetelijke wijsheid, vanachter een bureau besloten dat het verkeer veiliger wordt als je alle wegbelijning, reflectiepaaltjes en andere markeringen weghaalt, evenals de meeste verkeersborden. Officieel schijnt dat het "shared space" concept te heten; in de praktijk komt het neer op "je zoekt het maar uit". Nou, dat doe ik dus ook. Met wat extra licht als ik dat nodig vind - en dan wel permanent, dus niet die onzin van zelf aan- en uitfloepende cornerverlichting. Er zijn bochten zat waar geen richtingaanwijzer aan te pas komt (want geen kruising of splitsing), dus ik schakel wel gewoon zelf.
 

rjw

Nieuw lid
Waarom is het nu wel of niet hebben van mistlampen dan zo belangrijk ???

Ik vind het gewoon sportiever staan,ik heb ze op mijn Aygo ook maar gebruik ze nooit maar dat komt omdat ik zo wat onder mijn dashboard moet kruipen om ze aan te zetten.
Het blijft onduidelijk of ze er nu wel of niet opzitten bij de Tour,op de site van Skoda stonden ze er eerst wel bij maar nu niet meer dus Skoda heeft dat verandert.
De Tour folder is ook niet meer van de Skoda site te downloaden en de folder die ik heb is van juli dus niet actueel.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan