Rickert

Nieuw lid
Hallo Skoda rijders,

een vriend van mij heeft een Citigo van 2016 waarbij de koppeling ratelt bij stationair draaien in de vrij.

Ook de bekende tik bij het loslaten van de koppeling is aanwezig. Maar na de bekende tik blijft de “koppeling” ratelen.

Ik vermoed zelf dat het druklager aan zijn einde is, dus ik wil de koppelingset vervangen. Ik lees ook veel over de constructiefout in de versnellingsbak. Lijken deze geluiden op elkaar?

Daarnaast ben ik op zoek naar de aanhaalmomenten van de bouten in de koppeling. Kan iemand mij hiervan voorzien?

Alvast bedankt.
 

Monteurtje

Forumguru
Is die ratel alleen bij koude motor hoorbaar?
Koppeling intrappen is geluid weg?

Er is wel wat bekend over ratel in koppeling, die verder geen kwaad kan.
 

Rickert

Nieuw lid
Nee de ratel hoor je ook bij een warme motor. En bij ingetrapte koppeling is het geluid inderdaad weg.
Het ratelen was laatst een keer een heel stuk erger geworden (ong. 10 minuten) en nu klinkt het weer als daarvoor. Dus ik denk niet dat het een onschuldig geluidje is.
 

Desperado

Forumguru
Als je gaat vervangen controleer dan ook het volledige bedieningssysteem van de koppeling.
Ik krijg ze werk gerelateerd redelijk vaak binnen met als klacht "geluid"
Veelal is dit het gevolg van een montagefout of slijtages/defect bedieningssysteem.
 

Blackciti

Senior Member
Vaak is ook het druklager de boosdoener bij deze klacht. Veel gemaakte fout tijdens het rijden is de voet op de koppeling laten rusten, waardoor er constante belasting is voor het lager en overmatige slijtage ontstaat. Ook rijden veel mensen met de hand constant op de versnellingspook. Ook hierdoor ontstaat overmatige slijtage aan de versnellingsbak.

Bij de Citigo van eerdere bouwjaren is dit geratel een product gerelateerde onvolkomenheid waar een modificatie voor schijnt te zijn.
 

Ted

Forumguru
Totaal geen probleem! Ken dit probleem en is de oneenparigheid die de speling van de tandflanken (rasselen zeggen de Duitsers) laat tikken. Mijn diesel heeft het ook en is inmiddels over de 500.000km.
 

Blackciti

Senior Member
Oké, maar is het een geluid waar je blij van wordt?
Ik vind het een schande dat een autofabrikant als VW voor deze goedkope oplossing heeft gekozen, temeer, daar de latere bouwjaren dit euvel niet meer hebben. VW heeft zeer waarschijnlijk door de aanhoudende stroom -zeer terechte- kritiek eieren voor haar geld gekozen door voor de latere modellen een modificatie door te voeren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan