Citigo kopen ja of nee?

Status
Niet open voor verdere reacties.

emilio3333

Forumguru
Voor mijn moeder ben ik gisteren wezen kijken voor een Citigo uit 2015.
Moeders heeft maar een bepaald budget voor ogen en deze kwam er budgetair goed uit.
Hij staat bij een Renault dealer met een km stand van150000.
Auto is van de 2e eigenaar en zij heeft ‘m 6 jaar in bezit gehad.
Gisteren auto goed bekeken en ruim een uur proef gereden. Ziet er netjes uit en geen gekke dingen/gebreken ontdekt,
Alleen nou komt het…de complete onderhoudshistorie ontbreekt. Daar is de prijs ook naar.
Dit scheelt met een Citigo met dezelfde km’s en bouwjaar ongeveer €1000,-/€1200,-.

Eerste beurt is het enige bewijs met een km stand van 17000…
Hij schijnt bij Kwikfit in onderhoud geweest te zijn. Verkoper van Bochane belde een filiaal maar hij kwam niet verder dan alleen bandenvervangingen. Oliewissels/beurten stonden niet in het systeem. Zij kunnen op kenteken alle filialen checken.
Vorige eigenaresse werd ook nog gebeld waar ik bij zat maar zij wist zich ook niks te herinneren...
Bochane heeft de auto nu groot onderhoud gegeven en de remmen voor compleet vervangen samen met de achterste schokdempers.
Auto staat verder op 4 goede allseason Conti banden.

Afgesproken dat we nu dat een overeenkomst hebben als hij meer historie kan ophalen alleen het boekje zal altijd ontbreken.

Ik begin te twijfelen nu. Garantie wil Bochane bieden tegen meerprijs maar wettelijke garantie van een jaar is er natuurlijk altijd.

Wat zouden jullie doen in deze? Ik neig nu naar verder kijken.
De auto zal ongeveer 5000/7000 km per jaar gaan rijden.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Vorige eigenaresse werd ook nog gebeld waar ik bij zat maar zij wist zich ook niks te herinneren...
Tsja als ik dat lees dan heb ik zoiets van , die is nooit bij een dealer geweest voor een onderhoud.....
En ja het blijft een 50 / 50 gok, je kunt er straks een ton zonder probs mee doorrijden, maar het kan ook met 10K gebeurd zijn en alleen op te lossen met dure reparatie...
Voor mezelf sprekend zou ik toch verder kijken, dan maar wat duurder uit....
 

emilio3333

Forumguru
Ja dat is inderdaad de gok. Verkoper wil het nu de aantal reset’s van meldingen onderhoud als leidraad gaan gebruiken die ie uit de auto wil uitlezen als eventuele laatste optie.
Hier ga ik niet in mee; zo’n reset stelt niks voor en kan iedereen zelf uitvoeren.
 

hemi24

Forumguru
Als ‘ie nu goed loopt: uitonderhandelen dat ze nieuwe vloeistoffen en filters doen: motorolie + filter(s), versnellingsbakolie + filter, remvloeistof, luchtfilter en interieurfilter.

Volgens mij kun je dan buiten airco en accu er bijna geen buil aan vallen aan zo’n wagentje!
 

Fmoon

Forumguru
Dat lijkt mij de beste optie. Als iemand mijn auto koopt heb ik ook geen bewezen historie van een aantal dingen, maar diegene koopt wel een beter onderhouden auto dan dat ik het laat doen. Dus als je alles vers erin hebt en het voelt goed verder moet het goedkomen lijkt me. Toevallig ben ik mijn auto aan het inruilen, kreeg van de week voor het eerst de vraag of ik een onderhoudshistorie heb bij de dealer, nee die heb ik niet nja vonden ze prima.
 

emilio3333

Forumguru
Auto krijgt een beurt, versnellingsbakolie zullen ze niet doen en ook niet uitonderhandeld.
Wel nog meer van de prijs afgekregen uit de advertentie omdat er geen bluetooth in zit maar wel vernoemd is.
Blokje loopt prima, geen tik in het blok. Alleen de bekende ratel bij stationaire loop maar dit is een producteigenschap.
 

Tees

Donateur
Ik zou me er niet al te druk om maken eigenlijk. De verkopende partij lijkt netjes te werken door m een grote beurt plus wat (niet heel goedkoop) onderhoud te doen. En deze blokken zijn tamelijk solide, Citigos zijn er niet echt de autos naar om overdreven sportief of zo te rijden. Dus ik denk dat je dan best prima zit.
Versnellingsbakolie zou ik me ook niet druk om maken trouwens.

:ot: @Fmoon ik doe (ook) m'n eigen onderhoud, maar heb een keurige Excelsheet met welk onderhoud wanneer gedaan is, en ik bewaar álle aankoopfacturen van materialen. Denk dat ik een meer gedetailleerde historie kan aanbieden dan de gemiddelde garagist...
 

JeSko

Forumguru
Citigo's zijn steengoede auto's, ik denk dat je je daar zowiezo moeilijk aan kan mispakken.
 

Chrisjemol

Forumguru
Als hij goed loopt en ze vervangen zoveel op dit moment gewoon doen
Zijn heel fijn en redelijk bulletproof

Ps: geen onderhoudshistorie wel raar. Ik doe alles zelf maar bewaar de facturen van de onderdelen in het mapje en vul in oh boekje in wat ik wanneer zelf heb gedaan
 

Fmoon

Forumguru
2de hands markt is echt bizar, een vergelijkbare auto als die van mij met 35dkm meer kilometers staat te koop voor €21500. Ik krijg als inruil ook rond de 19. 10 jaar oud en destijds 43 betaald. De auto die ik wil kopen is dan ook nog wel weer wat te duur eigenlijk.
 

jesse_s93

Forumguru
@emilio3333 voor de bluetooth zou je nog kunnen kijken naar een Move & Fun. Dat is een Navigon, of later Garmin, scherm die je op het dashboard klikt. Ik zie dat er een afdekplaatje op het dashboard zit. Dit zou (vaak) betekenen dat de aansluiting er in ieder geval zit. Dan heb je enkel het pootje en het scherm nodig.

De ondersteuning is inmiddels wel gestopt en de ervaringen zijn wisselend. Wij hadden een paar jaar terug de Maps & More (VW-variant) in de Up, die beviel best goed. Daarbij krijg je navigatie, bluetooth audio en een carkit.

Verder zijn het prima auto's de drieling van VAG. De bak maakt vaak wat lawaai en kan wel eens lastig in de achteruit of eerste versnelling gaan. Dit valt vaak ook onder het kopje "producteigenschap".
 

hemi24

Forumguru
@emilio3333 : ik heb op soortgelijke wijze een paar jaar terug een VW Up! gekocht voor de schoonouders; die had met 125k wel een volledige onderhoudshistorie, maar die heb k na een proefrit zo meegenomen zoals ‘ie er stond.
Probleemloze wagentjes waar eigenlijk nooit iets mee is..!
 
Laatst bewerkt:

LongTimeAgo

Senior Member
Onze Mii, die maar 5-8K per jaar rijdt (eigenlijk zonde, maar perfect auto'tje om 2 maal per week voor m'n vrouw om de mantelzorg taken mee te doen), die had laatste ook weer haar jaarlijkse 'onderhoudsbeurt', de garage zei "we hebben alleen de APK uitgevoerd inclusief controle, alles is nog in zo'n goede staat dat het zonde is om nu geld uit te geven voor een kleine of grote beurt, kom maar terug wanneer de auto gaat melden dattie moet."
De Mii(/Up/Citigo) is letterlijk het goedkoopste autotje dat we ooit gehad hebben qua onderhoud. Superzuinig, niet te slopen en de onderdelen zijn spotgoedkoop.
Voor dat we de auto hadden had die ook al 2 jaar + nogwat maanden, geen onderhoudsbeurt meer gehad. Nu was die wel met 97.000 KM op de tellert ipv 150K.
 

emilio3333

Forumguru
Eens daar ben ik ook niet zo bang voor alleen smeerkaartje wat op het dashboard zat is uit 2017…
Hij is van een vrouw geweest en als ik naar mijn wederhelft kijk is tanken al te veel moeite….dat vind ik toch best een beetje een eng idee. Zo’n auto die zo 20000/30000 km meer over de interval heeft gereden.
 

LongTimeAgo

Senior Member
Dingen waar wij tegen aan liepen:
- Trommelremmen reinigen achter. Deze raken snel vervuild, geen idee waarom.
- Waterafvoerkanalen links en rechts van ruitenwissers, onder de plastic kap, nalopen, doorprikken/volledig schoonmaken. (Tevens kwam daar ook de eerste roestplek tevoorschijn die ik snel behandeld heb). Maar goed, dit is dan ook een Mii uit 2012, toch 3 jaar ouder.

Het blokje zelf lijkt wel onverwoestbaar (wellicht omdat er geen Turbo op zit dus veel minder onder druk staat), de olie blijft jaar in jaar uit vrijwel als nieuw schoon. Maar goed, na zo veel KM buiten de laatste interval is dat wellicht ook anders. Wel de grootste indicator ;)

Ik zie dat de continental all-seasons er al onder zijn gezet. Dat is netjes. Wij hebben Hankook All-seasons er onder laten zetten.
 

MarcoO2

Forumguru
Eens daar ben ik ook niet zo bang voor alleen smeerkaartje wat op het dashboard zat is uit 2017…
Hij is van een vrouw geweest en als ik naar mijn wederhelft kijk is tanken al te veel moeite….dat vind ik toch best een beetje een eng idee. Zo’n auto die zo 20000/30000 km meer over de interval heeft gereden.
tsja... wat wil je nou? Wij kunnen zeggen wat we willen, maar het gaat uiteindelijk om jouw gevoel. Zo lang dat niet goed is: gewoon niet kopen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan