Citigo iV rijhoogte vs verlagen

Beste Citigo iV rijders,

Is het jullie opgevllen dat de Citigo iV veel hoger op zijn poten staat als een normale benzine versie?

Ik heb nagemeten hart velg tot onderkant spatscherm:
Citigo iV voorwiel: 36cm achterwiel: 38,5cm
Citigo benzine voorwiel: 34,5cm achterwiel: 36cm
UP benzine voorwiel: 33cm achterwiel: 35cm

Iemand enig idee waarom de iV hoger op zijn poten staat.

Eibach heeft inmiddels een verlagingsset die goedgekeurd is voor het hogere gewicht van de iV.
Het is de Eibach Pro-Kit E10-85-040-02-22 laat een hogere aslast toe, voor 790 kg, achter 770 kg.

Eibach geeft aan dat de verlagingsveren 30mm verlagen, maar 30mm ten op zichte van wat, ten opzichte van een normale Citigo/Mii/UP of een electrische?
 
[Q
De set is voor citigo/mii/up vanaf 2019 en is OOK geschikt voor de iV door de hogere alvast die de set mag hebben. Eibach geeft niet expliciet aan dat de set alleen of speciaal voor de iV is.

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
 
Laatst bewerkt door een moderator:

SteGo

Donateur
Ik kan me zo voorstellen dat ze bij VAG hebben bedacht dat het wel handig zou zijn om een zware auto met een duur accupakket iets meer bodemvrijheid te geven zodat de accu's minder kans hebben om te beschadigen.

De CNG-versie staat ook iets hoger op de pootjes dan de benzine-versies overigens. Daarbij wil je ook niet dat de gastanks beschadigd raken.
 

Me Zelf

Forumguru
Ik raak nu al regelmatig met de voorbumper de grond bij mijn oprit als ik te recht insteek. Laat maar lekker “te hoog” staan dan. Overigens was me nog niet opgevallen dat de IV hoger staat dan z’n / haar benzine broer/ zus. Was het ook niet zo dat de Nederlandse benzine UpMiiGo’s standaard ietsjes lager staan dan buitenlandse in verband met net een grammetje (oid) minder CO2 uitstoot? Meen ik ergens gelezen te hebben.
 
De benzineversies in NL waren nagenoeg allemaal "greentech" of (bij VW) bluemotion en die zijn meestal 15 mm lager als de "normale" versie zonder start-stop en regeneratief remmen e.d. dan komt het dus al dichter bij elkaar
 
Ik vind het opvallend dat mijn vorige Citigo, een Fresh uit 2016 op 14 inch wielen, vaak een drempel schraapte, ook bij rustig op en afrijden. De huidige Style uit 2019, op 15” wielen, rijd ik ook rustig, maar schraapt niet bij drempels. Mogelijk zijn de banden van de Style wat stugger, maar het verschil is zeer groot. Beide wagens zijn nieuw gekocht en ik ben een rustige rijder.
 
Laatst bewerkt:

Niels83

Forumguru
Dat hij wat hoger lijkt mij alleen maar een voordeel. Ik heb op drempels nog steeds gedoe om er zonder schaven overheen te komen met de benzine uitvoering.
 

hemi24

Forumguru
@StyleCitigo : zal aan het bouwjaar liggen dan, ik merk bij de Up! van mijn vrouw geen verschil tussen de 14” winterwielen en de 16” zomerwielen: het spoilertje onder de voorbumper kust graag wat steilere drempels...
 
De Citigo iV is vandaag verlaagd middels de Eibach verlagingsset. Tevens 17" ATS velgen met zomerbanden gemonteerd.
Spoorverbredingsets zijn vandaag ingemeten en besteld, voor per wiel 15mm, achter 20mm per wiel.
3e4c6ab39a6006ccc93d0b3871725aee.jpg
2d9ff3a6ae80a841bf7959208ce2670d.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
 
Ik heb er pas 10km mee gereden, dus nog moeilijk om te beoordelen. Maar eerste ervaringen zijn, iets meer rolgeluid van de banden, valt op met radio uit, met radio een beetje aan al niet meer te horen. Iets harder geveerd en daardoor op grote onevenredig iets minder comfort. Op asphalt geen minder comfort, op normale klinker wegen ook niet, alleen dus bij grote oneffen heden, zoals bijvoorbeeld op te hoge snelheid over een verkeersdrempel. Wegligging in bochten drastisch beter, auto helt veel minder over.
Door het hoge koppel van de elektromotor verloren de originele banden wel eens de grip bij volgas accelereren in een bocht . Dat is nu weg.

En de looks zijn drastisch verbeterd, hij staat niet meer zo hoog op zijn poten
 
Bovenaan Onderaan