Citigo aanpassen

Blackciti

Senior Member
@Citigo RS:
Vind je ook niet dat de remtrommels nog al snel roestvorming laten zien? Ze zijn van een nogal lelijke grijze kleur die naar mijn mening lelijk afsteekt bij de rest van de auto. Ik zat, in mijn geval, te denken om de wielen te demonteren en ze met hittebestendige zwarte lak over te spuiten. Ik denk dat zwart een stuk beter staat.
 

Blackciti

Senior Member
Dan is er nog iets wat ik zou willen veranderen., namelijk, die holle brom van de uitlaat die je hoort bij het accelereren.
Als je op snelheid bent is het relatief best rustig in het interieur en hoef je zelfs de radio niet harder te zetten, maar tijdens het versnellen zou ik best een wat bescheidener geluid willen.

Dit geluid hoor je volgens mij bij alle Citigo's, MIi,s en Up's als je die voorbij hoort rijden.
Het komt volgens mij doordat er maar één demper in het uitlaatsysteem zit die bovendien midden onder de auto zit.
Misschien heeft iemand ervaringen i.d. en of hierin verandering mogelijk is?
 
@Blackciti die brom geluid die je vermeld waardoor je de radio harder moet doen ? ik heb een 75 pk variant en daar heb ik geen last van en hoef de radio niet harder te doen ik denk dat dat bij de 60 pk variant meer aan de orde is.

Uitlaat doe niks aan omdat ik geen last heb komt wel een sierstuk op.

Mijn Citigo is voor de uiterlijk in het verkeer beetje bij beetje wordt ie completer zodra de RS logo erop zit is hij voltooid
 

Arnout84

Senior Member
Dan is er nog iets wat ik zou willen veranderen., namelijk, die holle brom van de uitlaat die je hoort bij het accelereren.
Als je op snelheid bent is het relatief best rustig in het interieur en hoef je zelfs de radio niet harder te zetten, maar tijdens het versnellen zou ik best een wat bescheidener geluid willen.

Dit geluid hoor je volgens mij bij alle Citigo's, MIi,s en Up's als je die voorbij hoort rijden.
Het komt volgens mij doordat er maar één demper in het uitlaatsysteem zit die bovendien midden onder de auto zit.
Misschien heeft iemand ervaringen i.d. en of hierin verandering mogelijk is?

Met een uitlaat sier stuk wordt ie wel wat prutteliger vind ik, vooral stationair
 

Blackciti

Senior Member
@Blackciti die brom geluid die je vermeld waardoor je de radio harder moet doen ? ik heb een 75 pk variant en daar heb ik geen last van en hoef de radio niet harder te doen ik denk dat dat bij de 60 pk variant meer aan de orde is.

Beste Citigo RS,
Als ik je reactie lees, zie ik dat je mijn posting misschien niet helemaal begrepen hebt.
Ik schreef duidelijk dat het uitlaatgeluid enkel bij het versnellen wat minder zou mogen zijn, want wanneer de auto op snelheid is valt het alleszins mee met het geluid in het interieur, dan is hij eigenlijk best wel stil te noemen voor een auto in deze klasse en hoeft de radio zeker nooit harder. Ook op de snelweg, waar ik regelmatig te vinden ben, is het gewoon rustig vanbinnen. En net als jij, heb ik ook een originele 75 pk versie die verder prima voldoet. Maar wanneer je in de stad accelereert hoor je duidelijk de holle uitlaatbrom midden onder de auto. En dat is dan ook exact de plaats waar de demper zit.
En nee, de uitlaat is niet lek.

Maar aangezien de 60pk versie ver in de meerderheid is en er bij ons in de buurt zeker een stuk of 8 Citigo's, UP's en MIi's rondrijden met allemaal hetzelfde holle uitlaatgeluid... tja. Ik weet het niet. Wat ik wel weet, is dat ik het wel wat goedkoop vind klinken.
Ik denk dan ook dat VW voor hun drieling voor een goedkoop uitlaatsysteem heeft gekozen.
 
Laatst bewerkt:

Blackciti

Senior Member
@Arnout84:
Die video is leuk en voor wie er van houdt is zo'n uitlaatsysteem misschien het einde, maar ik verafschuw zo'n bak lawaai. Bij mij moet een auto gewoon stil zijn, dat vind ik het prettigst. Vandaar dat ik mijn eerste posting plaatste.
 
Beste Citigo RS,
Als ik je reactie lees, zie ik dat je mijn posting misschien niet helemaal begrepen hebt.
Ik schreef duidelijk dat het uitlaatgeluid enkel bij het versnellen wat minder zou mogen zijn, want wanneer de auto op snelheid is valt het alleszins mee met het geluid in het interieur, dan is hij eigenlijk best wel stil te noemen voor een auto in deze klasse en hoeft de radio zeker nooit harder. Ook op de snelweg, waar ik regelmatig te vinden ben, is het gewoon rustig vanbinnen. En net als jij, heb ik ook een originele 75 pk versie die verder prima voldoet. Maar wanneer je in de stad accelereert hoor je duidelijk de holle uitlaatbrom midden onder de auto. En dat is dan ook exact de plaats waar de demper zit.
En nee, de uitlaat is niet lek.

Maar aangezien de 60pk versie ver in de meerderheid is en er bij ons in de buurt zeker een stuk of 8 Citigo's, UP's en MIi's rondrijden met allemaal hetzelfde holle uitlaatgeluid... tja. Ik weet het niet. Wat ik wel weet, is dat ik het wel wat goedkoop vind klinken.
Ik denk dan ook dat VW voor hun drieling voor een goedkoop uitlaatsysteem heeft gekozen.

Ik heb je bericht volkomen goed begrepen, ook bij het versnellen/acceleren vind ik het wel meevallen kwa geluid.
En een stads auto zoals de citigo die hoeven van mij niet stil te zijn als ze maar betaalbaar zijn om een stille auto te hebben koop ik wel een Fabia of Octavia.
 

Blackciti

Senior Member
tv
Ik heb je bericht volkomen goed begrepen, ook bij het versnellen/acceleren vind ik het wel meevallen kwa geluid.
En een stads auto zoals de citigo die hoeven van mij niet stil te zijn als ze maar betaalbaar zijn om een stille auto te hebben koop ik wel een Fabia of Octavia.
Nou, mijn eigen schoonzoon heeft een Fabia, maar die is bepaald niet stil te noemen. Octavia kan ik niet over oordelen.
Mijn Citigo is absoluut stiller. Het enige waar ik bij de Citigo over val is het wat goedkope holle geluid bij het accelereren midden onder de auto, precies daar waar de demper zit. Verder is hij behoorlijk stil te noemen.

Ook de ANWB deelt die mening. Die fietsclub vindt dat de Citigo niet alleen in de stad maar ook op de snelweg uitstekend uit de voeten komt en daarbij verrassend stil is.
 

turboturbo

Forumguru
Ik vrees dat het een product eigenschap is; een drie cilinder maakt nu eenmaal iets meer kabaal dan een motor met even aantal cilinders (4,6 of 8 voor mijn part) Een 3 en 5 cilinder motor hebben een bepaalde roffel. Tenminste, bij de driecilinder iig tijdens accelereren.

Persoonlijk kan ik het driecilinder roffel altijd wel waarderen.

Dat geluid wordt waarschijnlijk niet voldoende naar wens onderdrukt?

Edit: een 1 en 2 cilinder motor maken ook iets meer kabaal geloof ik :)
 

Canon-Eye

Forumguru
een 1 en 2 cilinder motor maken ook iets meer kabaal geloof ik :)
Zijlijntje: Als er een brommobiel voorbij komt ben ik altijd weer stomverbaasd dat zo'n klein karretje zo'n ongelofelijke t#ringherrie kan maken - alsof er geen ruimte of budget meer was voor een demper!
De eerste de beste Scania of zo klinkt beschaafder...
 

Blackciti

Senior Member
Ooit heb ik eens een dag een Fiat 500 meegehad. Nou, dan waan je je werkelijk in een brommobiel, dat goedkope geluid wil je echt niet horen in je auto en zeker niet als je daar ook nog voor bepaalde uitvoeringen richting €20.000- moet neerleggen. Maar ook als zo'n ding voorbij komt rijden is het net een brommobiel qua geluid. De drieling van PSA hebben in het voorbijrijden ook zo'n typische goedkope roffel. Dat is met het VW trio toch een stuk beter.
Ook de driecilinders van Opel en Ford doen dat een stuk beter. Het kan dus wel degelijk beter dan wat je vaak voorbij hoort komen. Fransen en Italianen geven daar denk ik minder om dan andere autofabrikanten.

Maar wat jij zegt, turboturbo, is denk ik waar, dat het geluid in het interieur bij accelereren producteigen is. Het zal m.i. dan ook te maken hebben met de constructie van de ophanging van de uitlaat en demper onder de auto. Want al het andere geluid wordt wel naar behoren gedempt. En als de motor op deellast draait is de uitlaat ook stil.

@ Canon-Eye: Over die pestherrie heb ik mij ook altijd over verbaasd, vooral als je weet dat die krengen peper duur zijn.
Je moet er ook geen aanrijding mee krijgen, want dan blijft er werkelijk niets van over.
 
Vandaag heb ik de Merknaam en Typenaam van me Citigo verwijderd !!!!!
 

Bijlagen

  • 26677972_1803085186392716_8408242473915450472_o.jpg
    26677972_1803085186392716_8408242473915450472_o.jpg
    107,3 KB · Weergaven: 54
Bovenaan Onderaan